محارب، خلاف شرع و رخنه در دین

نویسنده

» چهره‌ها و خبرها

 

عکس خلاف شرع؛ پایان همکاری با صدا و سیما

اگر بازیگر، هنرمند و فردی که با رسانه ملی همکاری دارد؛ عکس‌های خلاف شرع و شئونات اسلامی در فضای مجازی و سایت‌ها داشته باشد از ادامه همکاری وی با رسانه ملی جلوگیری خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدرمضان شجاعی کیاسری، ناظر مجلس در شورای عالی نظارت بر صدا و سیما، اعلام کرد، در جلسه شورای نظارت بر صداوسیما مصوب شده است که “ اگر بازیگر، هنرمند و فردی که با رسانه ملی همکاری دارد؛ عکس‌های خلاف شرع و شئونات اسلامی در فضای مجازی و سایت‌ها داشته باشد از ادامه همکاری وی با رسانه ملی جلوگیری خواهد شد.” او در ادامه افزوده: “بسیاری از هنرپیشه‌ها در صفحات اجتماعی خود عکس خلاف شرع منتشر می‌کنند. این‌ها کسانی که هستند که چون می‌خواهند از طریق صداوسیما نان بخورند با پوشش مناسب در رسانه ملی ظاهر می‌شوند ولی در صفحات اجتماعی ارزش‌ها را زیر پا می‌گذارند و حرمت همکاری با رسانه جمهوری اسلامی را زیر سؤال می‌برند.”

پیش از این برخی از بازیگران سینما و تلویزیون بابت انتشار عکس‌های شخصی‌شان در سایت با اعتراض مخاطبان مذهبی در سایت‌هایی نظیر فیس‌بوک و اینستاگرام خود مواجه شده بودند اما این اولین بار که یک نهاد رسمی نسبت به انتشار تصاویر افراد مشهور واکنش نشان می‌دهد. این خبر با این‌که ابتدا تکذیب شد، اما خیلی زود با انتشار عکس‌های “خلاف شرع” این بازی‌گران به زعم حکومت، جنبه‌ی رسمی پیدا کرد و طبق این اعلام بازی‌گرانی چون روناک یونسی، لیندا کیانی، رابعه اسکویی، سحر قریشی و … به دلیل بدحجابی ممنوع‌الکار شده‌اند.

رامبد جوان؛ مجاهد راه خدا

سعید حدادیان، مداح مشهور، از رامبد  جوان به عنوان مجاهد راه خدا و از محسن طنابنده به عنوان سرمایه‌ی ملی  یاد کرده.

سعید حدادیان چهارشنبه شب در بیست و دومین شب ماه مبارک رمضان به مرثیه‌خوانی و مناجات‌خوانی پرداخت و در بخش از صحبت‌هایش با اشاره به برنامه‌های صدا و سیما جمهوری‌اسلامی، از رامبد جوان به عنوان مجاهد راه خدا و از محسن تنابنده به عنوان سرمایه‌ی ملی یاد کرده. حدادیان با اشاره به دوستی‌اش با رامبد جوان گفته “همین آقای رامبد جوان چند سال پیش یک روز در دهه محرم اینجا بود و با ما عزاداری کرد و از دوستان بنده است. من حدود یک ماه پیش با ایشان تماس گرفتم و گفتم به نظر من تو مجاهدی در راه خدا.” او در بخش دیگری از صحبت‌های‌ش با اشاره به نظر مثبتش درباره‌ی سری‌های قبلی مجموعه‌ی پایتخت، محسن تنابنده را سرمایه‌ی بزرگ مملکت و فردی که دل پاکی دارد، معرفی کرده.

پیش از این در ایام ماه رمضان، مداح دیگر شهر تهران، حاج منصور ارضی از سازنده‌گان مجموعه‌ی پایتخت به خاطر نمایش غسل شدن و شوخی با این موضوع به عنوان “ملعونین” یاد کرده بود.

گردن زدن مطرب‌ها

امام‌جمعه مشهد در رابطه با برگزاری کنسرت‌ها، با مطرب خواندن اهالی موسیقی و گفتن این‌که دختر و پسرها پس از حضور در کنسرت‌ها، در خیابان هرزگی می‌کنند، بابت حمایت دولت از برگزاری کنسرت‌های موسیقی ابراز تاسف کرد.

سید احمد علم‌الهدی، ظهر چهارشنبه دهم تیر، در ادامه تفسیر سوره محمد که در مهدیه مشهد برگزار شد،  گفت: “بنده به حلال و حرام موسیقی کار ندارم، اما می‌گویم کنسرتی که در یک‌جا اجرا می‌شود و دختر و پسر هنگام برگزاری آن کف می‌زنند و هورا می‌کشند و سپس در خیابان به‌دنبال هرزگی می‌روند، حدود الهی را از بین می‌برند.“علم‌الهدی که برگزارکننده‌گان کنسرت‌ها را عیاش و مطرب خوانده، خطاب به امت حزب‌الله گفته “مومنین از حزب‌الله و کفار حزب‌الشیطان هستند. این دو جریان مقابل هم آشتی‌پذیر نیستند پس باید با این‌ها جنگیده و تا زدن گردن‌شان پیش روید.”

بعد از واکنش رئیس قوه‌ی قضاییه و حرام خواندن موسیقی، این دومین واکنش مذهبیون در مقابل حمایت تلویحی دولت از برگزاری کنسرت‌های موسیقی است.

دلیل لغو کنسرت: رقص جوان و بمب‌گذاری!

صادق لاریجانی رئیس قوه‌ی قضاییه  در رابطه با لغو کنسرت‌ها گفته: “ اگر زمینه رقص مشترک جوان‌ها در کنسرتی وجود داشته باشد آیا این موضوع حرام نیست؟”

صادق لاریجانی، در همایش سراسری قوه‌ قضاییه درباره‌ی لغو کنسرت‌ها در ماه‌های اخیر گفته: “ لغو کنسرت‌ها موضوعی چند بعدی است و چنانچه اقدامی حرام در آن شکل بگیرد باید از آن پیشگیری کرد.”.یکی از نهادهایی که در ماه‌های اخیر اقدام به جلوگیری از برگزاری کنسرت‌های مجوزدار کرده، قوه‌ی قضاییه بوده. امروز رئیس این قوه با موضع‌گیری علیه این برنامه‌ها گفته “چنانچه یک مقام اجرایی برای مثال وزارت ارشاد مجوز برگزاری کنسرتی را بدهد و نیروی انتظامی احتمال انفجار بمبی در آنجا را اعلام کند، آیا قوه قضائیه نمی‌تواند آن کنسرت را لغو کند؟ یا اگر زمینه رقص مشترک جوان‌ها بر کنسرتی وجود داشته باشد آیا این موضوع حرام نیست؟”

در ماه گذشته کنسرت پرواز همای با دخالت قوه‌ی قضاییه لغو شد. دلیل این اتفاق شکایت از این آوازخوان به دلیل خواندن ترانه برای جنبش سبز ذکر شده.

رخنه در دین توسط سریال پایتخت

منصور ارضی مداح مشهور شب دوشنبه در در ویژه مراسم ماه مبارک رمضان در  مسجد ارک از سریال پایتخت چهار انتقاد کرد و گفت “این ملعونین یواش یواش به مبانی دین رخنه می‌کنند!”

چهارمین فصل  سریال پایتخت که از ابتدای ماه رمضان روی آنتن رفته، به قسمت سوم نرسیده مورد انتقاد شدید یکی از مداحان مشهور تهران قرار گرفت. منصور ارضی مداح مشهور شب دوشنبه در در ویژه مراسم ماه مبارک رمضان در  مسجد ارک از سریال پایتخت چهار انتقاد کرد و گفت “این ملعونین یواش یواش به مبانی دین رخنه می‌کنند!”

اشاره‌ی این مداح به سکانسی از پایتخت چهار است که نقی معمولی شخصیت اول سریال، به خواسته‌ی خودش در مرده‌شورخانه غسل می‌شود و از این مراسم با گوشی موبایل‌ش تصویر می‌گیرد. منصور ارضی از این بخش سریال با عنوان تمسخر مرگ و زیر سوال بردن معارف دینی یاد کرده.

بیانیه‌ی میرحسین در فیلم رستاخیز

سایت دولت بهار از حامیان محمود احمدی‌نژاد مدعی شده است که امام حسینِ سبزپوشی که در فیلم رستاخیز نمایش داده شده، صحبت‌هایش برای یاران وفادارش شباهت عجیبی به بیانیه‌های “میرحسین” برای هوادارانش دارد.

فیلم سینمایی رستاخیز ساخته احمدرضا درویش که هفته‌ی گذشته در آستانه‌ی اکران به دلیل تغییر در روایت‌های تاریخی اسلام و نشان دادن چهره‌هایی که به زعم مسلمانان معصوم هستند، با مخالفت مذهبیون و مراجع مواجه شد و از نمایش باز ماند، توسط یکی از سایت‌های حامی احمدی‌نژاد به عنوان فیلمی در حمایت میرحسین موسوی معرفی شده. سایت دولت بهار نوشته “امام حسینِ رستاخیز با رنگ سبز علیه یزید حاکم قیام می‌کند، یزید که طبق روایات تاریخی عیاش و شکم پرور و فربه بوده در این فیلم به شکل جوانی لاغر اندام با پوستی تیره تصویر می‌شود که گریم آن شباهت عجیبی به احمدی نژاد دارد، علاوه بر گریم چهره، حالات رفتاری اش مخصوصا هنگام سخنرانی برای مردم شباهت عجیبی به سخنرانی های عمومی احمدی نژاد دارد. (از حالت دست وی گرفته تا ایستادن همراهان در کنارش و دست تکان دادن های مردم برایش).” سایت دولت بهار که مدعی شده رستاخیز با پول انگلیس و کویت ساخته شده، در بخش دیگری از مطلب‌اش نوشته: “ یزید با این گریم و با این ویژگی های ظاهری، امام حسینِ سبزپوش فیلم را مورد بدترین ظلمها قرار میدهد و او را از سر راه خودش کنار میزند، امام حسینِ سبزپوشی که صحبت هایش برای یاران وفادارش شباهت عجیبی به بیانیه های “میرحسین” برای هوادارانش دارد.”
دولت حسن روحانی طبق رویه قبلی در مقابل اعتراض مذهبی‌ها عقب‌نشینی کرده و اکران رستاخیز را برای  مدتی نامعلوم به تعویق انداخته است.
در فیس‌بوک روز آنلاین بخوانید.

کنسرت در اسرائیل، انتشار و ممنوعیت در ایران

سامی یوسف آوازخوان مشهور ایرانی‌تبار ساکن بریتانیا که به دعوت شهرداری حکومت اسرائیل برای برگزاری کنسرت پاسخ مثبت داده، به زودی آلبومش را به صورت رسمی در ایران منتشر می‌کند.

به نوشته‌ی سایت رجا نیوز، شب دوشنبه ۶ ژوئیه ۲۰۱۵ سامی یوسف، خواننده ایرانی‌تبار ساکن بریتانیا در شهر ناصره کنسرتی عمومی را به مناسبت ماه رمضان اجرا کرد. در این کنسرت که به دعوت شهرداری این شهر برگزار شده بود، سامی یوسف با این‌که با چفیه روی صحنه حاضر شد اما در فضای مجازی با اعتراض فلسطینی‌هایی مواجه شد که او را با راجر واترز، عضو سابق گروه موسیقی پینک فلوید، مقایسه کرده‌اند که حاضر به اجرای کنسرت در اسرائیل نشده. یکی از کاربرهای عرب از سامی یوسف به خاطر حضور در خاک تصرف شده‌ی فلسطین، انتقاد کرده و نوشته “تو با صهیونیست‌ها بسیار عادی هستی. لعنت به تو و همه کسانی که به اسرائیل در اورشلیم حق می‌دهند.”

سامی یوسف در حالی در اسرائیل روی صحنه رفته است که طبق  گزارش سایت سینما ژورنال، سوپرمارکت‌های ایرانی پیشاپیش پوسترهای آلبوم رسمی و مجاز او که به زودی در ایران منتشر خواهد شد را روی شیشه‌های مغازه‌های‌شان چسبانده‌اند. این در حالی است که صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش ترانه‌های سامی یوسف را به خاطر کنسرت در اسرائیل ممنوع کرده است.

پروژه محارب‌سازیِ؛ اینبار احمدرضا درویش



سایت تندرو شیعه آنلاین در مطلبی ضمن انتقاد شدید از فیلم رستاخیز مدعی شد که احمد درویش با شاهین نجفی فرقی ندارد.
این سایت ضمن بررسی مراحل پیش تولید این فیلم نوشت: “باید از آقای درویش پرسید که آیا بهتر نبود به جای سفر به ایتالیا، برای بررسی و مطالعه تحقیقات فیلم رستاخیز به کربلا یا مدینه یا دیگر شهرها و اماکنی که واقعا به حادثه عاشورا مربوط میشد، سفر می کردی؟! “
نویسنده این سایت در ادامه می افزاید: “از نگاه ما، آقای درویش بدون شک از کاری که می کرده صد در صد اطلاع داشته و بخوبی می دانسته که دارد کت این است که قصد وی صد در صد تغییر برخی ذهنیت های موجود درباره واقعه عاشورا است. اما نکته ای که در این مسأله وجود دارد این است که متأسفانه این تغییر ذهنیت ها در فیلم رستاخیز به گونه ای برنامه ریزی شده اند که موجب توهین به امام حسین علیه السلام و یارانشان شده لذا باید اقدام آقای درویش را توهینی مانند توهین “شاهین نجفی” به امام هادی علیه السلام دانست، اما از جنس دیگر.”
نویسنده در ادامه ضمن تهدید درویش می نویسد: شاهین نجفی هم با اقدامی که کرد تلاش کرد قبح ائمه را بشکند، دقیقا مانند کاری که درویش کرده؛ شاهین نجفی به طور مستقیم امام معصوم توهین کرد، درویش هم توهین کرد اما به شیوه ای با کلاس تر؛ شاهین نجفی خیانت کرد و درویش هم دارد خیانت می کند؛ اما نقطه مشترک آنها این است که هر دو به طور عمدی و با علم به کارشان توهین کرده اند.
حمله گروه های تندرو به فیلم رستاخیز منجر به عدم اکران عمومی این فیلم شده که کلیه مراحل اخذ مجوز و تولید آن قانونی بوده است. برخی از افراد هم با برگزاری تجمع در مقابل برخی سینماها و وزارت ارشاد، اقدام به تهدید عوامل این فیلم کرده‌اند. در یکی از فیلم‌های منتشر شده از این تجمعات زن محجبه ای در میام تظاهرات کنندگان نمایش قمه زنی برپا کرده بود!
مطلب سایت شیعه آنلاین در ادامه همین حمله ها است؛ مطلبی تند که نام نویسنده آن معلوم نیست.

سایت تندرو شیعه آنلاین در مطلبی ضمن انتقاد شدید از فیلم رستاخیز مدعی شد که احمد درویش با شاهین نجفی فرقی ندارد.

این سایت ضمن بررسی مراحل پیش تولید این فیلم نوشت: “باید از آقای درویش پرسید که آیا بهتر نبود به جای سفر به ایتالیا، برای بررسی و مطالعه تحقیقات فیلم رستاخیز به کربلا یا مدینه یا دیگر شهرها و اماکنی که واقعا به حادثه عاشورا مربوط میشد، سفر می کردی؟! “

نویسنده این سایت در ادامه می افزاید: “از نگاه ما، آقای درویش بدون شک از کاری که می کرده صد در صد اطلاع داشته و بخوبی می دانسته که دارد کت این است که قصد وی صد در صد تغییر برخی ذهنیت های موجود درباره واقعه عاشورا است. اما نکته ای که در این مسأله وجود دارد این است که متأسفانه این تغییر ذهنیت ها در فیلم رستاخیز به گونه ای برنامه ریزی شده اند که موجب توهین به امام حسین علیه السلام و یارانشان شده لذا باید اقدام آقای درویش را توهینی مانند توهین “شاهین نجفی” به امام هادی علیه السلام دانست، اما از جنس دیگر.”

نویسنده در ادامه ضمن تهدید درویش می نویسد: شاهین نجفی هم با اقدامی که کرد تلاش کرد قبح ائمه را بشکند، دقیقا مانند کاری که درویش کرده؛ شاهین نجفی به طور مستقیم امام معصوم توهین کرد، درویش هم توهین کرد اما به شیوه ای با کلاس تر؛ شاهین نجفی خیانت کرد و درویش هم دارد خیانت می کند؛ اما نقطه مشترک آنها این است که هر دو به طور عمدی و با علم به کارشان توهین کرده اند.

حمله گروه های تندرو به فیلم رستاخیز منجر به عدم اکران عمومی این فیلم شده که کلیه مراحل اخذ مجوز و تولید آن قانونی بوده است. برخی از افراد هم با برگزاری تجمع در مقابل برخی سینماها و وزارت ارشاد، اقدام به تهدید عوامل این فیلم کرده‌اند. در یکی از فیلم‌های منتشر شده از این تجمعات زن محجبه ای در میام تظاهرات کنندگان نمایش قمه زنی برپا کرده بود!

مطلب سایت شیعه آنلاین در ادامه همین حمله ها است؛ مطلبی تند که نام نویسنده آن معلوم نیست.
در فیس‌بوک روز آنلاین بخوانید.
سایت تندرو شیعه آنلاین در مطلبی ضمن انتقاد شدید از فیلم رستاخیز مدعی شد که احمد درویش با شاهین نجفی فرقی ندارد.
این سایت ضمن بررسی مراحل پیش تولید این فیلم نوشت: “باید از آقای درویش پرسید که آیا بهتر نبود به جای سفر به ایتالیا، برای بررسی و مطالعه تحقیقات فیلم رستاخیز به کربلا یا مدینه یا دیگر شهرها و اماکنی که واقعا به حادثه عاشورا مربوط میشد، سفر می کردی؟! “
نویسنده این سایت در ادامه می افزاید: “از نگاه ما، آقای درویش بدون شک از کاری که می کرده صد در صد اطلاع داشته و بخوبی می دانسته که دارد کت این است که قصد وی صد در صد تغییر برخی ذهنیت های موجود درباره واقعه عاشورا است. اما نکته ای که در این مسأله وجود دارد این است که متأسفانه این تغییر ذهنیت ها در فیلم رستاخیز به گونه ای برنامه ریزی شده اند که موجب توهین به امام حسین علیه السلام و یارانشان شده لذا باید اقدام آقای درویش را توهینی مانند توهین “شاهین نجفی” به امام هادی علیه السلام دانست، اما از جنس دیگر.”


سایت تندرو شیعه آنلاین در مطلبی ضمن انتقاد شدید از فیلم رستاخیز مدعی شد که احمد درویش با شاهین نجفی فرقی ندارد.
این سایت ضمن بررسی مراحل پیش تولید این فیلم نوشت: “باید از آقای درویش پرسید که آیا بهتر نبود به جای سفر به ایتالیا، برای بررسی و مطالعه تحقیقات فیلم رستاخیز به کربلا یا مدینه یا دیگر شهرها و اماکنی که واقعا به حادثه عاشورا مربوط میشد، سفر می کردی؟! “
نویسنده این سایت در ادامه می افزاید: “از نگاه ما، آقای درویش بدون شک از کاری که می کرده صد در صد اطلاع داشته و بخوبی می دانسته که دارد کت این است که قصد وی صد در صد تغییر برخی ذهنیت های موجود درباره واقعه عاشورا است. اما نکته ای که در این مسأله وجود دارد این است که متأسفانه این تغییر ذهنیت ها در فیلم رستاخیز به گونه ای برنامه ریزی شده اند که موجب توهین به امام حسین علیه السلام و یارانشان شده لذا باید اقدام آقای درویش را توهینی مانند توهین “شاهین نجفی” به امام هادی علیه السلام دانست، اما از جنس دیگر.”
نویسنده در ادامه ضمن تهدید درویش می نویسد: شاهین نجفی هم با اقدامی که کرد تلاش کرد قبح ائمه را بشکند، دقیقا مانند کاری که درویش کرده؛ شاهین نجفی به طور مستقیم امام معصوم توهین کرد، درویش هم توهین کرد اما به شیوه ای با کلاس تر؛ شاهین نجفی خیانت کرد و درویش هم دارد خیانت می کند؛ اما نقطه مشترک آنها این است که هر دو به طور عمدی و با علم به کارشان توهین کرده اند.
حمله گروه های تندرو به فیلم رستاخیز منجر به عدم اکران عمومی این فیلم شده که کلیه مراحل اخذ مجوز و تولید آن قانونی بوده است. برخی از افراد هم با برگزاری تجمع در مقابل برخی سینماها و وزارت ارشاد، اقدام به تهدید عوامل این فیلم کرده‌اند. در یکی از فیلم‌های منتشر شده از این تجمعات زن محجبه ای در میام تظاهرات کنندگان نمایش قمه زنی برپا کرده بود!
مطلب سایت شیعه آنلاین در ادامه همین حمله ها است؛ مطلبی تند که نام نویسنده آن معلوم نیست.

 

۱۴فیلم مطرود دولت روحانی

دو سال از آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی می‌گذرد اما همچنان روند توقیف فیلم‌ های سینمایی ادامه دارد. فیلم ها یا پشت دیوارهای سخت ممیزی می مانند و یا حتی پس از اخذ مجوز از روی پرده سینما به پایین کشیده می شوند.

حملات و تهدیدهای شدید اخیر «حزب الله» که منجر به عدم اکران فیلم «رستاخیز» شدادامه همین روند بود. فیلمی که تا قبل از آغاز اکران مجبور شده بود نزدیک 40 دقیقه خودسانسوری کند. اما این اتفاق هم موثر واقع نشد و تندروها در برابر وزارت ارشاد و سینماها تهدید به قمه‌زنی هم کردند!

تعداد زیادی فیلم طی سالهای گذشته به همین سرنوشت دچار شده اند. فیلم هایی که بعضا در دوران محمود احمدی نژاد توقیف شده بودند و امیدوار بودند که با روی کار آمدن حسن روحانی بختشان باز شود. اتفاقی که نه تنها نیفتاد بلکه فیلم های دیگری هم به این لیست بلند اضافه شد.

متن کامل خبر در هنر روز