پایان ماه عسل دولت

نویسنده

» تحلیل بیزنس روکورد از وضعیت اقتصادی ایران

حسن روحانی با این امیدها انتخاب شد که بتواند اقتصاد بحران‌زده کشور را احیاء کند، اما نظرمثبت عموم نسبت به او در حال تغییر است.

روحانی که پس از هشت سال حکومت محمود احمدی‌نژاد، انتظارات برای اعتدال و مشارکت گسترده‌تر را بالا برد، از زمان به قدرت رسیدن سعی کرده که محتاطانه روابط با غرب را بهبود بخشد.

او در سیاست داخلی شروع به پایین آوردن تورمی کرد که ناشی از برنامه مالی دولت قبلی بود. در دولت قبل تلاش بر این بود که اقتصاد ایران با خرج کردن بیشتر بتواند به حیات ادامه دهد، اما این اقدام نهایتا مشکلات را عمیق‌تر کرد.

او بیشتر تلاش‌های خود را معطوف به سیاست خارجی کرده تا فشار ناشی از بدگمانی بر سر برنامه هسته‌ای کشور کاهش یابد؛ اما در حال حاضر فشار داخلی در حال افزایش است.

با این‌که این پندار وجود دارد که آینده اقتصاد تحت دولت روحانی روشن است، اما مردم زیر فشار شدیدی قرار دارند و می‌گویند وضعیتشان نسبت به قبل فرقی نکرده است.

اکثر تحریم‌ها هنوز پابرجاست و اقتصاد در حالت رکود قرار دارد. به نظر می‌رسد دولت روحانی عزم کرده برنامه اصلاح اقتصادی را دنبال کند که از جمله آن کاهش یارانه‌های دولتی برق، سوخت و مواد غذایی اولیه است که تاثیر بسیار زیادی بر اقشار کم‌درآمد کشور خواهد گذاشت.

قیمت سوخت از روز جمعه حدود ۷۵ درصد افزایش یافت و دو روز قبل از آن، به رغم اینکه دولت خواسته بود مردم یارانه‌های نقدی را دریافت نکنند، اما ۹۵ درصد ایرانی‌ها برای دریافت این پول ثبت‌نام کردند.

به گفته بانک مرکزی، تورم سالانه ۳۴.۷ درصد است که نسبت به ۱۲ ماه پیش ۵.۷ درصد کمتر است.

اما با وجود آثار کوتاه مدت کاهش یارانه‌ها، تحلیلگران اعتقاد دارند اقدامات ریاضتی پس از سوءمدیریت دولت قبلی لازم است. رامین ربیعی، مدیرعامل شرکت تورکواز پارتنرز که سرمایه‌های خارجی بازار بورس ایران را مدیریت می‌کند به خبرگزاری فرانسه گفت: “در وضعیت تورم رکودی سختی قرار داریم و در این شرایط پیشبرد سیاست سخت است، چون هر اقدامی برای رشد، تبعات تورمی خواهد داشت.”

ربیعی می‌گوید، با این‌که اولویت روحانی پایین آوردن تورم است اما بالارفتن هزینه‌های برق و سوخت می‌تواند در کوتاه‌مدت باعث گرانی بیشتر بشود.

او با هشدار نسبت به این‌که در مورد توافق هسته‌ای خوش‌بینی زیادی وجود دارد که شاید امید زیاد بستن به آن اشتباه باشد، افزود: “باید صبر کرد.”

در همین حال تاجران غربی در ایران می‌گویند، اگر توافق جامع هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی در مهلت شش‌ماهه به انجام نرسد دورنمای خوبی وجود ندارد.

با کاهش یارانه‌ها، در مناطق فقیرنشین جنوب تهران، ناامیدی میان مردم در بازار دیده می‌شود و در این مناطق صحبت از مسئله هسته‌ای بی‌ربط است.

علی حیدری که دو سال است در این محله مغازه دارد می‌گوید: “قیمت‌ها هنوز بالا می‌رود و فروش من کم است.”

منبع: بیزنس‌رکوردر - 27 آوریل 2014