تمدید دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد

نویسنده
نازنین کامدار

» پس از "حقیقت نیوز"، جواد لاریجانی هم پیشنهاد داد:

زمزمه های تمدید دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد که پیش از این از سوی سایت “حقیقت نیوز”، سایت اینترنتی نزدیک به اسفندیار رحیم مشایی آغاز شده بود، با سخنان دو روز قبل محمد جواد اردشیر لاریجانی وارد مرحله تازه ای شد و واکنش سرد محافل سیاسی از جمله محافظه کاران را در پی داشت و سرانجام نیز  برادر بزرگ روسای قوای مقننه و قضاییه را وادار به “توضیح” کرد.

محمد جواد اردشیر لاریجانی آملی که مواضع سیاسی ماه های اخیر وی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران و انکار وجود زندانی سیاسی منجر به واکنش های بین المللی شده بود، دو روز قبل نیز در یک سخنرانی در زادگاه اش مازندران، موضع گیری سیاسی غیر منتظره دیگری کرد و خواستار تمدید دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد شد.

به گزارش ایسنا که متن این سخنرانی را روز گذشته از تلکس خبری خود حذف کرد، وی در کنگره ای به نام “کنگره ملی علامه امامی” گفته است: “حیف است که رئیس جمهوری فقط دو دوره است چون عملکرد احمدی‌نژاد در این دوره بهتر از دوره قبل بوده است”.

او همچنین با حمله به میرحسین موسوی و هاشمی رفسنجانی، آنها را “منحرف” نامید و افزود: “متاسفانه کسانی که در جبهه و جنگ حضور داشتند و خدمات بسیاری نیز در طول دوران انقلاب از خود نشان دادند دچار انحراف شدند و آرام آرام نیز به نفاق رسیدند و به بهانه انتخابات از پشت به نظام خنجر زدند که با این اقدام همان جریان منافقان ابتدای انقلاب تکرار شد”.

ساعتی پس از انتشار متن این سخنرانی، رسانه های وابسته به دولت از جمله رجانیوز، جوان آنلاین، ایرنا و فارس، متن این سخنرانی را به صورت سانسور شده و با حذف عبارت “حیف است که رئیس جمهوری فقط دو دوره است” منتشر کردند. با این حال خبرگزاری های ایسنا و ایلنا متن  بدون سانسور را منتشر کردند اما گفته می شود پس از دریافت دستور از برخی نهادها مجبور به حذف کامل خبر شده اند.

همچنین روز گذشته جواد لاریجانی مجبور شد تا درباره سخنان خود “توضیح” ارائه دهد و به خبرگزاری ایسنا بگوید: “اینجانب قویا معتقد هستم که دوره‌های ریاست جمهوری باید محصور در دو دوره باشد و با هرگونه تمدید دوره‌ها بر اساس تحلیل سیاسی و مصلحت نظام مخالفم. همانطوری که در زمان ریاست جمهوری جناب آقای هاشمی رفسنجانی وقتی که این مساله مطرح شد اینجانب جز اولین کسانی بودم که با آن مخالفت کردم. بحث بنده در مورد عملکرد آقای احمدی‌نژاد در برخی از حوزه‌های بین‌المللی به ویژه سیاست هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و بحث روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آمریکای لاتین ـ آفریقا ـ آسیا و منطقه بوده است که در دوره‌ی دوم در این زمینه بهبود و پیشرفت چشم‌گیری ملاحظه می‌شود”.

در همین حال، سخنان جواد لاریجانی اگر چه با واکنش سرد محافل سیاسی از جمله افراطیون حامی احمدی نژاد مواجه شده است، اما از سوی یک نماینده عضو فراکسیون اقلیت مجلس بی پاسخ نماند؛ وی در گفت و گو با پارلمان نیوز گفت: “آقایان با این سخنان که خلاف صریح قانون اساسی است حرف‌های دلشان را می زنند تا زمینه‌سازی کنند و بازتابش را بسنجند. این سخنان مغایر با قانون اساسی است و اگر آقایان ذره‌ای با قانون آشنایی داشته باشند، این سخنان را مطرح نمی‌کنند. اینگونه سخن گفتن در واقع ایجاد زمینه‌های بعدی برای خواسته‌هایشان است و گرنه طبق قانون می‌دانند که چنین امری(تمدید دوره ریاست جمهوری بیش از دو دوره) امکان ندارد. با این سخنان در ذهن مردم و جامعه ایجاد شک و شبهه می‌کنند و برای مدتی افکار عمومی را درگیر مساله‌ای می‌کنند که اصلا امکان اجرایی ندارد”.

آنطور که پارلمان نیوز گزارش داده، نصرالله ترابی، نماینده اصلاح طلب شهر کرد با اشاره به “تلاش سایت نزدیک به مشایی برای طرح زمینه افزایش ریاست جمهوری به بیش از دو دوره و سخنان اخیر جواد لاریجانی”افزوده است: “کسانی که بخاطر علایق شخصی به یک فرد به فکر افزایش دوره ریاست جمهوری افتاده‌‌اند خوب است که توضیح دهند با چه روشی می‌خواهند به این موضوع بپردازند؟ آیا در نظر دارند با تغییر قانون اساسی اقدام کنند یا رفراندومی که طرح می‌کردند زمینه‌سازی برای این امر بود؟”

اشاره این نماینده مجلس به “مطالب سایت نزدیک به مشایی” مربوط به مقاله ای است که دو هفته قبل در این سایت منتشر شد و طی آن ادعا شده بود که “احمدی نژاد باید تاپایان چشم انداز 1404 رئیس جمهور باقی بماند”.

سایت حقیقت نیوز در یادداشتی نوشته بود:” افق 1404 در پیش است و ما طبق سند چشم انداز بیست ساله، بایستی در آن زمان در عرصه های گوناگون اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، علمی و نظامی قدرت اول منطقه باشیم. در حال حاضر پنج سال از این مدت سپری شده و تنها پانزده سال دیگر باقی مانده است. فرصتی زیادی نداریم و به قول معروف تا چشم به هم بزنیم این  پانزده سال هم سپری می شود و مهلت به پایان می رسد.از طرفی پیشرفت ها و دستاوردهای افتخارآمیز سه، چهار ساله اخیر نشان می دهند که در صورت فراهم بودن بستر و شرایط لازم، تحقق اهداف سند مزبور دور از دسترس نخواهد بود.البته توفیقات و دستاوردها یی که به آنها اشاره شد، در شرایطی به دست آمده اند که گذشته از حضور رهبری آگاه و فرزانه و مردمی پرشور و مصمم، دولت نهم که دولتی سخت کوش، کارآمد و باانگیزه به ریاست دکتر محمود احمدی نژاد بود بر سر کار حضور داشت.”

در ادامه این یادداشت، نویسنده پس از مقایسه احمدی نژاد و ولادیمیر پوتین، خواستار پیدا شدن یک مدودوف برای احمدی نژاد شده و  با تاکید بر اینکه “با اتمام دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد وی بایستی از قدرت کنار برود و زمام امور دولت را به فرد دیگری بسپارد”، آمده بود: “چنین امری البته بی سابقه نیست و در دیگر کشورها و از جمله در کشور همسایه شمالی ما یعنی روسیه نیز به اجرا درآمده است. در این کشور ولادیمیر پوتین پس از طی دو دوره ریاست جمهوری موفقیت آمیز هم اکنون به عنوان نخست وزیر مشغول به کار است و با توجه به توانمندی و تجربه ای که داشته، توانسته است موجبات ثبات هرچه بیشتر کشورش را پس از یک دوره پرتنش و جنجالی فراهم بیاورد. بر همین اساس  باید پذیرفت که تا تسلط رئیس جمهور جدید بر اوضاع و احوال کشور و کسب تجربه لازم و کافی در این جهت، زمان نسبتا زیادی لازم است. از سوی دیگر فرصت چندانی برای رسیدن به افق 1404 باقی نیست، و دشمنان اسلام و انقلاب هم با سنگ اندازی ها و توطئه های گوناگون و رنگارنگ خود سعی در متوقف ساختن روند انقلاب و مملکت دارند”.

در این یادداشت تاکید شده که: “بایستی تمهیدی اندیشیده شود تا محمود احمدی نژاد پس از پایان دوران ریاست جمهوری اش، همچنان در سطوح عالی تصمیم گیری و در کنار مردم حضور داشته باشد و تجربه، تعهد و کارآیی خود را کمافی السابق در این جهت به کار بگیرد”.

گفتنی است سردبیر این سایت که فردی  به نام “امیرطاهر حسین خان” است،  به اتهام “نشر مصاحبه جعلی با معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد” به زندان محکوم شده است.