پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

هنر روز، در بخش کتاب می کوشد کتاب ها و نشریاتی که در حوزه اندیشه و هنر مباحث نظری را ‏منعکس ‏می ‏کنند یا در مسائل اجتماعی و سیاسی مباحثی درخور دارند، به خوانندگان خود معرفی کند. ‏ارجحیت با کتاب ‏های ‏روز خواهد بود، ولی این امر به معنای غفلت از آثارمنتشر شده در گذشته دور یا ‏نزدیک نیست. کتاب های ‏منتشره ‏از پدیدآورندگان ایرانی به زبان های دیگر یا ترجمه شده به این زیان ها هم ‏در کتاب روزجای ویژه ای ‏خواهند ‏داشت. ناشران و پدید آورندگان آثار می توانند برای معرفی یک نسخه ‏کتاب به نشانی زیر بفرستند. ‏

Iran Gooya‏ : نام گیرنده
BP 114‎‏ : شماره صندوق پستی
Creteil 94000‎‏ : اسم وکد پستی شهر‏
France‏ : نام کشور

 

 شرح غزلیات حافظ (مجموعه 4 جلدی)

نویسنده: دکتر بهروز ثروتیان

2219ص، تهران: انتشارات نگاه، 1388، چاپ اول

این مجموعه چهار جلدی که به وسیله یکی از استادان برجسته زبان و ادبیات فارسی تالیف شده، شرح غزلیات «حافظ» است. این شرح بر اساس متنی  علمی – انتقادی از دیوان «حافظ» که به وسیله نویسنده کتاب حاضر تصحیح و در سال 1379 منتشر شده، شکل گرفته است. مبنای کار آن تصحیح نیز، چاپ «پرویز ناتل خانلری» از دیوان «حافظ» بوده است. غزل های این شرح بر اساس ترتیب حروف قافیه نظم یافته است. در مرحله نخست از شرح، هر غزل عینا به صورت مشکول (با زیر و زبر لازم) نقل شده و در مرحله بعدی، مطلع غزل ذکر گردیده و موضوع غزل به صورتی کاملا خلاصه و حتی الامکان ساده توضیح داده شده است تا هر پژوهنده ای به آسانی بتواند به تحقیقات موضوعی غزلیات «خواجه» بپردازد. آنگاه بیت بیت غزل به ترتیب نوبت ذکر شده است. سپس کلمات و ترکیبات آن- در صورت نیاز- شرح و توضیح گردیده است. در آخرین مرحله، معنی بیت بازگو شده است.

 

 بیست و پنج سال در ایران چه گذشت؟/جلد دهم

نویسنده: داود علی بابایی

485ص، تهران: انتشارات امید فردا، 1388، چاپ اول

این کتاب، جلد دهم از مجموعه «بیست و پنج سال در ایران چه گذشت؟» است. این مجموعه، گزارشی است از تحولات سیاسی و اجتماعی ایران در فاصله سال های 1357 تا 1382. جلد دهم این مجموعه، در ادامه نه جلد قبلی، به اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران در دوره ریاست جمهوری «سید علی خامنه ای» و نخست وزیری «میر حسین موسوی» می پردازد.

 

 این مردم نازنین (قصه های رضا کیانیان با مردم)

نویسنده: رضا کیانیان

168ص، تهران: نشر مشکی، 1387، چاپ اول

این کتاب، خاطرات و قصه هایی است از «رضا کیانیان»، بازیگر توانا و موفق سینمای ایران. ماجراهای کتاب، حاصل برخورد «کیانیان» با مردمی است که او را می شناسند. او خود در این باره می نویسد: [ شهرت، تنهایی را می دزد. همه جا نگاه ات می کنند. همه جا با تو هستند. زیر ذره بین هستی. فقط در خانه می شود تنها بود.] حوادث روایت شده، به لحاظ تاریخ وقوع مرتب نشده اند. پس و پیش هستند، اما سرشار از نکات خواندنی و جالب اند. «کیانیان» در خاطرات خود هر برخورد جالبی را که پس از مشهور شدنش، با مردم داشته، به زبانی زیبا و دلنشین روایت کرده است.

 

 مفاخر مطبوعات ایران، جلد پنجم: سعید نفیسی

نویسنده: سید فرید قاسمی

116ص، تهران: شرکت سهامی کتاب های جیبی، 1387، چاپ اول

در جلد پنجم از مجموعه ارزشمند «مفاخر مطبوعات ایران»، زندگی و فعالیت های «سعید نفیسی»، به ویژه در حوزه روزنامه نگاری، بررسی می شود. او در سال 1274 خورشیدی به دنیا آمد. فعالیت مطبوعاتی خود را در نوزده سالگی در روزنامه های تهران آغاز کرد. «نفیسی» که در زمینه ادبیات، تاریخ و فرهنگ ایران، آگاهی و دانش گسترده ای داشت، در مدتی کوتاه، در کار روزنامه نگاری نیز ترقی کرد و سردبیری نشریات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی گوناگون چون «ارشاد»، «آفتاب»، «عصر جدید» و «ستاره ایران» را به عهده گرفت. در کتاب حاضر، خوانندگان در جریان مسیر ترقی و فعالیت های «سعید نفیسی» در مطبوعات و نشریات گوناگون قرار می گیرند و به گونه ای مختصر و مفید، با این مطبوعات و نشریات آشنا می شوند.

 

 تعاملات احزاب و انتخابات (با نگرشی کاربردی در جمهوی اسلامی ایران)

نویسنده: عصمت زکی زاده

175ص، تهران: انتشارات آراد کتاب، 1387، چاپ اول

درست بر خلاف سیستم های توتالیتار و فردگرا، در کشورهای دمکراتیک و نماینده سالار، احزاب سیاسی، جایگاه و نقش مهمی در کلیه وجوه سیاست هم چون انتخابات دارند. احزاب، تمایلات و گرایش های پراکنده را در انتخابات جهت می دهند و ایده ها و خواسته های مردمی را در قالب یک طرح سازمان یافته، ارائه می کنند. در پژوهش حاضر، نویسنده سعی کرده است ضمن بررسی کلی مسئله احزاب و انتخابات و نشان دادن تاثیر و تاثر احزاب و نظام های انتخاباتی، موضوع احزاب و انتخابات در ایران و ویژگی های آن را هم از لحاظ بگذراند. در بخش اخیر، موضوعاتی چون «تاریخچه احزاب و جناح بندی در ایران»، «احزاب در ایران قبل از جمهوری اسلامی»، «جایگاه احزاب و جناح ها در قوانین جمهوری اسلامی ایران»، «مراحل قانونی تشکیل حزب در ایران»،‌«عدم تطبیق احزاب ایران با الگوی احزاب سیاسی»، «تقسیم بندی احزاب و جناح ها در ایران»، «بکارگیری مفاهیم چپ و راست در ادبیات معاصر» و «جناح های عمده در ایران»، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

 

 صعود نافرجام: تحلیلی بر تاثیر درآمدهای نفتی بر فروپاشی رژیم پهلوی

 نویسنده: مهران شیراوند

252ص، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1387، چاپ اول

جامعه شناسان، مورخان و ناظران سیاسی درباره علت و ریشه وقوع انقلاب ایران سخنان بسیار گفته و نظریه های فراوان پرداخته اند. در کتاب حاضر، یکی از علل زیرساختی فروپاشی سلسله پهلوی و وقوع انقلاب که کمتر مورد بررسی همه جانبه قرار گرفته، بررسی و تجزیه و تحلیل شده است. در حقیقت این پژوهش، به تحلیل علل فروپاشی رژیم پهلوی، بر مبنای عوامل اقتصادی و زیرساختی و تشدید نابرابری طبقاتی در جامعه شهری می پردازد. نویسنده ضمن نشان دادن تنگناها و مشکلات اقتصادی پایان عصر پهلوی، تشدید نابرابری طبقاتی در جامعه شهری ایران، طی سال های 1350 تا 1357 را بررسی می کند و تاثیر این نابرابری در نارضایتی عمومی در جامعه ایران را نشان می دهد. فصل های اول و دوم کتاب، کلیاتی است درباره «انقلاب و طبقات اجتماعی» و «مبانی نظری انقلاب و نابرابری اجتماعی». در فصل سوم، موضوع «نفت، توسعه و نابرابری اجتماعی در دوره پهلوی دوم»، مورد بررسی قرار می گیرد. فصل چهارم،تصویری دقیق و جامع از تحولات طبقاتی در دهه 1350 در ایران را، در اختیارعلاقمندان می گذارد.

 

 دیوان رباعیات نیما یوشیج

به کوشش: شراگیم یوشیج

280ص، تهران: انتشارات مروارید، 1387، چاپ اول

این کتاب، مجموعه ای از رباعیات «نیما یوشیج» است که به کوشش فرزند او، از میان دست نوشته هایش گردآوری و تدوین شده است. «نیما» درباره رباعیاتش در دفتر یادداشت های روزانه خود می نویسد: [اگر رباعیات نبودند، من شاید به مهلکه ای ورود می کردم، شاید زندگی برای من بسیار ناشایست و تلخ می شد. در این رباعیات، به طور مجمل بیان احوال خود را کرده ام، حقیقت مسلک خود را که طریقت است به اشارتی گفته ام. ای برادر این رباعیات از من برای یادگار بنویس و به یادگار بگذار برای خود.] به تصریح «نیما»، این رباعیات در سال های مختلف سروده شده و در برگیرنده و تصویرگر یک دوره از زندگی شاعر است.

 

 کمی با ناصرالدین شاه: گزیده خاطرات اعتماد السلطنه

به کوشش: داوود سالک

320ص، تهران:‌ نشر چاپار فرزانگان، 1387، چاپ اول

این کتاب که با زندگینامه «ناصرالدین شاه»، سال شمار زندگی او و زندگینامه «اعتماد السلطنه» آغاز می شود، گزیده ای از خاطرات «اعتماد السلطنه» است که در یازده بخش با این عناوین گردآوری و تدوین شده است. 1- کشورداری به سبک ناصرالدین شاه، 2- درباریان، 3- در سیرت پادشاهان، 4- دربار، 5- آش پزان، 6- فروش مناصب، 7- ملیجک، 8- بیگانگان، 9- نویسنده، 10- تنباکو، 11- سید جمال الدین اسدآبادی. در هر بخش، متناسب با موضوع و عنوان، اطلاعات مفیدی از خاطرات «اعتماد السلطنه» استخراج و ارائه شده است. در بخش نهم با عنوان «نویسنده»، چند مورد از نظرات شخصی، تحلیل ها و عقاید «اعتماد السلطنه» و نیز برخی خاطرات که او خود محور اصلی آن بوده ذکر شده است. خاطرات «اعتماد السلطنه» به دلایل گوناگون برای بررسی تاریخ عصر قاجار دارای اهمیت است. از نوشته ها و توصیف ماجراها چنین بر می آید که نویسنده شخصی حیله گر و اهل زد و بند نبوده است. از سوی دیگر، با توجه به خصوصی بودن یادداشت ها، او نیازی به جعل یا وارونه جلوه دادن واقعیت نداشته و مسیر واقعی ماجراها را به همان گونه که رخ داده، بازگو کرده است. به علاوه‏، به دلیل نزدیکی بیش از حد نویسنده به «ناصرالدین شاه» و سایر درباریان، اطلاعات او دست اول و مستند است.

 

 از رضا شاه تا محمد رضا پهلوی: مشاهدات و خاطرات میرزا جواد خان عامری

پژوهش و تدوین: هوشنگ عامری

مقدمه و مؤخره: باقر عاقلی

418ص، تهران: نشر کتاب پارسه، 1388، چاپ اول

این کتاب، شرح مشاهدات و خاطرات «میرزا جواد خان عامری»، ملقب به «معین الممالک»، از زبان فرزند او «هوشنگ عامری» است. «میرزا جواد خان عامری»، از بزرگ مالکان سمنان و از رجال سیاسی دوره «رضا شاه» بود. او در سال 1270 خورشیدی در سمنان متولد شد و در دی ماه 1359، در تهران درگذشت. «میرزا جواد خان» در سال 1294 خورشیدی تحصیل خود را در دانشکده حقوق دانشگاه پاریس به پایان رساند و سپس راهی ایران شد. او درسال 1298، همراه با «آدولف پرنی»، مدرسه عالی حقوق در تهران را بنیاد نهاد و خود در آن به تدریس پرداخت. بعدها به وزارت عدلیه رفت و سال ها در آنجا خدمت کرد. مدتی نیز معاونت دادستانی تهران، ریاست اداره کارگزینی، ریاست دارالترجمه و ریاست اداره کل تهیه قوانین را به عهده داشت. سپس به ریاست کل محاکم بدایت (دادگاه های شهرستان تهران) منصوب شد و بعد از آن، مستشار دیوان عالی تمیز گردید. کتاب حاضرشامل هفت بخش با این عناوین است: 1- آخرین سال های سلسله قاجار، 2- دوران خدمت در عدلیه و کوشش در راه تجدد و حکومت قانون، 3- برآمدن رضا خان و سلطنت رضا شاه، 4- دوران جنگ جهانی دوم و اشغال ایران، 5- رویداد سوم شهریور و پی آمدهای آن، 6- دوران دولت های زودگذر ولی دموکراتیک، 7- مجلس شورای ملی و مسئله نفت.