دیدار

نویسنده
میترا سلطانی

کارگردانی وبازیگری

 

مهشید افشارزاد متولد سال 1344 شهرستان آبادان است. او تا امروز 22 تجربه بازیگری درعرصه تصویر را درکارنامه خود دارد. درسال های اخیر به عنوان یکی از چهره های شناخته شده سینما وتلویزیون فعالیت مشغول است. گپ وگفت این صفحه هنر را با وی همراه هستیم.

 

درگفتگوهای اخیر خود علاقه خود به کارگردانی سینما را بیش از بازیگری ابراز کرده اید. دراین مورد برایمان توضیح می دهید؟

بله. منظورمن از بازیگری در تلویزیون وسینما همواره رسیدن به تجربیاتی بوده است که برای هدف آخرم یعنی کارگردانی سینما استفاده می شد. علاقه ام به کارگردانی سینما چیزی نیست که من امروز به آن رسیده باشم به دلیلی اینکه از همان روزهای اول به کارگردانی عشق می ورزیدم وهنوز هم.

 

بنابراین فکرمی کنید با توجه به پشتوانه های بازیگری می توانید در سینما کارگردانی هم داشته باشید؟

بله. درطول این سالها اتفاقا چهار کار سینمایی را هم کارگردانی کرده وبه جشنواره های متعدد فرستاده ام. اغلب آنها هم تقریبا موفق بوده اند.

 

علاقه شما به کارگردانی چه شکلی از سینماست؟

عموما فیلم هایی با شکل های اجتماعی را دوست دارم. یعنی بررسی چالش های اجتماعی و آسیب های جامعه این روزها برایم به عنوان نوعی دغدغه تبدیل شده است. به مستندسازی هم علاقمندم ودراین رابطه مطالعات فراوانی را انجام داده ام.

 

فعالیت در عرصه بازیگری چه کمکی درکارگردانی سینما می کند؟

تجربه دربازیگری سینماباعث تکمیل احساسات کارگردان وبازیگر دربرابریکدیگرند. یعنی کارگردانی که بازیگری هم بلد است می تواند بهترین موقعیت ها را برای بازیگران خود فراهم کند وحتی بازیگران هم راحت تر می توانند درموردکارشان باکارگردان گپ بزنند.

 

آیا مجوزساخت فیلم بلندرادریافت کرده اید؟

برای پرفتن مجوز شرایطی وجوددارد که به نظرم درمورد قوانین آن باید کمی تجدید نظر به وجودبیاید. با این حال من سال ها پیش مجوز ساخت فیلم را دریافت کرده ام.

 

بیایید درموردفعالیت های بازیگریتان صحبت کنیم. سال های اخیر در عرصه تصویر خیلی کم کارشده اید. علت چیست؟

شرایط برای بازیگری مهیا نبود. البته این شرایطی که به شما می گویم مربوط به بدنه سینما نمی شود ومشکلات خانوادگی خودم باعث کم کاری ها شده بود. ناگفته نماند که کمی هم احساس خستگی دربازیگری به من دست داده بود که الان وضعیتم بهتر است.

 

اولین حضور سینمایی شما مربوط به چه کاری است؟

نخستین باردرفیلم سینمایی “بای سیکل ران”به کارگردانی محسن مخملباف جلوی دوربین رفتم. این فیلم بهترین ویکی از موفق ترین تجارب من در بازیگری سینما است.

 

چطور برای این فیلم انتخاب شدید؟

آقای مخملباف مرادیدند وبرای بازی درآن از من تست گرفتند. برای کار به سازمان تبلیغات حوزه هنری رفتم وآن موقع آقای مخملباف درآنجا کار می کردند. همان موقع این اتفاق برایم افتاد واین آغاز کارهایم در سینما بود.

 

بعد از آن بیشتر درفیلم های اکشن بیشتر حضورداشتید. این ناشی از علاقه شما به این گونه سینما بود ویا انتخاب ها برای این ژانربیشتر اتفاق می افتاد؟

علاقه وانتخاب با هم باعث حضور دراین نوع فیلم ها می شد. من درکنار سینما ورزش هم می کردم وآمادگی جسمی خوبی برای اجراهای اکشن دارم.

 

درمورد بازیگری مطالعه هم دارید؟

بازیگر بدون مطالعه همچون ستاره ای است که به زودی درخشش عمرش به پایان می رسد. بدون مطالعه به هیچ عنوان نمی شوددردنیای هنرباقی ماند. من هم درطول کارکتاب ها وجزوات زیادی را ازخاطرات وتجریبات سینماگران شاخص داخلی وخارجی می خوانم.

 

اخیرا سریالی درتلویزیون از شما پخش می شود با نام “شب هزارویکم”. چه شد که به سراغ نقش “لیلا”دراین سریال رفتید؟

بازی دراین سریال برایم بهانه ای بود تا بتوانم مجددا با تلویزیون وبازی درتصویر ارتباط برقرارکنم. حقیقت این است که برای بازی دراین سریال عشق وشور قبل را ندارم اما فکر می کنم با این کاراتفاقات جدیدی برایم می افتد.

 

مهم ترین ویژگی نقش “لیلا” برای پذیرش اجرای آن چه بود؟

این شخصیت یک مادر است. مادری که مشخصه های قهرمانی دارد. یعنی در همه مشکلات خانوادگی به عنوان یک فرد کامل ایستادگی می کند و مخاطب با دیدن وحضور لیلا به نوعی آرامش خیال می رسد. یکی از ویژگی های اصلی این نقش برای من این است که تا به حال اجرای خاصی از آن در کارهای گذشته ام نداشتم.