تشویق آلمان به تحریم ایران

نویسنده

» گزارش فاینشنال تایمز از کابینه مشترک تل آویو و برلین

گریت وایزمن

دولت اسرائیل از اولین جلسه کامل هیات وزیرانش که در به طور مشترک با وزیران آلمانی در خاک آلمان تشکیل شده بود، از موقعیت  استفاده کرد تا به حمایت از تحریم  علیه برنامه اتمی ایران بپیوندد.

بنجامین نتنیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت که ایران “چهره واقعی” اش را نشان داده است و حتی مخالفان داخلی اش را سرکوب می کند،به همین دلیل می تواند براحتی در حق کشور های دیگر هم ظلم کند.

او در کنفرانس مطبوعاتی در برلین گفت: اگر ما ایران تحریم ایران را تشدید نکنیم،این تحریم ناقص علیه ایران قلدر کارآمد نخواهدبود. اگر اکنون این اقدام صورت نگیرد پس کی این اتفاق می افتد؟ پاسخ این سووال، حالا است؟

آلمان و پنج عضو دائم شورای امینت،آمریکا، انگلستان، فرانسه، چین و روسیه و انگلستان در حال مذاکره بر سر اینکه چطور ایران را در مورد برنامه های هسته ای اش بترساند.

در حالیکه تهران می گوید برنامه های اتمی اش صرفا برای تولید برق و صلح آمیز است، شش قدرت بزرگ جهان مط ترسند که حکومت دست به تولید سلاح هسته ای بزند. ایندر حالی است که حکومت قبلا اسرائیل را تهدید به نابودی کرده است.

این روند برای مرکل، صدراعظم آلمان حساس است زیرا کش.رش بطور تاریخی مسئول امنتیت اسرائیل است و  از سوی دیگر رباطتجاری مستحکمی با ایران دارد. درزمانی که آمریکا تواقتنامهای ار پیش می برد، آلمان همواره تتلاش می کرد چین و روسیه هم شرکت داشته باشند؛ بخشی از آن به گفته تحلیلگران، ترس از از دست دادن تجرات با ایران، به این کشورها بود.

خانم مرکل هم  گفت که  آلمان بوضوح گفته است که اگر ایران دست از برنامه های اتمی اش بر ندارد، ما بر روی تحریم های شدیدتری کار خواهیم کرد.

او گفت که آلمان همچنان طرفدار تحریم در چارچوب قواعد شورای امینت سازمان ملل است و این در کنارهمکاری رقبای قوی اقتصادی آلمان، یعنی روسیه و چین میسر می شود.

در پایان  مذاکرات آلمان و اسرائیل، خانم مرکل درباره آینده روشن آلمان مدرن صحبت کرد که در آن رابطه خوب آلمان و اسرائیل خط پایانی است برای دوران هولوکاست و نازی ها.

اولین دیدار دو کابینه در ماه مارس 2008 تشکیل شد که در آن برای اولین بار یک آلمانی [ رئیس کنست، پارلمان اسرائیل] سخنرانی می کرد.

خبرگزاری ها نوشتند خانم مرکل در مورد روابطش با ایران تحت فشار قرار  گرفت ودر عوض در مورد ساختمان سازی کرانه باختری رود اردن، اسرائیل را مورد انتقاد قرار داد و خواستار صلح اسرائیل و فلسطین شد.

خانم مرکل، درباره  فرصت های گفتگو خرف زد و نتنیاهو در پاسخ گفت: من آماده صلح هستم وامیدوارم فلسطین هم تا همین اندازه آماده باشد.

 

منیع: فایننشال تایمز 18 ژانویه