جمع مستان

نویسنده
بهاره خسروی

تازه های اهل فرهنگ…

جواد ماه‌زاده: مرخصی پس از یازده ماه حبس

به نوشته ی سایت خوبگرد،جواد ماه‌زاده، داستان‌نویس و روزنامه‌نگار زندانی، پس از حدود یازده ماه حبس، سرانجام به مرخصی آمد. ماه‌زاده از روز ۲۹ مهرماه سال ۸۸ در پی حوادث پس از انتخابات بازداشت شد و بعد از دو ماه بازداشت، در دادگاهی که در سکوت خبری برگزار شد، به چهار سال حبس محکوم شد. اما در طول این حدود یازده ماه، به رغم تلاش و پی‌گیری خانواده‌اش، بر خلاف روال مرسوم، هیچ‌گاه با مرخصی او موافقت نشد تا اینکه خبر رسید با وثیقه‌ی چهارصد میلیون تومانی از زندان بیرون آمده است.

 

علی‌اشرف درویشیان : شش سال در انتظار مجوز

مجموعه‌ی داستان علی‌اشرف درویشیان همچنان در انتظار دریافت مجوز نشر است.

شهناز دارابیان - ‌همسر این داستان‌نویس پیشکسوت - در گفت‌وگو با ایسنا، دربار‌ه‌ی وضعیت چاپ و نشر آثار داستانی علی‌اشرف درویشیان، گفته است که او هشت، نه سال پیش مجموعه‌ی داستانی را به نام “داستان‌های تازه داغ” نوشت که در مجموع، 16 داستان بود و آن‌ها را از شش سال پیش برای انتشار به نشر چشمه سپرد. اکنون بعد از گذشت دست کم شش سال از ارائه‌ی اثر برای دریافت مجوز، از مجوز آن خبری نیست.

او در ادامه متذکر شده است: خواسته‌اند هشت تا از داستان‌های این مجموعه حذف شود تا مجوز نشر بگیرد. علی‌اشرف هم می‌گوید حاضر نیست این کار را انجام دهد.

همسر درویشیان درباره‌ی وضعیت جسمی این نویسنده نیز گفت که حالش خوب است و اخیرا از دیدار فرزندشان در خارج از کشور به ایران بازگشته‌اند.

علی‌اشرف درویشیان سوم شهریور سال 1320 در کرمانشاه به دنیا آمده است و از آثار او به “آبشوران”، “از این ولایت”، “درشتی”، “همراه آهنگ‌های بابام”، “فصل نان” و “سال‌های ابری” می‌توان اشاره کرد.

 

 

یوسف علیخانی: 10 جلد “یکی بود، یکی نبود” آماده ی چاپ

ده کتاب اول از مجموعه سی‌جلدی «یکی بود، یکی نبود» با دبیری یوسف علیخانی به مرحله‌ی چاپ رسیدند.

در این مجموعه 30 متن ادبیات کهن فارسی به قلم 30 نویسنده‌ی معاصر بازآفرینی می‌شود که تا کنون، 10 جلد آن برای چاپ آماده شده‌ است و به زودی برای دریافت مجوز انتشار ارائه می‌شود.

به گفته‌ی علیخانی، کتاب‌های “فرج بعد از شدت” با بازآفرینی ابوتراب خسروی، “قصص‌الانبیاء” با بازآفرینی امین فقیری، “ویس و رامین” با بازآفرینی ناهید طباطبایی، “قصه‌های پروین اعتصامی” با بازآفرینی فریبا وفی، “جوامع الحکایات” با بازآفرینی بهنام ناصح، “تذکرةالاولیا” با بازآفرینی یوسف علیخانی، “مرزبان‌نامه” با بازآفرینی ایرنا محی‌الدین بناب، “لیلی و مجنون” با بازآفرینی حسن لطفی، “سمک عیار” با بازآفرینی مهدی مرعشی و “بوستان سعدی” با بازآفرینی محمد مطلق، 10 جلد اول این مجموعه‌ی سی‌جلدی هستند که به زودی منتشر می‌شوند.

 

 

محمدرضا شفیعی کدکنی : انتشار اشعار در 12 دفتر

مجموعه‌ی شعرهای محمدرضا شفیعی کدکنی در “دوازده دفتر شعر” منتشر شد.

این شاعر پیشکسوت که فردا (پنج‌شنبه، هجدهم شهریورماه) هفتادویکمین سال‌روز تولدش است، به تازگی شعرهایش را در یک مجموعه‌ی دوازده‌جلدی به چاپ رسانده است.

“در کوچه‌باغ‌های نشابور”، “مرثیه‌های سرو کاشمر”، “در ستایش کبوترها”، “زمزمه‌ها”، “خطی ز دلتنگی”، “از زبان برگ”، “ستاره‌ی دنباله‌دار”، “شبخوانی”، “بوی جوی مولیان”، “غزل برای گل آفتابگران”، “از بودن و سرودن” و “مثل درخت در شب باران” عنوان این 12 دفتر است.

“دوازده دفتر شعر” با قیمت 33هزار تومان از سوی نشر سخن انتشار یافته است.

عمران صلاحی: انتشار دو مجموعه شعر چاپ نشده

دو مجموعه‌ی شعر چاپ‌نشده‌ی عمران صلاحی به زودی می‌آید

شعرهای چاپ‌نشده‌ای از عمران صلاحی به زودی در قالب دو کتاب منتشر می‌شود.

“من ودا می‌خوانم” و “زیر آسمان مزامیر” عنوان‌ این دو کتاب است که قرار است در قطع جیبی از سوی نشر امرود منتشر شوند.

این شعرها به کوشش یاشار صلاحی - فرزند عمران صلاحی - گردآوری شده‌ و در اختیار این انتشارات قرار گرفته‌اند.

“من ودا می‌خوانم” درواقع الهام صلاحی از “ودا”، کهن‌ترین سروده‌های مردم آریایی هند، است که او با خواندن آن‌ها، این مجموعه‌ی شعر را سروده است.

“زیر آسمان مزامیر” نیز الهام از مزامیر حضرت داوود (ع) است، که به گفته‌ی یاشار صلاحی، پدرش با خواندن آن الهام گرفته و این مجموعه را سروده است.

دو مجموعه‌ی یادشده اکنون زیر چاپ‌اند و تا مهرماه وارد بازار نشر می‌شوند.

عمران صلاحی - شاعر و طنزپرداز - متولد اسفندماه سال ‌1325، کارش را با مجله‌ی “توفیق” شروع کرد و آن‌جا با پرویز شاپور آشنا شد. او سال‌ها در مطبوعات از جمله “گل‌آقا” طنز می‌نوشت.

صلاحی یازدهم مهرماه سال ‌85 بر اثر سکته‌ی قلبی در سن ‌60سالگی درگذشت و از آثار منتشرشده‌اش به این موارد می‌توان اشاره کرد: “طنزآوران امروز ایران”، “گریه در آب”، “قطاری در مه”، “ایستگاه بین راه”، “پنجره‌دن داش گلیر و آینا کیمی” (به زبان ترکی)، “حالا حکایت ماست”، “رؤیاهای مرد نیلوفری”، “شاید باور نکنید”، “یک لب و هزار خنده”، “آی نسیم سحری”، “ناگاه یک نگاه”، “ملانصرالدین”، “باران پنهان”، “از گلستان من ببر ورقی”، “هزار و یک آیینه”، “گزینه‌ی اشعار” و “مرا به نام کوچکم صدا بزن” (گزینه‌ی شعرها).

 

 

بهاره رهنما: انتشار هفت داستان کوتاه عاشقانه از زندگی هفت زن

 

بهاره رهنما پس از انتشار کتاب‌های “چهار چهارشنبه و یک کلاه گیس” و “ماه هفت شب” هفت داستان کوتاه عاشقانه از زندگی هفت زن را روایت می‌کند

بهاره رهنما تعدادی از داستان های کوتاه خود را که راوی همه آنها زنانی شکست‌خورده در عشق هستند در دست ویرایش دارد که قرار است نشر چشمه آنها را در قالب یک کتاب منتشر کند. بهاره رهنما گرچه به عنوان یک بازیگر مشهور است ولی در حوزه ادبیات هم دستی بر آتش دارد و همین امسال کتاب “ماه هفت شب” مجموعه دست نوشته ها و یادداشت‌های هفت سال گذشته وبلاگش نیز در نمایشگاه کتاب عرضه شد. او که به تازگی فعالیت های ادبیش را بیشتر کرده است در گفتگو با خبرنگار مهر گفته است: یک مجموعه داستان که راوی همه داستان هایش زنان هستند در نشر چشمه در دست ویرایش دارم.

جایزه‌ی غیر دولتی “نیما” : کتاب‌های‌ راه‌یافته به مرحله‌ی نهایی

 

پانزده کتاب برتر راه‌یافته به مرحله‌ی نهایی جایزه‌ی شعر “نیما یوشیج” معرفی شدند.

پس از چند ماه بررسی توسط پنج نفر از کارشناسان دوره‌ی دوم جایزه‌ی شعر “نیما”، 15 کتاب برگزیده از میان 60 کتاب راه‌یافته به مرحله‌ی دوم این جایزه مشخص شدند. کتاب برگزیده‌ی این دوره‌ی جایزه‌ی شعر “نیما” در روز هشتم مهرماه در مراسمی معرفی می‌شود.

پانزده کتاب یادشده به این شرح معرفی شده‌اند: “افشین‌های شاهرودی” افشین شاهرودی (نشر داستان‌سرا)؛ “مرثیه‌ برای درختی که به پهلو افتاده است” غلامرضا بروسان (مروارید)؛ “هوای هرات” علی الفتی (بوتیمار)؛ “یکی این همه گل را از دستم بگیرد) جواد کلیدری (نشر شاملو)؛ “خنده در برف” عباس صفاری (مروارید)؛ “انیس آخر همین هفته می‌آید” سیدعلی صالحی (نگاه)؛ “لب‌خوانی‌های قزل‌آلای من” شمس لنگرودی (آهنگ دیگر)؛ “جمعه - خیابان ولیعصر” آرش شفاعی (دفتر شعرجوان)؛ “بی‌خوانش پرندگان” م. مؤید (داستان‌سرا)؛ “قایق‌سواری در تهران” محمدعلی سپانلو (افق)؛ “امروز فرداست” آذر کتابی (آهنگ دیگر)؛ “عاشقانه‌های مصدق” مرتضا بخشایش (آهنگ دیگر)؛ “فراوان کلمه است” آنا شکرالهی ( نگیما)؛ “قزل‌آلای خال‌قرمز من” مجید سعدآبادی (دفتر شعر جوان)؛ و “نی‌زن، جذامی و باد” سعدی گلبیانی (آهنگ دیگر)

همچنین بنا بر اعلام برگزارکنندگان جایزه، سایت ادبی “وازنا” با توجه به نظرسنجی انجام‌شده از تعدادی از فعالان حوزه‌ی شعر به عنوان مجله‌ی الکترونیکی فعال در حوزه‌ی شعر در این دوره مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

در مراسم پایانی این دوره از جایزه‌ی شعر “نیما” همره با اعلام چگونگی برگزاری دوره‌ی سوم جایزه، شاعران برگزیده‌ی دوره‌ی دوم به شعرخوانی می‌پردازند و از سردبیر و مدیر سایت ادبی “وازنا” نیز تقدیر می‌شود.