ائتلاف نانوشته رقبای روحانی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» یک وبسایت حامی دولت خبر داد:

با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس دهم و فعال شدن گروه‌های مختلف سیاسی برای این انتخابات، یک وب‌سایت حامی حسن روحانی از “ائتلاف نانوشته” رقبای انتخاباتی رییس دولت دهم علیه او خبر داد.

وب‌سایت “تدبیر خبر” - که توسط برخی حامیان روحانی اداره می‌شود - با نقل گزارشی از ایسکانیوز - وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی - با انتشار عکس تمام رقبای روحانی در انتخابات - از جمله محمدرضا عارف - نوشت که این رقبا ائتلاف نانوشته‌ای علیه روحانی ایجاد کرده‌اند.
براساس این گزارش: “دور تازه تلاش رقبای روحانی آن هم با گذشت کمتر از دو سال از عمر دولت و با نزدیک شدن به انتخابات مجلس در حالی آغاز شده است که روحانی در تلاش است تا چالش اقتصادی و همینطور مذاکرات هسته ای را حل کند. دو چالشی که میراث به جا مانده از دولت قبل برای روحانی است”.
در این گزارش البته اشاره‌ای به فعالیت‌های محمدرضا عارف نشده، اما عکس او در کنار دیگر رقبای انتخاباتی و روحانی وجود دارد و این گزارش او را نیز مانند دیگر کاندیداها در “ائتلاف اصول‌گرایان” تقسیم‌بندی کرده.
این گزارش، مواردی چون حضور فعال رقبای انتخاباتی روحانی در شبکه‌های اجتماعی و انتقادهای آنان از سیاست‌های دولت را “زیر سوال بردن دستاوردهای دولت” توصیف کرده و نوشته که برخی از کاندیداها نظیر “قالیباف و رسانه‌های او هیچ فرصتی برای این کار” را “از دست نمی‌دهند”.
این در حالی است که به نظر می‌آید بخش عمده رقبای انتخاباتی روحانی در انتخابات مجلس آینده حضور داشته باشند. علاوه بر افرادی چون حدادعادل،‌ محمدرضا عارف و احتمالا محمد غرضی که خود نیز در انتخابات حاضر خواهند بود، دیگر رقبای انتخاباتی وی نیز لیست‌های خاص خود را برای این انتخابات دارند.
دولت روحانی و حامیان او نیز از هم‌اکنون به فکر تهیه لیست مشترک برای انتخابات هستند. گرچه به نظر می‌رسد حداقل دو لیست از حامیان روحانی در انتخابات حاضر باشند. علاوه بر نیروهای اصلاح‌طلب حامی روحانی که در انتخابات مجلس حاضر خواهند بود، به نظر می‌آید شاهد وجود لیستی از اطرافیان روحانی و برخی اصول‌گرایان حامی او نیز در انتخابات باشیم.
گرچه برخی حامیان روحانی بر این عقیده‌اند که این دو گروه در نهایت لیست مشترکی ارائه خواهند کرد. هادی شوشتری، عضو کمیسیون امنیت ملی و از حامیان روحانی در مجلس، در این‌باره گفت: “گفتمان اعتدال هم‌پوشانی بسیاری با گفتمان اصلاحات دارد و همان طور که در کنگره اخیر حزب مردم‌سالاری از سوی دکتر عارف مطرح شد، اصلاح‌طلبان با یک لیست سراسری در انتخابات آینده شرکت خواهند کرد که به نظر می رسد این لیست حامیان دولت را نیز در بر خواهد گرفت”.
عارف پیش از این گفته بود اصلاح‌طلبان می‌توانند “بخشی از لیست‌های” انتخاباتی خود را با “اصولگرایان معتدل به صورت مشترک تنظیم” کنند. به گفته وی “شرایط کشور ایجاب می‌کند اصلاح‌طلبان به اجماع برسند و باید با تفاهم حداکثری، کار را دنبال کنیم”.
یک روز پس از سخنان عارف، دو روزنامه کیهان و جوان - نزدیک به دفتر سیاسی سپاه پاسداران - درباره برنامه “نفوذ اصلاح‌طلبان” در مجلس آینده، هشدار داده بودند.
روزنامه کیهان در سرمقاله خود به قلم حسین شریعتمداری - مدیرمسوول منصوب آیت‌الله خامنه‌ای - به حسن روحانی درباره نزدیکی با اصلاح‌طلبان هشدار داده و نوشته بود: “اصلاح‌طلبان با سایت‌ها و روزنامه‌هایی که در اختیار دارند نیز برای ایجاد فاصله و زاویه میان ایشان و واقعیت‌های مورد قبول و باور توده‌های عظیم مردم به شگرد «مارپیچ سکوت» متوسل شده و می‌شوند و از این طریق، نظر و دیدگاه اقلیت اندک و کم‌شمار خود را با عنوان و در پوشش نظر و دیدگاه اکثریت قریب به اتفاق مردم جا می‌زنند”.
روزنامه جوان نیز با تاکید براینکه اصلاح‌طلبان پس از اعتراضات سال ۸۸ “با حرکتی نامحسوس و زیرپوستی ضمن اتخاذ ‌ادبیات و رفتار نرم و همسو با جامعه و گفتمان انقلاب‌، چهره رادیکالی و ضدحاکمیتی خود را ترمیم و تطهیر کرده”‌اند، نوشته بود که آنها “هدف نهایی خود” یعنی مسیر “‌بازگشت به حاکمیت‌” را هموار می‌کنند.
علاوه بر محمدرضا عارف که در انتخابات حاضرخواهد بود، برخی گروه‌های اصلاح‌طلب با محوریت محمد خاتمی برای حضور در انتخابات مجلس آینده فعال شد‌ه‌اند. پیش از این اعلام شده بود که اصلاح‌طلبان طی ماه‌های گذشته جلساتی را با محوریت خاتمی برای حضور در انتخابات مجلس دهم آغاز کرده‌اند.
برخی از نیروهای اصلاح‌طلب همچنین پس از ۶ سال همایشی را برگزار کردند که با پیام محمد خاتمی افتتاح شد و بخشی از نیروهای منتسب به اصلاح‌طلبان در آن حضور داشتند.