تنظیم حکم جلب قبل از مرگ دادستان

نویسنده

ویویانا فین٬ سرپرست تحقیقات درباره مرگ آلبرتو نیسمان٬ دادستان پرونده “آمیا” گفت که نیسمان پیش از مرگش پیش‌نویس «حکم جلب» رییس‌جمهوری آرژانتین را تنظیم کرده بود. این سند ۲۶ صفحه‌ای در سطل زباله محل زندگی وی پیدا شده که به نقش کریستینا فرناندز٬ رییس‌جمهوری و هکتور تیمرمن٬ وزیرخارجه آرژانتین در پنهان کردن نقش مقام‌های ایرانی در این واقعه اشاره دارد.

پرونده آمیا به بمب‌گذاری مرکز یهودیان در بوئنوس آیرس که سال ۱۹۹۴ اتفاق افتاد٬ اختصاص دارد. در آن بمب‌گذاری ۸۵ تن از یهودیان کشته شدند. اگرچه جمهوری اسلامی و مسوولانی چون اکبر هاشمی‌رفسنجانی٬ علی‌اکبر ولایتی و محسن رضایی از جمله مظنون‌های این پرونده بودند اما ایران نقش داشتن در این بمب‌گذاری را رد کرده است.
خبر مرگ آلبرتو نیسمان که هنوز مشخص نشده خودکشی بوده یا به قتل رسیده برای اولین بار از سوی دامیان پچر٬ خبرنگار روزنامه «بوینس‌آیرس هرالد» منتشر شد. وی در پی انتشار این خبر گفت که تلفن‌هایش «شنود» می‌شود و به دلیل در «خطر» بودن جانش Opens external link in new windowبه اسراییل گریخت.
نوزدهم ژانویه سال جاری جسد آلبرتو نیسمان٬ ساعاتی پیش از برگزاری جلسه شهادت او در برابر کنگره آرژانتین درباره‌ این پرونده٬ در حمام خانه‌اش پیدا شد.

 

مطالب مرتبط:

Opens external link in new windowمرگ مشکوک دادستان پرونده آمیا

Opens external link in new windowرییس‌جمهور آرژانتین و پرونده ایران

Opens external link in new windowجسد دادستان پرونده آمیا پیدا شد

Opens external link in new windowجریان تکان‌دهنده نیسمان در ۵ نکته

Opens external link in new windowفرصتی که دارد تهدید می‌شود