ایران با بحرین وارد جنگ می‌شود؟

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» با ورود نیروهای نظامی عربستان

به دنبال اعزام نیروهای نظامی عربستان سعودی و امارات متحده عربی به بحرین برای کمک به دولت این کشور در برابر معترضان، رسانه های نزدیک به جمهوری اسلامی خواهان اعزام “استشهادیون ایران” به بحرین برای کمک به شیعیان این کشور شدند.

بحران در روابط جمهوری اسلامی با پادشاهی بحرین پس از آن بالا گرفت که دولت سنی مذهب بحرین به منظور کنترل اوضاع امنیتی این کشور از شورای همکاری خلیج فارس درخواست کمک کرد.به دنبال این درخواست، دولت های عربستان و امارات با اعزام 1500 نیرو و تجهیزات نظامی به بحرین، در صدد کمک به دولت این کشور برآمدند.این اتفاق در شرایطی رخ داد که روز گذشته، خیابان های منامه پایتخت بحرین شاهد یکی از خونین ترین سرکوب معترضان عمدتا شیعه توسط نیروهای دولتی بود.

در جریان این تظاهرات و طبق گزارش های رسمی حداقل 6 تن با تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند اما معترضان رقم کشته ها و مجروحان را بسیار بیشتر اعلام می کنند.

شبکه های اجتماعی مجازی و وبسایت اجتماعی “یوتیوب” در روزهای گذشته شاهد انتشار فیلم هایی از شلیک مستقیم تیر از فاصله های نزدیک توسط نیروهای پلیس و ارتش بحرین به تظاهرات کنندگان بودند.

هنوز مشخص نیست که نیروهای نظامی عربستان و امارات در این سرکوب مشارکت داشته اند یا نه؟

 

“استغاثه شیعیان بحرین” از آیت الله خامنه ای

با وجود این، به نظر می آید خشم ایران پس از آن برانگیخته شد که نیروهای نظامی عربستان سعودی و امارات به درخواست دولت بحرین وارد این کشور شدند. علاوه بر این، در روزهای اخیر ابتدا پادشاهی بحرین سفیر خود از تهران را به منامه فراخواند و سپس جمهوری اسلامی  در واکنشی متقابل سفیر خود در منامه را به تهران بازگرداند.

روز گذشته وبسایت “شیعه نیوز” با انتشار متنی تحت عنوان “استغاثه مظلومانه شیعیان بحرین به رهبر معظم انقلاب” از درخواست کمک گروهی از آنها از آیت الله خامنه ای خبر داد.

در این نامه از رهبر جمهوری اسلامی خواسته شده تا “هر طور که صلاح می داند، مقلدان و فرزندان خود در بحرین را یاری دهد.”

در همین حال سایت رجانیوز از “برنامه‎ریزی ان جی او های ایرانی فعال در امور جهان اسلام برای ثبت نام استشهادی و حضور در سواحل خلیج فارس برای اعلام آمادگی به اعزام به بحرین” خبر داد.

این سایت نزدیک به دولت محمود احمدی نژاد همچنین از “احتمال واکنش عملی ایران” به بحران بحرین خبر داد.

به نوشته رجانیوز، به نظر می‎رسد حضور نظامی عربستان به نفع یکی از طرف‎های دعوا در بحرین و اقدام به کشتار مردم بحرین، سر آغاز “تغییری دوباره در منازعه قدرت در منطقه خلیج فارس” باشد. سر آغازی که به نوشته این سایت ممکن است با تشدید اوضاع علیه مردم بحرین و “ورود عملی ایران” به معرکه بحرین، شرایط منطقه خلیج فارس را “به کلی متغیر” کند.

همچنین چند تشکل دانشجویی حامی حکومت  مانند “اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل” نیز برای اعزام به بحرین به منظور “حضور در کنار مردم این کشور برای مقابله با جنایت‌های آل‌سعود و حکام بحرین” اعلام آمادگی کرده اند.

برخی گروه های به ظاهر غیر دولتی در ایران در سال های گذشته تحت پوشش حمایت های حکومت جمهوری اسلامی اقدام به نام نویسی از افراد برای “عملیات استشهادی” در کشورهای مسلمان علیه “کافران حربی و دشمنان ملت های اسلامی” کرده اند.

اکثر قریب به اتفاق افرادی که در این فراخوان ها نام نویسی کرده اند از اعضای ارکان مختلف بسیج و گروه هایی مانند انصار حزب الله هستند.

پیش از این چند بار شایعاتی درباره اعزام این گروه ها به کشورهایی مانند فلسطین برای مقابله با نیروهای اسرائیلی مطرح شد و تعدادی از آنها حتی برای چند روز در فرودگاه مهرآباد تهران که در آن هنگام پروازهای خارجی از آن صورت نمی گرفت تحصن کردند اما با مخالفت مقام های بلندپایه جمهوری اسلامی، این اتفاق هرگز رخ نداد.

این هشدارهای تهدید آمیز در شرایطی مطرح شده اند که سردار یدالله جوانی، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران که با عنوان “کارشناس مسائل سیاسی” با خبرگزاری فارس گفت‌وگو می کرد، با رد دخالت نظامی ایران در بحرین گفت که “ لشکرکشی و وارد کردن نیرو به بحرین از اساس کار اشتباهی است و تعیین‌کننده اصلی تصمیمات مردم بحرین هستند لذا نوع حمایت ایران از این کشور معنوی خواهد بود.”

 

احمدی‌نژاد و تکرار تجربه صدام

تهدیدات رسانه ای و سیاسی اخیر پس از آن مطرح شد که محمود احمدی نژاد در پایان جلسه چهارشنبه هیات دولت با اشاره به تحولات بحرین، مقابله نیروهای امنیتی بحرین با تظاهرکنندگان را محکوم کرد و گفت: “امروز در بحرین شاهد صف آرایی در مقابل توده مردم هستیم که این کار بسیار زشتی است.”

او دولت بحرین را از “تکرار تجربه صدام حسین” رهبر سابق عراق و مقاومت در برابر خواست مردم برحذر داشت و با ابراز این نظر که اکثر مردم بحرین معترض و خواستار تغییر هستند، گفت که “باید به این خواست مردم احترام گذاشت و اصلاحات را انجام داد.”

محمود احمدی نژاد در اشاره به حضور نیروهای عربستان سعودی و امارات عربی متحده در بحرین، گفت: “مگر می شود امواج انسانی را با نیروهای مسلح و آنهم از طریق کشورهای همسایه متوقف کرد؟”

پیش از آن، نمایندگان مجلس هشتم نیز برای بررسی تحولات اخیر بحرین جلسه غیر علنی تشکیل داده و علی لاریجانی، رئیس مجلس، در مورد برگزاری این جلسه گفته بود: “با توجه به شرایط اخیر منطقه و به ویژه ظلم مضاعف آمریکا و برخی کشورهای منطقه بر مردم بحرین، نمایندگان مجلس با حساسیت ویژه در این باره در جلسه غیر علنی بحث و گفتگو کردند.”

روز گذشته همچنین احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به حضور نیروهای نظامی عربستان و امارات در بحرین هشدار داد که “اینگونه اقدامات موجب افزایش تنش و مخدوش شدن ثبات و امنیت منطقه خواهد شد.”

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه نیز در مجلس حاضر شد و از رایزنی با “برخی وزرای خارجه منطقه و سفرای مقیم تهران” برای “برای جلوگیری از قتل عام مردم بحرین توسط نظامیان سعودی” خبر داد.

یک نماینده عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیتی ملی مجلس هم هشدار داد که “عربستان در صورت عدم توجه به هشدار ایران قطعا پشیمان خواهد شد.”

بحرین کشوری شامل 32 جزیره در آب های جنوب غربی خلیج فارس است که با مجموع مساحت 706 کیلومتر مربع از کوچک ترین استان ایران هم کوچکتر است. 70 درصد جمعیت این کشور 700 هزار نفره را شیعیان تشکیل می دهند اما حکومت سلطنتی در این کشور سال هاست که در اختیار خاندان سنی مذهب آل خلیفه است و شیعیان آن همواره از تبعیض های گسترده علیه خود ناراضی بوده اند.

پادشاه بحرین روز گذشته برای سه ماه در کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد و اینک نیروهای امنیتی از مردم خواسته اند برای حفظ “امنیت خودشان” از تجمع خودداری کنند.