بریتانیا در تیررس

نویسنده

» گزارش تایمزاز برنامه موشکی ایران

دبورا هاینس

 

به گزارش  یک موسسه مطالعاتی معتبر، ایران بر روی ارتقای زرادخانه در حال گسترش خود از موشک های قاره پیما متمرکز شده است اما برای هدف قرار دادن لندن به دست کم چهار سال و یا بیشتر و برای تهدید کرانه شرقی آمریکا به بیش از یک دهه زمان نیاز دارد.

گزارش تحلیلی موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک  پس از آن ارائه شد که تهران اعلام کرد مجموعه ای از موشک های کوتاه برد فجر را برای اولین بار در خلیج فارس به طور آزمایشی شلیک کرده است.

یک موسسه خبری محلی به نقل از کیومرث حیدری معاون فرماندهی نیروهای زمینی ارتش ایران نوشت: «این موشک ها از خشکی به دریا شلیک شده اند و با دقت بالایی به اهداف اصابت کرده اند.»

موشک فجر 5 به طول 6.6 متر (22 فوت) و دارای برد 75 کیلومتر (47 مایل) است.

موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در گزارش خود نوشته است ایران ضمناً مشغول کار بر روی توسعه تسلیحات با برد بسیار بیشتر است و تمامی موشک های دوربرد کشور بالقوه قادر به حمل بمب های هسته ای هستند.

موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در این گزارش تحت عنوان «توانمندی های موشکی بالستیک ایران» آورده است: «جمهوری اسلامی همزمان با تلاش های شتابزده خود برای توسعه قابلیت های هسته ای، گام های بلندی را برای توسعه موشک های قاره پیما برمی دارد. به نظر می رسد این دو برنامه با هدف دستیابی ایران به توانمندی حمل کلاهک های هسته ای تا آنسوی مرزهایش، به هم مرتبط باشند.»

این مؤسسه خاطر نشان کرده که البته تهران هرگونه علاقمندی به تسلیحات هسته ای را انکار می کند و اصرار دارد برنامه موشکی آن کشورماهیت دفاعی دارد.

این گزارش به مناظره موجود درباره نیات نظامی ایران دامن خواهد زد. ایالات متحده برای تصویب دور تازه ای از تحریم ها علیه این کشور تلاش می کند و معتقد است ایران برای ساخت بمب های هسته ای، در حال پیگیری یک برنامه مخفیانه است.

موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک با دامن زدن به این گمانه ها، اعلام کرد ایران سرگرم توسعه یک موشک میان برد با سوخت جامد به نام سجیل-2 است که به طور بالقوه قادر به حمل یک کلاهک 750 کیلوگرمی تا برد 2200 کیلومتر خواهد بود.

دکتر جان چیپمن مدیر عامل و مدیر اجرایی موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ایران تنها کشوری است که قبل از ساخت تسلیحات هسته ای، ابتدا دست به تولید موشکی با چنین برد زده است.»

مؤسسه یاده شده که در لندن مستقر است اعتقاد دارد ایران مایل است پیش از متمرکز شدن بر روی تسلیحات قاره پیما که قادر به هدف قرار دادن ایالات متحده هستند، موشک های میان برد دقیق تری را توسعه بدهد. البته دستیابی به سطح قابل قبولی از دقت، نیازمند انجام ده ها شلیک آزمایشی است.

در این گزارش آمده است: «بنابراین، بعید است ایران برای راه اندازی موشک هایی با سوخت مایع که قادر به رسیدن به اروپای غربی باشد، تا پیش از ۲۰۱۴ یا ۲۰۱۵ دست به اقدامی بزند.»

این مؤسسه می گوید: «تصور می شود تا توسعه موشک های قاره پیمای ایرانی بر اساس فن آوری های نو- دانگ و اسکاد -  بیش از یک دهه فاصله داریم.»

کشورهایی که همین حالا در شعاع 1600 کیلومتری هستند، شامل اسرائیل و ترکیه، در تیررس موشک ها قرار دارند اما دقت این موشک ها هنوز یک معضل است.

موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک می گوید: «تخریب قطعی یک هدف خاص نظامی، به آن نیاز دارد که ایران سهم بسیار زیادی، اگر نگوئیم همه موجودی موشکی خود را بر روی آن متمرکز کند.»

معلوم شده است که مهندسان ایرانی کمتر به کمک خارجی نیازمند شده اند. این کشور حتی توانسته است در سال 2008 یک ماهواره کوچک با توانمندی های احتمالی نظامی را در مدار پائینی از کره زمین قرار دهد.

در گزارش آمده است: «دستاوردهای ایران ظرف پنج تا هفت سال گذشته جالب توجه بوده است.»

به گزارش موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک، ایران حتی در مقایسه با کره شمالی در زمینه توسعه موشک های قاره پیما، فعال تر و موفق تر بوده است.

با این حال به گفته این موسسه، ایران هنوز به بخش های خاصی از فن آوری خارجی متکی باقی خواهد ماند. دستیابی به این کمک ها سخت تر می شود زیرا روسیه و اوکراین، که زمانی اولین منبع تأمین موتورهای موشکی با سوخت مایع بودند، اکنون بیشتر به دستورالعمل های بین المللی در زمینه فن آوری موشکی متعهد شده اند.

 

منبع: تایمز آنلاین- 11 مه 2010