شایعه مرگ یا جراحت قاسم سلیمانی

نویسنده
جلال یعقوبی

» مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران تکذیب کرد

شایعه مرگ سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی که چند روز پیش منتشر شده بود، اکنون تبدیل به جراحت شدید او شده است.

 خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، دیروز به نقل از منابع عربی اعلام کرد “سرلشکرسلیمانی، فرمانده نیروی قدس به شدت زخمی شده است.” این خبرگزاری به نقل از “روزنامه القدس العربی، چاپ لندن با استناد به منابعی در ایران”، نوشته “سرلشکر پاسدارقاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جریان نبردها بر سر شهر حلب سوریه به شدت زخمی شده است. بر اساس این گزارش قاسم سلیمانی بر اثر شلیک موشک های ضد تانک “تاو”(Tow) آسیب دیده، پس از دریافت کمک های اولیه پزشکی به تهران منتقل شده و اکنون در یک بیمارستان نظامی بستری ودر حال معالجه است. همچنین سید امیر موسوی، مدیر مرکز تحقیقات استراتژیک و روابط بین‌الملل ایران در صفحه خود در فیسبوک از زخمی شدن فرمانده نیروی قدس خبر داده است.”

این خبر که انعکاس گسترده‌ای داشت، بلافاصله تکذیب شد. ابتدا “پایگاه خبری النشره” وابسته به حزب‌الله لبنان این خبر را تکذیب کرد. پس از آن خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه دراینباره نوشت: “یک منبع آگاه،جوسازی مجدد رسانه های عربی درخصوص مجروح شدن سردار قاسم سلیمانی در ریف حلب سوریه را تکذیب و آنرا رؤیاپردازی رسانه های وابسته به آل سعود خواند‎. این منبع آگاه افزود: ترتیب زمان انتشار این خبر که از یک رسانه عربستانی آغاز شده است، خود نشان دهنده کذب بودن ادعاهای مطرح شده است.”

همزمان اظهارات سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران نیز منتشر شد که ضمن تکذیب مجروح شدن سلیمانی گفته بود: “سردار حاج قاسم سلیمانی در سلامتی کامل به سر می‌برد و شاداب، پرانرژی و پرقدرت در حال کمک به مقاومت اسلامی سوریه و عراق برای مقابله با تروریست‌های تکفیری است و اخبار مجروحیت ایشان را کذب و دروغی در راستای تأثیرگذاری بر افکار عمومی و جبهه مقاومت می‌دانیم.” او تاکید کرده بود: “از آنجا که حضور سردار حاج قاسم سلیمانی در خطوط مقدم نبرد ضد داعش و تروریست‌های تکفیری از واقعیت‌های غیرقابل انکار است، لذا فکر می‌کنند با انتشار شایعاتی از این نوع می‌توانند بر افکار عمومی ملت‌ها و نیز رزمندگان امت اسلامی تأثیر بگذارند.”

چند روز پیش و پس از انتشار خبر کشته شدن قاسم سلیمانی در سوریه نیز مسئول روابط عمومی کل سپاه، این اخبار را شایعه سازی رسانه‌های اسراییلی نامیده بود.

این اولین بار نیست که اخباری از مرگ یا آسیب دیدن فرمانده سپاه قدس منتشر می‌شود. در مرداد ماه سال ۱۳۹۱ و بعد از یک انفجار در ساختمان سازمان امنیت سوریه نیزشایعاتی از حضور سلیمانی در آنجا و کشته شدنش منتشر شد اما خبر نادرست بود. سلیمانی چندی بعد در یک جلسه عمومی در حضور خامنه‌ای شرکت کرد و به شایعات پایان داد. روش تکذیب اخبار توسط قاسم سلیمانی معمولا با همین رویه انجام شده است. یکبار هم که خبر حضور سلیمانی در یمن منتشر شده بود، بلافاصله در جلسه ای دیگر با حضور رهبر جمهوری اسلامی شرکت کرد تا این خبر تکذیب شود.

دیروز هم بعد از انتشار خبر مجروح شدن سلیمانی در سوریه و انتقالش به تهران، صفحه اینستاگرام منسوب به سلیمانی تصویری از او منتشر کرد که مدعی بود تازه گرفته شده است. با اینهمه چنانچه مانند موارد پیشین قرار باشد که خبر جراحت یا مرگ او بی‌اثر شود، باید منتظر ظاهر شدن سلیمانی در یک جلسه عمومی بود.

در ماه‌های گذشته و همزمان با ورود مستقیم روسیه در درگیری‌های داخلی سوریه، گفته شد که قاسم سلیمانی یکی از کسانی بوده که برای جلب نظر رئیس جمهور روسیه به این کشور سفر کرده است.

اخبار سفر سلیمانی به روسیه ابتدا تکذیب شد اما چندی بعد با آب و تاب در رسانه های راستگرای جمهوری اسلامی انعکاس یافت.

اواخر مرداد ماه گذشته، حجت‌الاسلام علی سعیدی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران ضمن تکذیب سفر سلیمانی به روسیه گفته بود: “این اظهارات فرافکنی مقامات آمریکایی برای دستیابی به اهداف شان است.[…] وقتی سردار سلیمانی در ایران سخنرانی می‌کند مشخص است که وی در کشور روسیه حضور ندارد.” اما چندی بعد روزنامه کیهان در خبرهای ویژه‌اش اعلام کرد که سفر قاسم سلیمانی به مسکو، آمریکا را در سوریه حاشیه نشین کرده است!

سایت باشگاه خبرنگاران وابسته به صدا وسیما هم در گزارشی از قول منابع غربی آورده بود: “دیدار ژنرال قاسم سلیمانی از مسکو، گام نخست دخالت نظامی روسیه در سوریه و نیز تغییر شکل جنگ در این کشور بود و سبب شکل‌گیری مجدد اتحاد جدید ایران و روسیه در حمایت از دولت اسد شد. دو طرف به این توافق رسیدند که جنگنده‌های روسی از طریق هوا تروریست‌ها را هدف قرار دهند و نیروهای ویژه سپاه قدس، عملیات زمینی را برعهده بگیرند.”

گفته می‌شود که انتشار گسترده اخبار و شایعات مربوط به فرمانده سپاه قدس، بخشی از سیاست رسانه‌ای سپاه پاسداران برای تبدیل او به چهره‌ای ثابت در رسانه ها نیز هست. اواخر اسفند سال ۱۳۹۳، حجت‌الاسلام حمید شهریاری، معاون قوه قضاییه در یک جلسه عمومی اعلام کرد: “در عصری که یک عده‌ برای از بین بردن جبهه باطل، در عراق و سوریه می‌جنگند باید از ابزاری در فضای مجازی استفاده کنیم که قاسم سلیمانی را چهره نشان دهد.”