مشکلات امینتی زایران اربعین

نویسنده
شیرین کریمی

» رصد در مرزها به مشکل رسید

هم‌زمان با ادامه پیاده‌روی اربعین، رسانه‌ها خبر از “خنثی شدن چند حرکت تروریستی” در روزهای اخیر داده‌اند. حرکت‌هایی که از سوی گروه دولت اسلامی (داعش) سازمان‌دهی شده بود.

هم‌زمان و با نگرانی‌ها از امکان ورود یا حمله “تروریست”ها در زمان بازگشت زائران به ایران، ضریب امنیتی در مرز ایران و عراق بیشتر شده و به گفته قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی، در حال حاضر مرز مهران - که به بازگشت زائران اختصاص پیدا کرده - “به صورت ویژه” کنترل و “رصد امنیتی” می‌شود.

براساس اعلام وزارت کشور نزدیک به دو میلیون نفر در مراسم امسال راه‌پیمایی اربعین شرکت کرده‌اند.

این مراسم عزاداری و راه‌پیمایی سال گذشته هم برگزار شده بود. مراسمی که تامین امنیت آن به عهده سپاه پاسداران است. مخالفان برگزاری چنین مراسمی در حکومت عراق، معتقدند که جمهوری‌اسلامی از این مراسم برای قدرت‌نمایی در منطقه استفاده می‌کند. سال گذشته و پس از برگزاری مراسم اربعین، تامین امنیت این مراسم و عدم وجود حمله‌های تروریستی را نشان‌دهنده قدرت خود امنیتی خود دانسته بود.

در روزهای اخیر اما گزارش‌هایی درباره حمله به زائران منتشر شده است. از جمله درگیری “پنج عامل انتحاری” که “قصد حمله به زائران کربلا” را داشتند، اما پس از درگیری با “گردان‌های حزب‌الله” کشته شدند.

در روزهای گذشته آیت‌الله خامنه‌ای از راه‌پیمایی اربعین حمایت و آن را “حرکت عظیم و پُرمعنا” توصیف کرده بود. مساله‌ای که باعث تشدید حضور افراد در این مراسم شد.

از جمله مسایلی که در روزهای اخیر به وجود آمده، حضور تعدادی از ایرانیان بدون ویزا در عراق است. دولت عراق طی روزهای اخیر ضمن تغییر قوانین قبلی، برای حضور ایرانیان در این کشور با دریافت مبلغی، ویزا صادر می‌کرد.

برخی از مسئولان سابق و فعلی جمهوری‌اسلامی و همچنین نمایندگان مجلس در این مراسم حضور دارند. حضور سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، در عراق برای حضور در مراسم اربعین، از جمله اخباری بود که در روزهای گذشته حاشیه ساز شده بود.

برخی معتقد بودند که او به دلیل پرونده‌هایی که دادگاه مشغول رسیدگی به آن‌هاست، نباید امکان خروج از کشور را داشته باشد. با این حال معاون قضایی دادستانی کل کشور گفت: “ممنوع‌الخروج بودن سعید مرتضوی از سوی مرجع قضایی رفع شده و وی ممنوع الخروج نبوده است. وی پیش از این ممنوع‌الخروج بود. همان مرجع قضایی که مرتضوی را ممنوع الخروج کرده بود، متعاقبا نسبت به رفع ممنوع‌الخروجی وی اقدام کرد”.