سیزده آبان دادگاهی تاریخی است

نجات بهرامی
نجات بهرامی

سخنان آیت‌الله خمینی درباره ی جوانانی که سفارت آمریکا را تسخیر کردند و اینکه دشمنان می‌خواهند با هجمه به این کار بزرگ چهره‌ی نورانی این جوانان را خراب کنند، زمانی جالب‌تر به نظر می‌رسد که می‌بینیم آن جوانان با چهره‌های نورانی خود، اکنون در زندان‌های جمهوری اسلامی هستند و یا مغضوب حاکمیت در گوشه‌ای خزیده‌اند.

 

اگر با عینک یک انقلابی از نوع همان انقلابی‌های سال 57 به مسائل نگاه کنیم، بدون شک به این نتیجه می‌رسیم که در بحث انحراف انقلاب و این‌گونه مسائل، حق با نیروهای خط امام و اصلاح‌طلبان است.

این گروه‌ها و اشخاصی که هم‌اکنون بر مسند قدرت تکیه دارند، افراد بی‌ریشه‌ای هستند که اگر آیت‌الله خمینی زنده بود آنها را از عرصه‌ی سیاسی طرد می‌کرد. بی‌سبب نیست که هیچ‌کدام از انقلابی‌های آن دوران، از این تازه به دوران رسیده‌ها، دل خوشی ندارند و بیت آقای خمینی هم چشم دیدن دولت احمدی‌نژاد را ندارد. اما گذشته از این‌که حق با انحصارطلبان و سرکوب‌گران دیروز است یا امروز، آنچه برای همگان آشکار شده است، بلوغ فکری و تاریخی بزرگی است که برای مردم ایران حاصل شده است. سیزده آبان چه متعلق به انحصارطلبان دیروز باشد و چه سرکوب‌گران امروز، دیگر آن مفهوم دگرستیزی و دشمن‌تراشی خود را از دست داده است. این روز هم مانند روز قدس از معنای سابق خود تهی می‌شود و تبدیل به روز ایران می‌شود. اگر تا این سال‌ها، ساختن و پرداختن موجود موهومی به نام دشمن، برای انحراف اذهان مردم از کاستی‌ها و نارسایی‌ها و نیز خفه‌کردن صداهای اعتراضی در داخل، در سایه‌ی مراسم‌ها و مناسبت‌هایی چون سیزده آبان امکان‌پذیر بوده است، در این روزها این مراسم هم تبدیل به دادگاهی می‌شود تا در آن، مردم ایران سالها سرکوب و خفقان و کاستی و کژی را به پای میز محاکمه بکشانند.

ناگفته نماند که روز سیزده آبان باید روز حساب‌کشی از همان افرادی هم باشد که این روز شرم‌آور را خلق کردند و بنیان بسیاری از دیوارهای کج و ناراست را نهادند و اینک دست انتقام تاریخ که از آستین افراد معلوم‌الحال بیرون آمده است، آنها را در کنج انزوا (اگر نگوییم کنج زندان) گرفتار کرده است. سالها بر منطق بی‌بنیان “اقتضای آن روز” پای فشردند غافل از اینکه این منطق همان است که امروز مخالفان‌شان با عنوان “اقتضای امروز” از آن استفاده می‌کنند. اما همان‌گونه که بازگشت آنها به سوی مردم برای آنها حیثیت و آبرو به ارمغان آورده است، عذرخواهی آنها از این اقدام نبایسته و دیگر کارهای ضد دموکراتیک هم، نه تنها خدشه‌ای به اعتبار آنها وارد نمی‌کند، بلکه بر منزلت آنها نزد مردم می‌افزاید.

Bas du formulaire

 

منبع:ادوارنیوز