بررسی بودجه به سال بعد موکول شد

نویسنده
نازنین کامدار

» 57 روز تاخیر دولت

با وجود اعتراض تمامی ارکان مجلس از جمله رئیس، نائب رئیس، رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی و دهها نماینده، دولت محمود احمدی نژاد با گذشت بیش از یک ماه و نیم از موعد قانونی تحویل لایحه بودجه، هنوز آن را به مجلس تقدیم نکرده و بر اساس آخرین گزارش ها، هیات رئیسه مجلس ناچار شده است زمان بررسی آن را به سال بعد موکول کند.

این تصمیم در حالی گرفته شده که هفته گذشته، محمد رضا میر تاج الدینی اعلام کرده بود احمدی نژاد 9 بهمن (دیروز) بودجه را به مجلس خواهد برد اما روز شنبه محمد رضا باهنر در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: “چیزی به دست ما نرسیده است”.

او البته در عصر همان روز و در پایان جلسه جامعه اسلامی مهندسان در پاسخ به سئوال خبرنگار “مهر” گفته که قرار شده احمدی نژاد روز چهارشنبه بودجه را با 57 روز تاخیر به مجلس بیاورد.

او گفته: “آخرین اخباراین بود که رئیس جمهور می خواست سه شنبه به مجلس بیاید، اما چون رئیس مجلس چهارشنبه در مجلس حضور دارد احمدی نژاد هم همان روز به صحن مجلس خواهد آمد”.
 با احتساب تقدیم لایحه بودجه در روز چهارشنبه، 57 روز از موعد قانونی تحویل آن به مجلس گذشته است و همین امر موجب می شود تا سال آینده بدون بودجه آغاز شود.

در همین راستا، روز شنبه محمد حسین فرهنگی، عضو هیات رئیسه مجلس در مصاحبه با مهر، از بررسی لایحه بودجه در سال 91 خبر داده و گفته است: “ارائه دیر هنگام لایحه بودجه و درپیش بودن برگزاری انتخابات مجلس از عللی است که بررسی لایحه بودجه سال آینده را به فروردین و اردیبهشت 91 موکل می کند. بر اساس زمان بندی که برای بررسی لایحه بودجه سال 91 در آیین نامه مجلس وجود دارد نیازمند زمان بیشتری برای بررسی لایحه بودجه هستیم. انتخابات باید در زمان قانونی خود برگزار شود و نمایندگان برای تبلیغات انتخاباتی خود عازم حوزه های انتخابیه می شوند بنابر این قبل از پایان سال امکان تصویب لایحه بودجه سال 91 وجود ندارد”.

وی افزود: “مجلس مجبور است مانند سال گذشته برای اعتبارات هزینه ای مجوز لازم را به دولت بدهد تا در هزینه های جاری مانند سال گذشته عمل کنند و بقیه موارد در قالب بودجه به طور کامل در سال آینده به تصویب برسد”.

سخنان این عضو هیات رئیسه مجلس در جلسه دیروز مجلس نیز از زبان حسن کامران به عنوان تذکر آیین نامه ای تکرار شد هرچند او این نکته را هم اضافه کرد که “مجلس دیگر حتی زمان تصویب دو دوازدهم بودجه را هم نخواهد داشت”.

به نوشته فارس کامران گفته است: “بهتر است بودجه 91 را برای رسیدگی به مجلس ارائه دهید، هر چند اگر الان هم بدهید، ما نمی‌توانیم آن را تا پایان سال مورد رسیدگی قرار دهیم و به اتمام برسانیم”.

باهنر نیز که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به وی چنین گفت: “اگر امروز هم لایحه بودجه 91 را تقدیم مجلس کنند، نمی‌توانیم آن را تا پایان سال بررسی کنیم و حتی اگر روز گذشته هم این لایحه را به مجلس ارائه می‌دادند، باز هم نمی‌رسیدیم آن را تا پایان سال بررسی کرده و به اتمام برسانیم و با شرایط کنونی حتی دو دوازدهم نیز نمی‌توانیم تصویب کنیم و فرصت کافی نداریم”.

گفتنی است، بر اساس آیین نامه داخلی قبل از بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس، این لایحه باید به مدت 35 روز در کمیسیون های فرعی و کمیسیون تلفیق بررسی شود و سپس برای تصویب بند به بند به صحن علنی مجلس برسد؛ فرآیندی که در فاصله کوتاه باقیمانده تا تعطیلی مجلس برای برگزاری انتخابات غیر ممکن است.

محمود احمدی نژاد، سال گذشته نیز در اقدامی بی سابقه، لایحه بودجه را اواسط اسفند به مجلس برد و پس از اعتراض نمایندگان از این دیرکرد با لحن طنز آلود خطاب به آنان گفت: “اگر بودجه را امسال تصویب نکنید همسرانتان به خانه راه تان نمی دهند”. طنز احمدی نژاد اما کار ساز نشد و سرانجام مجلس با عدم تصویب بودجه در نیمه دوم اسفند ماه، مبلغی را به عنوان “علی الحساب” یا “دو دوازدهم”، برای بودجه فروردین و اردیبهشت 90 به تصویب رساند؛ اقدامی که تبعات اقتصادی دشواری در سال 90 برای بخش های درآمدی بودجه در پی داشت.

ارائه نکردن بودجه به مجلس، آنهم با گذشت 57 روز از موعد قانونی، بارها با انتقاد نمایندگان مجلس مواجه شده، تا حدی که به نوشته تابناک، علی لاریجانی هفته گذشته، در پاسخ به یک اخطار قانون اساسی در خصوص عدم ارائه لایحه بودجه به مجلس گفته بود: “در ارائه لایحه بودجه تخلف شده و مشکل بوجود آمده از ناحیه دولت است. قبلا به معاون برنامه ریزی ریاست جمهوری درباره ارائه لایحه گفته بودم و آنها گفته بودند اول آذر لایحه را به مجلس ارائه می دهند. چنین نکردند و تخلف شده و مشکلی که هم اکنون برای بررسی لایحه بودجه به دلیل کمبود وقت در مجلس بوجود آمده از جانب دولت است”.

بی اعتنائی محمود احمدی نژاد در ارائه لایحه بودجه، گمانه زنی هایی را در بین آگاهان موجب شده است.

به اعتقاد برخی از ناظران، عدم تقدیم لایحه بودجه که مستلزم حضور شخص احمدی نژاد در محل پارلمان است، بخشی از برنامه سیاسی او برای نشان دادن قدرت اش در توقف روندهای اقتصادی کشور است. او البته سرانجام پذیرفته است که پس از دو ماه اعتراض نمایندگان، لایحه بودجه را به صحن مجلس ببرد اما او می داند که مجلس قادر به تصویب آن در سال جاری نخواهد بود.

احمدی نژاد، اخیرا با تاخیر دو هفته ای در تصویب مصوبه افزایش نرخ بهره شورای عالی پول و اعتبار، موجب آشفتگی در بازار سکه و ارز شد و به نوشته رسانه های اصولگرا اقدام وی شبیه قهر 11 روزه اش درباره ابقای مصلحی بود.

بسیاری بر این باورند که بی اعتنایی او به مجلس به دلیل طرح سئوال از وی از سوی نزدیک به 80 نماینده است و او می کوشد با شیوه های خاص توان مجلس را در برابر خود ناچیز نشان دهد.