محسن رضایی: مردم می گفتند ترسیدی، جا زدی

نویسنده
حسین محمدی

» من باید رئیس جمهور می شدم

محسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و از رقبای محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری، به بیان ناگفته‌هایی از انتخابات نهم ریاست‌جمهوری پرداخت.

رضایی در گفت‌وگویی از جمله ادعا کرد: “در نظرسنجی‌هایی که به دست من می‌رسید، در میان چهار نامزد، از نظر برنامه محوری، مردم معمولا مرا با اختلاف زیاد انتخاب می‌کردند.” با این حال وی تنها دلیل انصراف از پیگیری شکایت خود را “سرباز رهبری بودن” اعلام و اضافه کرد:“وقتی تصمیم گرفتم از اعتراض به نتیجه انتخابات صرف‌نظر کنم، خیلی از دوستان گفتند که آیا شما می‌دانید چه می‌کنید؟ می‌دانید چه موج اعتراض و انتقادی علیه شما برخواهد خواست؟”

وی همچنین افزود: “بیش از ۶۰ درصد از حدود ۱۰ هزار ایمیلی که پس از آن ماجرا من دریافت کرده بودم، فحش‌هایی بود مبنی بر اینکه شما ترسیدید، جا خوردید، میدان را خالی کردید و غیره. در یکی از نمازجمعه های اخیر، نماز که تمام شد و خواستم سوار ماشین شوم، یک پیرزن حدود 70 ساله نزدیک آمد و به من گفت: آقای رضایی شما خوب در رفتید! گفتم: از کجا؟ گفت: شما خوب فرار کردید! شما خوب خودتان را از اینها جدا کردید.”

 

محسن رضایی و تقلب درانتخابات

سخنان محسن رضایی، در حالی بیان شده است که رضایی و تیم همراه وی، در آغاز از پیگیرترین افراد بحث تقلب در انتخابات بودند؛ به گونه‌ای که حتی در دیدار رهبر جمهوری‌اسلامی با نمایندگان کاندیداها - چند روز پس از انتخابات ریاست‌جمهوری - داوود دانش‌جعفری، رییس ستاد انتخاباتی وی، گفته بود: “ضمن تأیید اشکالاتی که نمایندگان آقای کروبی و موسوی بیان کردند، اضافه می‌کنیم استفاده از منابع دولتی توسط نامزد حاکم بسیار فراگیر و گسترده بوده است… و مداخله نیروهای مسلح و بسیج به نفع یکی از نامزدها بر خلاف نظرات امام یکی دیگر از خلافکاری های انتخابات اخیر است. سخنان حضرتعالی در کردستان هم به زعم بسیاری، حمایت از آقای احمدی نژاد تفسیر شد. اشکالات فراوانی بر این انتخابات مترتب می‌دانیم و برای برون رفت از وضعیت فعلی هم پیشنهادی داریم.”

یک شب پس از اعلام نتیجه انتخابات نیز محسن رضایی با صدور بیانیه ای خطاب به مردم ایران، با تاکید بر شکایت از نتیجه انتخابات و درخواست از نیروی انتظامی برای برخورد اخلاقی و انسانی با مردم معترض، وعده داد که “با تمام توان و قاطعانه از حقوق ملت ایران دفاع خواهد کرد.” وی همچنین روز 27 خرداد در نامه ای به وزارت کشور هشدار داد که اگر تا پایان وقت اداری آن روز، اطلاعات مربوط به شمارش آرای صندوق ها را در اختیار نمایندگان او قرار ندهد، ناچار خواهد شد به شورای نگهبان “درخواستی غیر از بازشماری آرا” ارائه کند.

محسن رضایی در نامه به صادق محصولی از بی توجهی وزارت کشور به “تقاضاهای مکرر” و “نامه رسمی به رئیس جمهور” گلایه کرده و اطلاعات مربوط به شمارش آرای صندوق ها را “ابتدایی ترین حق” نامزدها دانسته بود.

سخنگوی ستاد انتخاباتی رضایی هم در روزهای ابتدایی پس از 22 خرداد گفته بود: “آمار اعلام شده بعنوان نتایج انتخابات با دیده ها و شنیده های ما تفاوت دارد که یا دیده های ما مشکل دارد یا آمار اعلام شده.”

بعدها، امیدوار رضایی، برادر محسن رضایی و از نمایندگان مجلس نیز گفت: “ادعای وزارت کشور در بازشماری صندوق‌ها، در نوعی بازشماری غیررسمی از برخی صندوق‌ها قبل از اطلاع جامع به نامزدها بوده است. البته در همین بازشماری غیررسمی مشخص شد که 70 تا 80 درصد آرا با یک نوع خودکار و با یک خط مشترک به نفع یک کاندیدای خاص به صندوق‌ها ریخته شده است.”

پس از آن نیز گرچه محسن رضایی، از پیگیری شکایت خود صرف‌نظر کرد، اما با دفاع از شکایت خود، به صورت تلویحی فشار یکی از فرماندهان ارشد سپاه و وزیر کنونی دفاع را از دلایل پس گرفتن شکایتش قبل از اعلام نظر نهایی شورای نگهبان اعلام کرد.

وی با اشاره به تماس تلفنی سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع با وی، گفت: “برخی دوستان حزب‌اللهی من از جمله آقای وحیدی وزیر دفاع چند ساعت مانده بود به اعلام نظر شورای نگهبان به من گفتند؛ ما می‌دانیم که تو نظر شورای نگهبان را تمکین می‌کنی، ولی در این مورد زودتر اظهارنظر کن. من به آنان گفتم اجازه دهید من می‌خواهم عمل به قانون را به نمایش بگذارم، ولی چون دیدم که این دوستان ناراحت می‌شوند، زودتر اظهارنظر کردم.”

محسن رضایی در حالی به فشار سردار احمد وحیدی برای پس گرفتن شکایتش از نتیجه انتخابات قبل از اعلام نظر شورای نگهبان اشاره کرده که تاکنون صحت نتایج این انتخابات را مورد تایید قرار نداده و تنها اعلام کرده به دلیل اعلام نظر شورای نگهبان و تنفیذ حکم محمود احمدی نژاد توسط رهبر جمهوری اسلامی، به قانون تن می دهد و از اعتراضش صرف نظر می کند.

رضایی بعدها و همزمان با صدور بیانیه شماره هفده میرحسین موسوی، با نوشتن نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، خواستار توجه به این نامه شده بود. رضایی اما پس از مدتی مجبور شد درباره این نامه چنین توضیح دهد: “من در این نامه بر این نکته تأکید کردم که از همه نخبگان می‌خواهم به وحدت بپردازیم. نامه من کاملا روشن است، ولی برخی گفتند که منظورم این بوده که سران فتنه تبرئه شوند و در واقع، انواع مسائلی را اظهار کردند که در نامه نبود و تنها برداشت شخصی آنها بوده است.”

با وجود انصراف رضایی از پیگیری شکایات خود، یکی از جنجالی‌ترین اسناد مربوط به تقلب در انتخابات توسط سایت نزدیک به منتشر شد. سایت خبری تابناک با انتشار تصاویری نشان داد در حالی که کل آرای شمارش شده به رقم 30506422 رسیده بود، آرای رضایی 633 هزار و چهل و هشت رای بود اما با رسیدن کل آرا به رقم 34377493 حدود 50 هزار رای از کل آرای رضایی کم شده و تعداد آن به 587 هزار و نهصد و سیزده رای کاهش یافته است.

این سایت همچنین مبادرت به انتشار جدولی به نقل از سایت رسمی وزارت کشور کرد که در آن آمار تفکیکی آرای صندوق ها با آرای تفکیکی آرای شهرستان‌ها با یکدیگر تفاوت داشت. هر دو این خبرها، پس از مدت کوتاهی از سایت تابناک حذف شد.

 

واکنش کیهان به سخنان رضایی

مصاحبه جدید رضایی اما با واکنش برخی رسانه‌های اصول‌گرا مواجه شده است. روزنامه کیهان، در بخش ستون اخبار ویژه خود، رضایی را به داشتن “نگاه خوش‌بینانه” متهم کرده و افزوده است: “اظهارات خوش بینانه رضایی در حالی است که برخی اعضای مجمع روحانیون نظیر خاتمی و موسوی خوئینی ها جزو رئوس فتنه بودند و در پروژه اغتشاش و آشوب نقش آفرینی می کردند و به عبارت دیگر یکی باید خود اینها را و نظایر آنها را مدیریت می کرد.”

مطلب روزنامه کیهان ناظر به قسمتی از سخنان محسن رضایی است که در آن، با انتقاد از دو نهاد جامعه روحانیت مبارز و مجمع روحانیون مبارز، گفته: “در سال گذشته اگر روحانیون مبارز نقش خود را به خوبی ایفا کرده بود، باید همان ماه اول این حوادث جمع می شد. امام روحانیت مبارز را درست کرد که در بین متدینین به تحجر برنگردیم، ولی روحانیت مبارز بعد از امام نقش خود را ایفا نکرد. آنجایی که بد اخلاقی شد، روحانیت مبارز باید جلو می آمدند و از این کار جلوگیری می کردند. وقتی آقای میرحسین آن کارها را کرد، آقایان خوئینی ها و خاتمی باید جلو می آمدند و کنترل داستان را به دست می گرفتند. اگر از 3-4 سال پیش، این دو تشکل روحانی جلوی افراط گری ها را در دو طرف می گرفتند، ما به اینجا نمی رسیدیم.”