اوباما از سختگیری دربرابر ایران می گوید

نویسنده

» نگاه بوستون گلوب به مواضع تازه آمریکا

فرانسوا مورفی

 

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا  بر نیاز به اتخاذ «دیپلماسی سخت» در قبال برنامه هسته ای ایران تأکید کرد و گفت دربرابر کره شمالی نیز پس از دست زدن به آزمایش هسته ای دوم، موضع محکمی خواهد داشت.

اوباما اعلام کرد حاضر است جهت اطمینان از اینکه ایران از دانش پیشرفته هسته ای خود برای تولید تسلیحات هسته ای استفاده نکند، با تهران گفتگوهای «بدون پیش شرط» برگزار کند.

اوباما در آستانۀ شرکت در مراسم شصت و پنجمین سالگرد جنگ جهانی دوم و پس از گفتگو با نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه گفت، فرانسه رویکرد محکمی به ایران داشته است.

اوباما از «پیشتازی فرانسه در اروپا جهت درک نیاز به اعمال دیپلماسی سخت علیه ایرانی ها، تماس با آنها و نیز پافشاری آن کشور مبنی بر غیرقابل قبول بودن مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه» قدردانی کرد.

شش قدرت بزرگ دنیا شامل فرانسه، انگلستان، آلمان، آمریکا، چین و روسیه به منظور دست برداشتن ایران از غنی سازی اورانیوم که می تواند جهت تولید سوخت نیروگاه های هسته ای و نیز تولید تسلیحات هسته ای به کار رود، بسته ای از مشوق ها را به این کشور پیشنهاد کرده اند.

سارکوزی هفته گذشته در پاریس با منوچهر متکی وزیر خارجه ایران دیدار و گفتگو کرد. به گفته یک مقام فرانسوی،  متکی حامل پیامی از سوی «مسؤولان عالیرتبه ایران» بود و گفت تهران در حال تکمیل یک بسته متقابل از پیشنهادات است.

درحالیکه تنها شش روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران باقیمانده است، سارکوزی لزوم موافقت ایران برای آغاز سریع گفتگوها را به متکی خاطر نشان کرد. سارکوزی در کنفرانس خبری گفت: «من به ایشان گفتم باید دست دراز شده از سوی باراک اوباما را بفشارند، و تاریخی را برای آغاز گفتگوها با گروه شش تعیین کنند.»

اوباما نیز که در این کنفرانس در کنار سارکوزی حضور داشت، گفت اگر ایران به تسلیحات هسته ای دست پیدا کند، «تمام کشورهای خاورمیانه» برای دستیابی به هدف مشابه تلاش خواهند کرد.

ضمناً اوباما بر رویکرد خود در قبال کره شمالی، که به تازگی دومین بمب هسته ای خود را در ماه گذشته آزمایش کرده، تأکید کرد.

اوباما گفت اقدامات اخیر کره شمالی که شامل آزمایش موشکی نیز هست، «بی نهایت تحریک کننده» است و با وضعیت آرام قبلی سازگار نیست.

وی به خبرنگاران گفت: «فکر نمی کنم باید چنین تصور شود که ما دست روی دست می گذاریم تا کره شمالی مرتباً به بی ثبات کردن منطقه ادامه بدهد و فقط با واکنش های معمولی ما روبرو شود.»

اوباما گفت: «ما مایل به اتخاذ سیاست جایزه در برابر تحریک نیستیم.» وی افزود: «ما دست به کار یافتن یک رویکرد محکم برای پرداختن به این موضوعات هستیم.»

اوباما ضمناً گفت مایل به مشاهدۀ گفتگوهای «جدی، و سازندۀ» صلح خاورمیانه  در سال جاری برای یافتن راه حل دو کشوری میان اسرائیل و فلسطینیان است.

وی گفت: «انتظار ندارم مشکلی شصت ساله، ظرف یک شب حل شود، اما همانطور که قبلاً گفته ام، انتظار هم ندارم که دو طرف فکر کنند سرنوشت شان به هم گره خورده است.»

 

منبع: بوستون گلوب- 6 ژوئن

www.boston.com/news/world/europe/articles/2009/06/06/obama_wants_serious_mideast_peace_talks_this_year/