قیمت بنزین همچنان در ابهام

نویسنده
اردلان صیامی

» سهمیه مهر ماه ۶۰ لیتر اعلام شد

اعلام سهمیه بندی بنزین از سه ماه یکبار به ماه به ماه تغییر حالت داد.دیروز سهمیه بنزین برای مهرماه 60 لیتر اعلام شد ولی ابهام مهم تر در خصوص بنزین، قیمت آن در صورت آزاد سازی قیمت  است. این ابهام در این آخرین روزهای منتهی به اجرای هدفمند سازی، پررنگ تر شده وپیش بینی کارشناسان این است که مانند اعلام سهمیه بندی در سال 86 ناگهانی ویک شبه خواهد بود.

به گزارش ایلنا، بر اساس تصمیم ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، سهمیه بنزین خودروهای شخصی از این پس و تا قبل از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها ماه به ماه اعلام می‌شود؛ بر این اساس سهمیه مهرماه 60 لیتر اعلام شد.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اعلام این خبر افزود: “بر اساس تصمیمات اتخاذ شده سهمیه بنزین خودروهای شخصی نسبت به 3 ماه دوم امسال در مهر ماه تغییری نکرده و همان 60 لیتر به کارت دارندگان خودروها واریز می‌شود.”

همچنین بنا به گزارش مهر وبه گفته رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از نیمه دوم سالجاری بنزین به صورت تک نرخی و با قیمتی نیمه یارانه ای توزیع خواهد شد. این در حالی است که در شرایط فعلی بنزین با دو نرخ آزاد و سهمیه ای عرضه می شود. براین اساس هر لیتر بنزین آزاد 400 تومان و بنزین سهمیه ای 100 تومان توزیع می شود. اما با اینکه  بنزین، استراتژیک‌ترین کالای مصرفی در ایران به حساب می‌آید و کوچکترین تغییرات در قیمت آن می‌تواند اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد، و با وجود اینکه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در کمتر از ده روز آینده آغاز می‌شود تاکنون هیچ خبر مشخصی درباره قیمت این کالای اساسی منتشر نشده است و تمام اخبار حول محور گمانه زنی قرار دارد.

اما بازار شایعات در خصوص قیمت بنزین در مهرماه امسال بسیار داغ است تا جایی که با وجود آنکه بر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها از ابتدای مهرماه تاکید می شود، اما برخی از رسانه ها از اعلام یک باره قیمت بنزین آن هم برای آبان ماه سخن به میان می آورند.با این حال در میان شایعات یک چیز مسلم  تر به نظر می رسد و آن تعیین قیمت بنزین بالای 400 تومان درهر لیتر است. این رقم برآمده از شایعاتی است که این روزها مردم از آن سخن می گویند.

رویانیان در جمع خبرنگاران  با بیان اینکه “در کنار طرح تک نرخی شدن عرضه بنزین یک سناریوی جدید برای حمایت از ناوگان حمل و نقل عمومی ارائه شده است”، تصریح کرد: “در این سناریوی جدید پیشنهاد شده است ضمن تک نرخی کردن عرضه بنزین و در صورت موافقت مجلس برای برخی از خودروهای عمومی نرخی متفاوت از نرخ قیمت بنزین تعریف شود.”

به گزارش مهر رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اشاره به مطرح شدن قیمت 800 تا 900 تومان به عنوان قیمت تمام شده بنزین اظهار داشت: “برخی کارشناسان در محاسبه قیمت تمام شده بنزین میزان خرید از بازار فوب خلیج فارس، مالیات بر ارزش افزوده و هزینه های حمل و نقل را عنوان می کنند اما این دلیلی نمی شود که بنزین را به این قیمت عرضه کنیم.”

این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه “قصد نداریم یارانه های سوخت را در فاز اول و به صورت یکباره حذف کنیم، ” اظهار داشت: “در نهایت با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بنزین را با یک نرخ نیمه یارانه ای تر نسبت به قیمت های فعلی عرضه خواهیم کرد.”

اما روزنامه آرمان گزارش متفاوت تری دارد. این روزنامه روز سه شنبه از قول نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس نوشت: “پیش‌بینی می‌شود قیمت بنزین در سه ماهه پاییز به قیمت قبلی باقی بماند و طبق روال قبلی، کارت‌های سوخت از 31 شهریور ماه شارژ شود.”

 ناصر سودانی افزود: “در رابطه با تعیین قیمت واقعی بنزین دو سناریو مفروض است، سناریوی اول یکسازی سازی و تک نرخی کردن بنزین به قیمت 400 تومان و سناریوی دوم سهمیه‌بندی بنزین با قیمت 400 تومان و فروش بنزین آزاد به قیمت واقعی‌اش یعنی حدود 790 تومان است، این دو سناریو در راستای عدم حذف سهمیه‌بندی و کنترل مصرف سوخت و هم‌چنین جلوگیری از ورود شوک به بازار پیش‌بینی می‌شود.”

 بنا بر گزارش آرمان نماینده اهواز با تاکید بر اینکه مجلس در تعیین نرخ بنزین توسط دولت دخالت نمی‌کند، افزود: “توصیه‌ی ما به دولت آن است که نرخ بنزین را به گونه‌ای تعیین نماید که شوک یک باره‌ای به جامعه وارد نشود تا این ماده استراتژیک به موضوعی اثرگذار در اقتصاد کشور تبدیل نشود، بنزین ماده‌ای است که ارتباط مستقیمی با بحث حمل و نقل دارد، بر این اساس می‌تواند اثرگذاری مستقیمی بر قیمت کل کالاها و هم‌چنین افزایش گرانی و تورم داشته باشد، بر این اساس دولت بایستی نکات لازم را در تعیین نرخ بنزین لحاظ نماید.”

سایت فرارو از این منظر به این مسئله پرداخت که قیمت بنزین حتی در روزهای مانده به اجرای هدفمند سازی مشخص نیست. در این گزارش میخوانیم: “در حالی که هفت روز دیگر تا آغاز اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها طبق زمان اعلام شده باقی مانده است اما اخبار ضد و نقیضی درباره قیمت بنزین با اجرای این قانون منتشر شده است. در چند روز گذشته منابع خبری اعلام کردند که احتمال تصویب قیمت 670 تومان برای هر لیتر بنزین آزاد پس از هدفمندی یارانه‌ها قوت گرفته است.”

ایلنا هم در این باره نوشت: “گفته می‌شود پس از هدفمندی یارانه‌ها سهمیه بندی بنزین با شرایط جدیدی ادامه خواهد یافت. بر این اساس قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای معادل با چهارصد تومان تعیین شده است که مقرر است در قالب طرحی به خانوار تعلق گیرد.”

این کش و قوس ادامه داشت تا در میانه شهریور سخنگوی طرح تحول اقتصادی از نهایی شدن قیمت بنزین در دولت خبر داد اما گفت که فعلا این قیمت اعلام نمی‌شود. به گزارش همشهری، چند روز قبل از آن خبر دیگری از سوی دولت منتشر شده بود  مبنی بر اینکه میزان یارانه نقدی قابل پرداخت به مردم مشخص شده ولی فعلا اعلام نمی‌شود. با این اعلام برخی از سایت ها به گمانه زنی پرداختند وقیمت 670 تومان را اعلام کردند، اما پس از انتشار این اخبار، سخنگوی کارگروه طرح تحول عرضه هر لیتر بنزین آزاد 670 تومانی در زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها در این کارگروه را تکذیب کرد. محمدرضا فرزین در گفت‌وگو با مهر، با تکذیب تصویب بنزین آزاد 670 تومانی در کارگروه تحول اقتصادی دولت، گفت: “قیمت نهایی بنزین و سایر حامل‌های انرژی به موقع اعلام عمومی می‌شود. این گونه اخبار تنها حدس و گمان‌های برخی افراد است که منتشر می‌شود.”