هدیه تولد بهاره هدایت: ملاقات کابینی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» شرایط دانشجویان از همیشه سخت تر

دهه جدید شمسی، برای دانشجویان، تفاوت خاصی با دیگر سال‌ها ندارد. بسیاری از دانشجویان هم‌چنان دربندند و شرایط دشواری را در زندان‌ها می‌گذرانند. بسیاری از آنان از زمان بازداشت خود، حق استفاده از مرخصی را نیافته‌اند و برخی دیگر نیز با وجود نیاز به معالجه و درمان، هم‌چنان روزگار را در زندان سپری می‌کنند.

 

کمپین تولد بهاره هدایت

روز گذشته، سالگرد تولد و ازدواج بهاره هدایت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و از فعالان جنبش زنان بود. هدایت که پس از درگیری‌های روز عاشورا  در سال 88 بازداشت شد از آن زمان تاکنون در زندان به سر می‌برد. وی در دادگاه انقلاب، به نه و نیم سال حبس تعزیری محکوم شده است.

فعالان دانشجویی و حقوق‌بشر در بسیاری از نقاط دنیا تصمیم گرفتند تا با ارسال پیام‌های تبریک، سالروز تولد و ازدواج بهاره هدایت را به وی و همسرش تبریک بگویند. این در حالی است که بهاره هدایت در ماه‌های گذشته ممنوع‌الملاقات بوده  و بعد از دیداری کوتاه در آخرین روزهای سال ۸۹،هفته گذشته بار دیگر اعلام شد وی ممنوع الملاقات شده است. اما روز گذشته و هم‌زمان با تولد بهاره هدایت، مسوولان زندان، اجازه دادند همسر وی، امین احمدیان ملاقاتی کابینی با وی داشته باشد.

این ملاقات در حالی انجام شد که مسوولان زندان ابتدا اعلام کردند بهاره هدایت و مهدیه گلرو ممنوع‌الملاقات هستند. بهاره هدایت و مهدیه گلرو، اواخر اسفند سال گذشته ملاقاتی چند دقیقه‌ای با همسران‌شان داشتند که در ازای عدم پذیرش مرخصی از سوی مسوولین امنیتی بود.

 

بازگشت میلاد اسدی به زندان

سایت دانشجونیوز، خبر داد میلاد اسدی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و فعال دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر به زندان اوین بازگشته است.

پیش از این در روزهای نخست تعطیلات نوروزی نیز، اخباری درباره انتقال میلاد اسدی به زندان منتشر شده و بعدها تکذیب شده بود.

دبیر واحد فرهنگی دفتر تحکیم وحدت، که یازدهم آذرماه سال 88 بازداشت شده بود، در این مدت اجازه استفاده از مرخصی را نیافته بود. وی که از روز ۲۹ اسفند ماه به مرخصی آمده بود، روز دوشنبه و پس از پایان تعطیلات نوروزی به زندان اوین فراخوانده شد.

میلاد اسدی آذرماه سال ۸۸ دستگیر و نوزدهم اردیبهشت ماه همان سال در شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به هفت سال و نیم زندان محکوم شد؛ این حکم عینا در دادگاه تجدید نظر تائید گردید. اتهامات این فعال دانشجویی، “اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری” است.

وی همچنین در دادگاهی دیگر در چهاردهم شهریورماه سال ۸۸، به همراه بهاره هدایت دیگر عضو این سازمان که به ۹ سال زندان محکوم شده، به اتهام “اخلال در نظم عمومی” از طریق حضور در مقابل زندان اوین در سال تحویل سال ۱۳۸۸، در شعبه ۱۰۵۳ دادگاه عمومی جزایی مجددا مورد محاکمه قرار گرفت.

 

وضعیت نامشخص ضیا نبوی در زندان

ضیا نبوی، سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل و از دانشجویان ستاره دار که چندی پیش  پس از حدود دو ماه بار دیگر به زندان کارون اهواز بازگردانده شده، وضعیت نامشخصی دارد.

این فعال دانشجویی سال گذشته، به طور ناگهانی از زندان کارون اهواز به مکانی نامعلوم منتقل و بعدها مشخص شد اداره اطلاعات شهر اهواز بوده است. یکی از نزدیکان ضیا نبوی به “روز گفته است: “ضیا در طول این دو ماه به شدت تحت فشار بود که مصاحبه‌ای علیه جنبش دانشجویی انجام دهد و بحث دانشجویان ستاره‌دار را  تکذیب کند. مساله دیگری که باعث فشارهای زیادی بر وی شده بود، انتشار مجموعه‌ای از خاطرات وی از درون زندان بود”.

این فردنزدیک به خانواده نبوی به “روز” گفته است: “بازجویان پرونده با هرگونه اعطای مرخصی به ضیا مخالفت و اعلام کرده‌اند به هیچ وجه به وی مرخصی داده نخواهد شد. علت این مساله هنوز برای خانواده ضیا روشن نیست، اما با توجه به صحبت‌هایی که قبلا مطرح شده بود، حدس ما این است که احتمالا بازجویان انتظار دارند ضیا با آن‌ها همکاری کند تا به وی مرخصی بدهند”.

ضیا نبوی ۲۵ خرداد سال 88بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی به ۱۰ سال حبس تعزیری همراه با تبعید به زندان کاروان اهواز محکوم شد.

 

اخراج دو استاد حقوق از دانشگاه

آقای احسان اله حیدری وکیل پایه یک دادگستری و عضو تمام وقت و رسمی هیأت علمی دانشکده حقوق  و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد به دستور وزارت اطلاعات، به دلیل درویش بودن و وکالت دراویش گنابادی درمراجع قضائی، اخراج شد.

به گزارش سایت مجذوبان نور، مسوولین دانشگاه علت اخراج این استاد حقوق را سلب صلاحیت گزینشی بیان و به نقل از مامورین امنیتی، مکاتبه وزارت اطلاعات با هیات مرکزی گزینش سازمان مرکزی جهت سلب صلاحیت وی، دلبستگی به طریقت درویشی نعمت اللهی گنابادی و وکالت دراویش در مراجع قضائی اعلام کرده اند. این استاد حقوق در سال 1387 در پی قبولی در کنکور ورودی دوره دکتری حقوق جزا وجرم شناسی دانشگاه قم هم به دلایل عقیدتی از حق تحصیل محروم گردید و از سوی وزارت اطلاعات محدودیتهایی برای فعالیت وی در کانون وکلای لرستان ایجاد شد.

از سوی دیگر دکتر محمد شریف، وکیل دادگستری و استاد حقوق دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی از دانشگاه علامه اخراج شد.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، دکتر شریف، در گفتگویی با این کمیته ضمن تایید این خبر اظهار داشت: “در اولین روز دانشگاه نامه‌ای به دستم دادند و گفتند که صلاحیت عمومی من رد شده و به خدمات دانشگاهی‌ام پایان داده می‌شود.”

این اخراج که به گفته‌ محمد شریف با ابلاغ کتبی انجام شده، در شرایطی صورت می‌گیرد که اول بهمن ماه گذشته نیز، مسئولان دانشگاه علامه، بدون هیچ گونه توضیح و دلیل قانونی، کلیه واحدهای این استاد دانشگاه، در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را حذف کرده بودند.

خبرگزاری فارس در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه در دانشگاه علامه طباطبایی درخصوص علت اخراج محمد شریف نوشت: “وی در زمان دکتر حبیبی با سن ۴۸ سالگی آن هم بدون رعایت قوانین حاکم بر وزارت علوم و دانشگاه علامه، با مدرک فوق لیسانس استخدام و به تدریس در این دانشگاه پرداخت که استخدام وی غیر قانونی بود؛ زیرا سن استخدام باید ۴۰ سال و مدرک فرد نیز دکتری باشد”.