سئوال از احمدی نژاد برای مشغول کردن دولت

نویسنده
نازنین کامدار

» کشف فتنه جدید از سوی الهام و رجبی

تلاش جریان منتقد دولت در مجلس برای طرح سئوال از محمود احمدی نژاد،  خشم هواداران و رسانه های حامی وی را بر انگیخته است.در همین راستایک نماینده مجلس که نام وی منتشر نشده،  روز گذشته در گفت و گو با خبرگزاری شبه دولتی فارس،  از “تحرک های تازه برای طرح سئوال از احمدی نژاد” خبر داده و سئوال کنندگان را متهم به “سهم خواهی” کرده است.

این نماینده بی نام به فارس گفته است: “برخی از نمایندگان فراکسیون اقلیت وهمچنین برخی نمایندگانی که به دنبال امتیازات ویژه و سهم‌خواهی‌اند پشت صحنه اصلی  تحرکات و سؤال و استیضاح‌را تشکیل می‌دهند”.
وی افزوده است: “متاسفانه تعداد محدود دیگری از نمایندگان نیز صرفا با هدف اخذ برخی امتیازات خاص درصدد ایجاد فشار به رئیس جمهور و وزرا هستند.”

فرد مصاحبه کننده با فارس نیوز در ادامه خواستار متوقف کردن جریان طرح سئوال شده و گفته است: “نمایندگان محترم باید شرایط حساس داخلی و بین‌المللی و نیز موضع‌گیری‌های دشمنان خارجی و فتنه‌گران داخلی را مدنظر داشته و براساس رهنمودهای والای رهبری معظم انقلاب اسلامی مسائل اصلی و فرعی را از یکدیگر تفکیک کنند. خصوصاً که در مقابله با دشمنان خارجی این دولت است که با وجود مواجهه سنگین دشمنان در وسط میدان ایستاده و در صحنه داخلی نیز اجرای طرح سرنوشت‌ساز و مهم هدفمند کردن یارانه‌ها را در دست اجرا دارد”.

علاوه بر فارس،  سایت جهان نیوز،  پایگاه خبری نزدیک به علیرضا زاکانی،  رئیس سابق تشکیلات شبه نظامی بسیج دانشجویی نیز،  در گزارشی علی مطهری را “عامل اصلی” طرح سئوال از احمدی نژاد دانسته و نوشته است: “در جلسه روز سه شنبه 20 مهر طرح سئوال از رئیس جمهور در مجلس کلید خورد که در همان جلسه به امضای هشت نماینده مجلس رسید”.
جهان نیوز محور سئوالات را هم منتشر کرده و افزوده است: “این طرح دارای چهار محور بود که اظهارات رئیس جمهور در خصوص جایگاه مجلس و اینکه مجلس در راس امور نیست،  عدم توجه به مسایل فرهنگی جامعه و مساله عفاف و حجاب و اظهارات اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور در خصوص مکتب ایرانی به جای مکتب اسلامی و عدم اجرای قانون اختصاص 2 میلیارد دلار به مترو از جمله محورهای آن بود”.
جهان نیوز این چنین ادامه می دهد: “این طرح توسط علی مطهری از حوزه انتخابیه تهران،  تهیه شد که بعد از رسانه ای شدن،  واکنش های مختلفی را در پی داشت.برخی از نمایندگان مخالف این موضوع بوده اما در مقابل برخی دیگر از نمایندگان اصولگرا و همچنین نمایندگان اصلاح طلب مجلس از آن استقبال کردند.عده ای از نمایندگان مجلس با مراجعه به نماینده طراح این طرح به وی توصیه کردند که طرح سئوال از رئیس جمهور اگر چه قانونی و حق مجلس شورای اسلامی است اما در شرایط فعلی بازتاب بدی در عرصه بین المللی خواهد داشت و پیگیری این موضوع به صلاح نیست.این نمایندگان از نماینده طراح طرح سئوال از رئیس جمهور درخواست کردند تا این چهار سئوال در جلسه مشترک مجلس و دولت که در هر فصل برگزار می شود،  از سوی چهار نماینده از رئیس جمهور پرسیده شود و پاسخ ایشان را نمایندگان استماع کنند”.
جهان نیوز در پایان گزارش خود خبر داده که: “نمایندگان توافق کردند تا سئوال از رئیس جمهور را به همین شکل پیگیری و از رسانه ای کردن آن خودداری کنند”.
تلاش برخی از نمایندگان برای طرح سئوال از احمدی نژاد،  با واکنش شدید سایت رجانیوز و نیز غلامحسین الهام،  مشاور حقوقی محمود احمدی نژاد و یکی از هواداران وی مواجه شده است.آنطور که خبرگزاری فارس گزارش داده،  غلامحسین الهام، طرح سئوال از احمدی نژاد را “فتنه گفتمان اصولگرایی” دانسته و در یک سخنرانی در رشت گفته است: “اکنون چه کسانی برای استیضاح رئیس جمهور امضا جمع می‌کنند و کدام فهم عادی که خود را مدافع رهبر می‌داند می‌گوید که باید با دولت در شرایط امروز اینگونه برخورد شود و هر چقدر ضعف داشته باشد این نحوه رفتار و سلوک با دولت اسلامی نیست”.

وی افزوده است: “هشدار می دهم که فتنه جدید تفرقه گفتمانی اصولگرایان را تهدید می‌کند”.

رجانیوز که فاطمه رجبی،  همسر غلامحسین الهام آن را اداره می کند نیز روز گذشته در گزارشی به طراحان سئوال حمله کرد و آن را “پروژه مشغول سازی دولت” نامید.

رجانیوز نوشته است: “طرح سؤال از رئیس جمهور و تعدد استیضاح وزرا در شرایط کنونی تأثیری جز کند شدن روند خدمت‌رسانی و پیشرفت کشور نخواهد داشت. نمایندگان هوشیار باشند که عده‌ای قصد دارند با اینگونه اقدامات پروژه مشغول‌سازی دولت به موضوعات حاشیه‌ای و انحرافی را محقق کرده و سرعت فعالیت و خدمات‌رسانی را کند کنند.  منابع پارلمانی از تحرک پنهانی و آرام چند تن از نمایندگان مجلس در زمینه جمع کردن امضا برای استیضاح سه تن از وزرا و طرح سؤال از رئیس‌جمهور در راستای پروژه «مشغول‌سازی دولت» خبر می‌دهند”.

رجانیوز می افزاید: “این نمایندگان که پشت پرده اصلی تحریک دیگر نمایندگان هستند،  طرح سؤال از رئیس‌جمهور و استیضاح وزیر کشور را به‌طور جدی اما خاموش دنبال می‌کند.این در حالی است که در هفته‌های گذشته اخبار متفاوتی در مورد استیضاح وزیران نیرو،  آموزش و پرورش،  جهاد کشاورزی و صنایع نیز مطرح شده بود”.

سایت تحت مدیریت همسر الهام می افزاید: “برآورد منابع پارلمانی حاکی است انگیزه اصلی پیگیری استیضاح و طرح سؤال،  تضعیف دولت و متقاعد کردن آن به تن دادن به برخی درخواست‌های خارج از چارچوب یک جریان خاص در مجلس است که به این نمایندگان مأموریت ویژه در این زمینه داده شده است.همچنین مشغول کردن دولت به موضوعات حاشیه‌ای و کند کردن سرعت این وزیران در زمینه مأموریت‌های اصلی خود از دیگر اهداف این پروژه است”.

گفتنی است طرح سئوال از احمدی نژاد در هفته های اخیر از سوی علی مطهری و احمد توکلی  و محمد رضا باهنر مطرح شده بود. این سه نماینده راستگرای پارلمان حتی در اظهارات خود بررسی کفایت سیاسی احمدی نژاد را هم خواستار شده بودند.

هم اکنون به نظر می رسد رفتار سیاسی و دیپلماتیک محمود احمدی نژاد که منجر به افزایش دامنه تحریم های اقتصادی شده است و نیز رقابت های پشت پرده برای انتخابات ریاست جمهوری دور بعد،  اصلی ترین دلایل دو دستگی در میان راستگرایان باشد.

تلاش برای طرح سئوال از احمدی نژاد در حالی شدت گرفته است که آیت الله خامنه ای در سفر اخیرش به قم بارها از عملکرد دولت و شخص محمود احمدی نژاد تمجید کرد.

گفتنی است برای طرح سئوال از رئیس جمهور حداقل یک چهارم نمایندگان یعنی 73 نماینده باید موافقت خود را اعلام و این طرح را امضا کنند.طرح سئوال از رئیس دولت در 30 سال گذشته در جمهوری اسلامی ایران یعنی در هشت دوره مجلس سابقه نداشته است.