همه مشکلات منطقه از نیروهای خارجی است

نویسنده

» نگاه گلف نیوز به تازه ترین مواضع احمدی نژاد

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در نشست مشترک با همتایان افغان و پاکستانی خود که جهت مقابله با تروریسم و سایر مشکلات امنیتی تشکیل شده، به حضور نیروهای خارجی در منطقه اعتراض کرد.

ایران با افغانستان و پاکستان هم مرز است و به دلیل تجارت مواد مخدر، چندین دهه خشونت و عبور گاه و بیگاه میلیون ها آواره از مرزها، با معضلات فراوانی در ثبات مرزی خود روبروست.

آمریکا علیرغم دشمنی دیرینه با ایران، رویکرد سفت و سخت منطقه ای را برای جلوگیری از افزایش قدرت شبه نظامیان وابسته به طاللبان در افغانستان در پیش گرفته است. افغانستان، یکی از مناطقی است که واشنگتن درصدد است بر سر آن با ایران تماس حاصل کند.

حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان در این نشست که توسط تلویزیون انگلیسی زبان پرس تی وی پخش می شد، اعلام کرد: «اگر بتوانیم افغانستان و پاکستان را از این مشکلات، نظیر بنیادگرائی و … نجات دهیم، در اینصورت، نشست های سه جانبه ای نظیر این مفید خواهد بود.»

وی گفت: «مشکل از خود ما منشأ می گیرد.»

در همین حال، احمدی نژاد که اغلب بر ضد غرب سخن می گوید، مشکلات را به دخالت خارجی ها در منطقه نسبت داد، «اجانبی که دشمن ملت ها و فرهنگ هستند.»

وی با اشارۀ آشکار به هزاران نیروی آمریکائی و ناتو در افغانستان و عراق گفت، آنها به دنبال منافع خودشان هستند.

در همین حال، آمریکا در سال جاری در آستانۀ اعزام هزاران نیروی بیشتر به افغانستان قرار دارد تا دستاوردهای ستیزه جویان طالبان را خصوصاً در نواحی جنوبی از آنها بازپس بگیرند.

احمدی نژاد گفت: «هرچند حضور نیروهای خارجی در منطقۀ ما تحت لوای برقراری امنیت صورت گرفته، کمک چندانی به ایجاد امنیت پایدار و رشد سیاسی و اقتصادی نکرده است.»

 

منبع: گلف نیوز- 24 مه 2009

 

archive.gulfnews.com/articles/09/05/25/10316686.html