تقابل سپاه و دولت توسط بیگانگان مطرح می‌شود

نویسنده
مریم کاشانی

» بسیج منتظر پاسخ مثبت است

سرتیپ حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در یک گفتگوی تلویزیونی با تاکید بر آنچه که “اقتصاد مقاومتی” می نامید، گفت: “بسیج می‌تواند استراتژی‌های اقتصادی دولت را با مردم پیوند بزند و در بهترین سطح، زمینه تولید را در جامعه فراهم کند. رئیس سازمان بسیج مستضعفین طی نامه‌ای پیشنهاد و آمادگی بسیج در اقتصاد مقاومتی دولت را ارائه کرده که امیدواریم پاسخ‌های روشن و عملی دریافت کنیم.”

به گزارش خبرگزاری فارس، او اضافه کرد: “ما باید مفروضات آمریکایی‌ها که فکر می‌کنند تحریم‌های آنها اقتصاد ما را تحت تأثیر قرار داده و با فرسایشی کردن این تحریم‌ها مردم ما تسلیم می‌شوند را دفن کنیم. سپاه خود را موظف می‌داند که به دولت‌های ایران کمک کند و به دولت فعلی این کار را بیشتر انجام می‌دهد و آن هم به دلیل فشارهای خارجی موجود است. لذا بحث تقابل سپاه و دولت که از سوی بیگانگان مطرح می‌شود، عقلا، شرعا، عرفا و منطقا محکوم است و رسانه‌های بیگانه به دنبال این هستند که انشقاق سپاه و دولت را در ذهن مردم ایجاد کنند.”

فشار فرماندهان سپاه پاسداران بر دولت برای ایفای هرچه بیشتر نقش‌های اقتصادی در حال افزایش است. چند روز پیش هم سرتیپ محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، در نخستین مجمع عالی بسیج از نوشتن نامه به حسن روحانی خبر داده و گفته بود: “بیش از ۱۰ ماه است که نامه ای با موضوع استفاده از ظرفیت بسیج در اقتصاد مقاومتی و به امضای فرمانده کل سپاه به رییس جمهور داده‌ایم و منتظر پاسخ مثبت هستیم.”

او با ادعای آنکه در جهت اقتصاد مقاومتی، بیش از ۳۹ هزار واحد تولیدی تا پایان سال ایجاد خواهند کرد، تاکید داشت: “مسئولین اقتصادی هوشمندی نظامیان ما را به کار گیرند و شاهد فتح الفتوح‌های اقتصادی باشیم. بسیج قابیلت ممتازی برای گره‌گشایی از مشکلات حل نشده کشور در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی داشته و زیرساخت‌های بسیج توسعه گسترده‌ای پیدا کرده است.”

درخواست مکرر نظامیان برای همکاری اقتصادی با دولت در حالی است که به گفته برخی دیگر از همین فرماندهان، سازمان بسیج همین امروز هم بخش بزرگی از اقتصاد کشور را در کنترل خود گرفته است. باید توجه کرد که در این گونه گزارش ها، نقش سپاه پاسداران و قرارگاه‌های سازندگی متعدد مربوط به آن لحاظ نمی‌شود.

برای نمونه، هفته پیش سرتیپ دوم پاسدار محمدحسین رجبی، فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته توسط بسیج در استان کردستان گفته بود: “با توجه به عدم اشتغال‌زایی مناسب در استان کردستان بسیج در این حوزه ورود پیدا کرده و تا کنون بیش از هزار و ۳۰۰ شغل را ایجاد کرده است.” به گزارش خبرگزاری مهر، او اضافه کرده بود: “بسیج افتخار دارد که در حوزه اقتصاد مقاومتی ۹۸۳ واحد تولیدی را با اعتباری بالغ بر هفت میلیارد تومان به بهره برداری رسانده است و بستر اشتغالزایی جوانان را در استان فراهم کرده است.” فرمانده سپاه کردستان زمینه‌های اقتصادی این طرح‌ها را “دامداری، پرورش ماهی، قارچ، زنبور عسل، مرغ بومی، صنایع دستی و صنایع تبدیلی” توصیف کرده و گفته بود: “طرح‌های زود بازده و عام المنفعه در راستای تحقق بیانات رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی، اشتغالزایی و توجه به معیشت خانواده های کم درآمد اجرا شده است.”

او در زمینه فعالیت‌های عمرانی بسیج هم آمار جالب توجهی داده بود: “ بسیج در حوزه سازندگی و آبادانی متولی ۵۳۷ طرح اقتصاد مقاومتی است. در سال جاری نیز بسیج سازندگی ۶۸ طرح را با اعتباری بالغ بر شش میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در دست اجرا دارد که با بهره برداری از این طرح ها می تواند شاهد تحول خوبی در حوزه اشتغال و اقتصاد استان بود.”

با این اوصاف و با وجودیکه به گفته فرماندهان سپاه پاسداران، سازمان بسیج در حال اجرای گسترده برنامه‌های اقتصادی در ایران است، مشخص نیست که نامه رئیس سازمان بسیج به حسن روحانی با چه نیتی صادر شده و قرار است چه اقدام جدیدی انجام شود که تاکنون انجام نشده است.

اواخر آبان ماه گذشته سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف، مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران گفته بود: “برخلاف آنچه که توسط رسانه‌های معاند صورت می‌گیرد، هدف سپاه از حضور در عرصه سازندگی کشور، هدف اقتصادی نبوده و نیست.” او تاکید داشت که فعالیت اقتصادی نظامیان “بر مبنای قانون اساسی و اختیاراتی که مقام معظم رهبری به مجموعه سپاه داده” انجام می‌شود.

به نظر می‌رسد اکنون تلاش سپاه پاسداران آن است که در زمینه‌هایی که اختیار آن هنوز در دست دولت مانده است نیز حضور خود را تثبیت کند.

آذرماه سال گذشته، فرمانده کل سپاه پاسداران طی سخنانی برنامه این نهاد نظامی در تسخیر همه مراکز غیرنظامی کشور را صریحا بیان کرده و گفته بود: “در نظام اسلامی تا مسئولین انقلابی وجود نداشته باشند،‌ تا بسیجی فعال در جامعه نباشد هر حرفی که می‌زنیم فقط حرف است و به عمل نخواهد رسید. به قول آیت‌الله خامنه‌ای ما در مرحله سوم انقلاب گیر کرده‌ایم و آن مرحله اسلامی کردن سازمان‌های کشور است. سال ۷۸ را یادمان بماند زمانی که شعار توقف انقلاب مطرح شد، حضرت آقا دشمنانشان را تهدید کردند که یک حرکت کربلایی دیگر در کشور به وجود می‌آورد و از آن زمان چفیه‌شان را از دوش نینداختند. این تفکر یک بسیجی است که برای محقق شدن اهداف اسلامی و آرمان‌های بسیج خودش را آماده هر اتفاقی کرده است.”

او تاکید کرده بود: “دوباره تاکید می‌کنم که برای گذر از مرحله سوم انقلاب باید پست‌های کلیدی نظام و سلسله مراتب نهادها و سازمان‌ها توسط نیروهای انقلاب و بسیجی اداره شود وگرنه در همین مرحله باز هم درجا می‌زنیم.”