هشدار نماینده خامنه ای بابت به اوج رسیدن بی حیایی

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» دولت تمایلی برای اجرای قانون عفاف و حجاب ندارد

در تداوم افزایش فشارها به حسن روحانی ، نماینده آیت الله علی خامنه ای در سپاه با ادعای اینکه “بی عفتی و بی حیایی به اوج خود رسیده ” از دولت خواسته مقررات ویژه ای درباره رعایت حجاب در سازمانهای دولتی وضع کند. او همچنین تاکید کرده است که در این ارتباط باید “دستورالعمل جدی و قاطع” در نظر گرفته شود.

حجت الاسلام علی سعیدی در گفت و گویی با خبرگزاری بسیج گفته: “متأسفانه امروز بدحجابی در ادارات و سازمان های دولتی نیز رواج یافته که این اتفاقی بد برای جامعه است. دولت جمهوری اسلامی ایران نیز می تواند مقررات ویژه ای را برای کارمندان ادارات دولتی در نظر بگیرد که تا کنون از آن غافل بوده است.”

نماینده رهبرجمهوری اسلامی در سپاه پاسداران با انتقاد از عملکرد دولت حسن روحانی تاکید کرده: “عملیاتی ساختن قانون گسترش عفاف و حجاب کار سختی نیست و تنها نیاز به یک همت جهادی از سوی مسؤولین دارد. متأسفانه اکثریت دولتمردان ما همچنان اعتقادی به تهاجم فرهنگی دشمن ندارند، در حالی که همین تهاجمات نرم دشمنان ما از سال های گذشته تاکنون ناهنجاری های بسیاری را بخصوص در زمنیه بدحجابی در جامعه ما ایجاد کرده است.”

وی همچنین خواستار “کنترل پوشش مردم” در معابر و مکان های عمومی شده و اضافه کرده: “با گشت و گذاری کوتاه در بازارهای کشور می بینیم که بی حیایی و بی عفتی به اوج خود رسیده است. امروز ما به یک دستور العمل جدی و قاطع برای کنترل وضعیت پوشش مردم در بازارها که محل رفت و آمد اقشار مختلف مردم است نیاز داریم.”

علی سعیدی با گفتن اینکه “ما می بینیم که دولت برای رضایت برخی افراد که خواهان عدم رعایت «خطوط قرمز نظام» هستند، از اعمال قوانین و مقررات ممانعت می کند” از صدا و سیما جمهوری اسلامی نیز انتقاد کرده و افزوده: “متأسفانه صدا و سیما با برنامه های بی محتوای خود تنها در حال رواج فرهنگ های غربی در جامعه است.”

او همچنین با پررنگ کردن نقش نیروی انتظامی در این ارتباط تاکید کرده است: “نیروی انتظامی هم برای برخورد جدی با افرادی که ناهنجاری ها را در جامعه رواج می دهند نیاز به یک محرک دارد. وقتی نیروی انتظامی ببیند که دولت عزم جدی برای اجرایی کردن قانون گسترش عفاف و حجاب دارد قطعا وارد صحنه می شود و با خاطیان برخورد می کند.”

همزمان حجت الاسلام محمدحسن اختری از اعضای شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور نیز طی اظهاراتی از مسوولان دولت جمهوری اسلامی خواسته تا “قانون عفاف و حجاب” مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را در وزارتخانه ها و ادارات دولتی اجرا کنند.

وی که ریاست بنیادی با عنوان “عفاف و حجاب” را نیز برعهده دارد تاکید کرده که “اگر دولت قانون حجاب و عفاف را که در شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است به خوبی اجرا کند ما در جامعه شاهد مشکلات عدیده‌ در زمینه حجاب نخواهیم بود.”

گفته های اخیر نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه در بخش هایی به اظهارات اخیر حسن روحانی در ارتباط با وظایف نیروی انتظامی و همچنین گفته های چندی پیش اکبرهاشمی رفسنجانی درباره حجاب نیز کنایه دارد که به نظر می رسد بیشتر مورد نظر علی سعیدی بوده است.

23 فروردین ماه سال جاری اکبرهاشمی رفسنجانی در جریان سخنرانی در “مراسم بزرگداشت خدیجه ثقفی، همسر آیت الله خمینی رهبر پیشین جمهوری اسلامی به انتقاد از تندروی ها در جمهوری اسلامی پرداخته بود.

هاشمی رفسنجانی در بخشی از سخنرانی خود گفته بود: “همین گروه (انسان های سطحی نگر)به وجود چند زن بی‌حجاب در خیابان می‌پردازند، اما نمی‌گویند ظلم‌ها چه می‌شود؟! زندان‌ها چه می‌شود؟! سرکوب‌ها چه می‌شود؟! و حق مردم خوردن‌ها چه می‌شود؟! زنان باید حجاب اسلامی را در خیابان‌ها رعایت کنند، اما اینها فرعیاتی است که توجه به آنان در کنار توجه به اصول اسلامی قابل قبول است.”

دو هفته بعد از این اظهارات “رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام” ۵ اردیبهشت ماه حسن روحانی نیز در جریان سخنرانی در جمع فرماندهان نیروی انتظامی کشور گفت: “اولین عامل ناامنی فقر و بیکاری است و نهی از منکری که ما می‌گوییم همین‌هاست. منکر اصلی در جامعه فقر، بیکاری و فساد است و اینها را باید از بین ببریم. ما در حال حاضر به چند تا فرع اسلام چسبیده‌ایم و فکر می‌کنیم که همه منکر و معروف آنهاست.”

حسن روحانی همچنین تاکید کرده بود که “خوشبختانه در نظام اسلامی ما شرع و قانون بر یکدیگر منطبق هستند، پلیس موظف به اجرای اسلام نیست بلکه وظیفه پلیس اجرای قانون است و اگر غیر از این باشد، در مخمصه فکری قرار گرفته و مردم را نیز گرفتار خواهیم ساخت.”

او خطاب به فرماندهان نیروی انتظامی گفته بود: “معیار پلیس باید قانون باشد، اگر کسی قانون را شکست، شما متعرض خواهید شد. اما در برخورد با مردم اخلاق حسنه، روی خوش، تواضع و ادب جزو وظایف همه ماست، مخصوصاً نسبت به جوانان و بانوان، این وظیفه سنگین‌تر است.”

دور تازه از فشارها بر دولت حسن روحانی و اظهارات مختلف درباره لزوم “برخورد با بدحجابی” در حالی است که به نظر می رسد نگاه دولت به اجرای قانون “گسترش حجاب و عفاف” که در سال ۱۳۸۴ توسط مجلس تصویب و در سال ۱۳۸۹ توسط دولت محمود احمدی نژاد پذیرفته شد، نگاه متفاوتی است و دولت نمی خواهد به نام قوه مجریه به ویژه خود را در مقابل قشر جوان کشور قرار دهد.

حسن روحانی در همین ارتباط اخیرا نیز ازابلاغ دولتی “ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر” که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده خودداری کرده و آنگونه که آیت الله محمد یزدی رییس مجلس خبرگان رهبری و عضو شورای نگهبان اعلام کرده در نامه ای به رهبرجمهوری اسلامی خواستار توقف اجرای این قانون شده است.

یکی از وعده های حسن روحانی از میان رفتن گشت های ارشاد و برخورد با زنان و مردان با ادعای “بدحجابی” بود. او ۱۸ خرداد ۱۳۹۲، تنها ۶ روز پیش از پیروزی در انتخابات در اجتماع حامیانش در ورزشگاه شیرودی (امجدیه) به صراحت گفته بود: “اگر اعتدال در کشور حاکم شود، نیازی نیست که در کشور عدل و اعتدال کسی در زندان باقی بماند. من به کمک پلیس کاری خواهم کرد که امنیت واقعی باشد و دختران ما در خیابان احساس امنیت کنند و نخواهم گذاشت مأموری بی‌نام و نشان از کسی سئوال کند. دختران خود حافظ حجاب و عفاف هستند.”

از آغاز شروع به کار دولت حسن روحانی فرماندهان سپاه و همچنین برخی روحانیون همسو با حکومت و منصوبان رهبر جمهوری اسلامی به طور مداوم از رواج “بدحجابی” و عدم اقدام دولت برای کنترل آن انتقاد کرده اند که گاه به رویارویی رییس دولت و این افراد در اظهارات و رسانه ها منجر شده است.