ایران نفت صد دلاری می خواهد

نویسنده

naftsaddolari.jpg

تامسین کارلیسلی

همزمان با تند شدن لحن مقامات اوپک قبل از برگزاری نشست کشورهای صادرکنندۀ نفت در الجزایر در چهارشنبه هفتۀ جاری، ایران به طور ضمنی اشاره کرده است که بدنبال بازگشت بهای نفت خام به 100 دلار در هر بشکه خواهد بود.

بهای نفت ظرف پنج ماه گذشته با کاهش تقریبی 70 درصد به 45 دلار در هر بشکه رسیده است و همزمان تقاضای سوخت نیز بخاطر رکود اقتصاد جهانی کاهش یافته است. رسانه های ایران به نقل از غلامحسین نوذری وزیر نفت این کشور گفته اند، “به نظر من، قیمت واقعی هر بشکه نفت باید بالای 100 دلار باشد.”

نوذری خاطر نشان کرده است، “ما معتقدیم اگر بهای نفت به سطح واقعی خود نرسد، مصرف کنندگان بیش از تولیدکنندگان متحمل ضرر خواهند شد، چرا که تمایل به سرمایه گذاری در صنعت نفت کاهش خواهد یافت.”

تحلیلگران پیش بینی کرده اند که بهای نفت در سال آینده، قبل از اینکه تولید کنندگان نفت تولید خود را کاهش دهند، احتمالا ً به 25 تا 30 دلار در هر بشکه برسد. محمد علی خطیبی نمایندۀ ایران در اوپک در همین راستا خاطر نشان کرده است، اوپک باید مازاد ذخائر نفتی خود را که در بازارهای جهانی معلق مانده است، کاهش دهد و به این منظور به کمک تولیدکنندگان خارج از اوپک مانند روسیه نیاز دارد.

خطیبی می گوید، “برای خارج شدن از وضعیت موجود، ما تلاش خواهیم کرد ذخائر اضافی را از بازار بیرون بکشیم تا زمانی که بازار به حالت تعادل برسد. کشورهای اوپک با این سیاست موافقند و به این خاطر است که ما به حمایت کشورهایی که عضو اوپک نیستند، نیاز داریم.”

ایران و دیگر کشورها قبلا ً اعلام کرده اند که کاهش تولید اوپک بدون همکاری سایر کشورهای صادرکنندۀ نفت، اقدامی ضعیف خواهد بود. عبدالله البدری دبیر کل اوپک در ماه اکتبر به منظور مذاکره با مقامات بلندپایۀ روسی در خصوص منافع مشترک انرژی به مسکو سفر کرد.

دیمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه روز گذشته اعلام کرد که روسیه، دومین کشور بزرگ تولید کننده و صادرکنندۀ نفت جهان، آماده است به همراه اوپک تولید نفت خود را کاهش دهد و احتمالا ً حتی پیوستن به اوپک را نیز مورد بررسی قرار خواهد داد.

مدودف گفت، “شرکا و همکاران روسیه در باشگاه نفتی (اوپک) بسیار فعالانه از روسیه می خواهند تا سیاست نفتی خود را با سایر تولیدکنندگان هماهنگ کند. ما برای انجام این کار آماده ایم. این قبیل اقدامات حمایتی می تواند با کاهش تولید نفت و همچنین مشارکت در سازمان های فعلی تولید کنندۀ نفت و یا سازمان های جدید همراه شود.”

مسکو مطابق معمول هیئتی از ناظران را برای شرکت در اجلاس این هفتۀ اوپک به الجزایر خواهد فرستاد. این اجلاس یک نشست حساس سیاست گذاری برای کشورهای عضو اوپک خواهد بود که در اندیشه اند چگونه در دورۀ بی ثباتی بی سابقۀ بهای نفت، ثبات را به بازارهای جهانی برگردانند.

گلدمن ساچس بانک سرمایه گذاری آمریکا هفتۀ گذشته پیش بینی کرد که میانگین بهای نفت خام در نیمۀ اول سال آینده 35 دلار و در کل سال 45 دلار در هر بشکه خواهد بود. این بانک در گزارشی دیگر پیش بینی کرد، سال آینده تقاضای جهانی نفت 1.7 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داشت، که این میزان بزرگترین کاهش تقاضای نفتی از سال 1981 خواهد بود.

شکیب خلیل رئیس اوپک روز جمعه اعلام کرد، این سازمان دربارۀ کاهش “شدید” تولید نفت به منظور حمایت از بازار نفت گفتگو خواهد کرد و اشاره داشت، اوپک از بهای 70 تا 90 دلار نفت خام حمایت خواهد کرد. ملک عبدالله پادشاه عربستان نیز ماه گذشته خاطر نشان کرد، 75 دلار بهای “عادلانه ای” برای نفت خام است.

تحلیلگران معتقدند که کاهش نفت اوپک احتمالا ً بین 1.5 تا 2 میلیون بشکه در روز خواهد بود و بعید است کمتر از این میزان کاهش تولید، باعث افزایش بهای نفت شود.

منبع: روزنامۀ نشنال، 14 دسامبر