احساس رضایت رییس جمهور

نویسنده

happyahmadinejad.jpg

بحران دیپلماتیکی که از روز 23 مارس آغاز شده بود، حل شد. احمدی نژاد خبر آزادی ملوان های انگلیسی را در جریان مراسمی در کاخ ریاست جهموری اعلام کرد: «این تصمیم به مناسب سالروز ولادت حضرت محمد، گرفته شده است». ملوان ها فردا به خانه می روند.

تلویزیون ایران به طور مستقیم تصاویرمحمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران را نشان داد که با هر 15 ملوان انگلیسی، که چندی پیش از آن خبر آزادی شان را اعلام کرده بود، یکی یکی، احوالپرسی می کرد. ملوان ها با لباس شخصی بودند و با احمدی نژاد که احساس رضایت می کرد و لبخند می زد، دست دادند. هر کدامشان چند کلمه ای با رئیس جمهور رد و بدل کردند. رئیس جمهور که با یکی از ملوان ها شوخی می کرد، گفت: «این عمل شما باعث شد تا دیداری اجباری از ایران داشته باشید». او هم در جواب گفت: «البته ما سعی می کنیم به این شکل با شما دیدار نکنیم». او به ملوان دیگری که برای آزادی اش از احمدی نژاد تشکر می کرد گفت که آزادی آنها به مناسبت سالروز ولادت حضرت محمد گرفته شده که با این ایام مصادف شده است. تلویزیون هیچ تصویری از دیدار بین رئیس جمهور و فی ترنی، تنها ملوان زن انگلیسی را نشان نداد.

ملوان های دستگیر شده به سفارت انگلیس در تهران، منتقل شدند. نحوه خروج آنها از ایران بستگی به نظر وزارت امور خارجه انگلستان دارد. در این مورد گفته شد: «آنها می توانند با پرواز بریتیش ایرویز به فرودگاه هیثرو بروند، یا از طریق امارات متحده عربی خارج شوند، این تصمیم را سفارت انگلیس در ایران، بعد از مشورت با وزارت امور خارجه، اتخاذ می کند».

احمدی نژاد، بعد از انکار این نکته که آزادی ملوان ها برای تبادل زندانی ها صورت گرفته است در باره آمادگی برای از سر گرفتن روابط دیپلماتیک با آمریکا گفت که این بستگی به این دارد که آقای جورج بوش تغییر روش بدهد یا نه. روابط ایران و آمریکا از سال 1979، بعد از اشغال سفارت آمریکا در تهران، به سردی گرایید. 63 گروگان، بعد از 444 روز، آزاد شدند. احمدی نژاد در اولین کنفرانس خبری اش در سال جدید ایرانی، چندین بار به آمریکا حمله کرد . این کشور را مسبب روی کار آمدن رضاشاه پهلوی دانست و آمریکا را محکوم به حمایت از عراق در طول جنگ بین سال های 1988-1980، کرد.

احمدی نژاد به فرماندهان سپاهی که روز 23 مارس، 15 ملوان انگلیسی را در شط العرب دستگیر کرده بودند، نشان درجه سه نظامی داد. این مراسم هم بطور مستقیم از تلویزیون دولتی پخش شد.

رئیس جمهور ایران در مقابل تحریم های درنظر گرفته شده توسط سازمان ملل برای بانک های ایرانی، تهدید به مقابله به مثل کرد: «اگر بخواهند برای بخش های اقتصادی ما، مثلا بانک ها، مشکل آفرینی کنند، پاسخ شان را در جای دیگری می دهیم». احمدی نژاد همچنین موسسات اصلی انرژی را نصیحت کرد که انکار حق مسلم ایرانی ها در داشتن انرژی هسته ای، که در قطعنامه سازمان ملل آمده است، در قدرت آنها نیست. بانک ایتالیا، که کارگزار بانک سپه در ایتالیا است، تصمیم سازمان ملل را دنبال می کند.

منبع: ایل جورناله 4 آوریل 2007