بهتراست اصلاح طلبان در انتخابات نباشند

نویسنده
نازنین کامدار

» موسوی خویینی ها هم ناامید شد

همزمان با بالا گرفتن دعوای انتخاباتی در درون جناح حکومتی، موسوی خوئینی ها که هفته گذشته، شرکت اصلاح طلبان در انتخابات را در صورت عبور از فیلتر نظارتی شورای نگهبان و شخص احمد جنتی، بدون ایراد دانسته بود، دیروزگفت که “بهتر است اصلاح طلبان در انتخابات حضور نداشته باشند”.موسوی خوئینی ها سه روز پیش، با وجود آنکه گفته بود “لیست انتخاباتی نخواهیم داشت” از شرکت در انتخابات دفاع کرده بود.

او در واپسین موضع گیری خود که در سایت شخصی اش به نام “آهنگ راه” منتشر شده، نوشته است: “آنچه مسلم شد این است که حاکمیت خود را از مشارکت بخش عظیمی از جامعه سیاسی کشور بی نیاز می داند. آیت الله جنتی گویا همین مجلس فعلی را نیز نمی پسندد وبه دنبال ایجاد مجلسی یک دست تر و مطلوب تر از این است.تحلیل من اگر در باره آقای جنتی ومطلوب های ایشان صحیح باشددر چنان مجلسی همان بهتر که اصلاح طلبان حضور نداشه باشند.دریغم می آید از اینکه خدمت حضرت آقای جنتی سخنی که به نظرم صحیح میرسد وگفتنش را لازم میدانم نگویم.جناب جنتی بدانند مجلسی که ایشان در پی ایجاد آن هستند مجلسی نخواهد بود که باید در رأس امور باشد ودیدند که آقای رئیس جمهورشان گفتند که نیست”.

موضع گیری های پیشین موسوی خویینی ها در مورد شرکت در انتخابات با انتقاد هواداران جنبش سبز رو به رو شد؛  خود وی این انتقادات را چنین جمع بندی کرده بود:“آیا با وجود این همه زندانی و دربند مربوط به وقایع انتخابات به نظر حضرتعالی شرکت در انتخابات امکان پذیر است؟ آیا حکومت حاضر می شود -حتی در قبال کوتاه آمدن اصلاح طلبان از وقایع 88 و به قول شما مختومه کردن آن پرونده- کوتاه بیاید و زندانیان را آزاد کند؟ و اگر چنین نکند به نظر شما باز هم شرکت در انتخابات منطقی است؟”

 دبیرکل مجمع روحانیون مبارز در مورد حضور اصلاح طلبان در انتخابات چنین نوشته بود: “ما به تحریم انتخابات فکر نمی کنیم، شرکت در انتخابات حق مسلم ما و همه شهروندان است ولی از آنجائی که سلیقه و تفسیر جناب آقای جنّتی از جمهوری اسلامی تعیین کننده سرنوشت انتخابات است از هم اکنون پیدا است که اکثر قریب به اتفاق اصلاح طلبان نمی توانند وارد انتخابات شوند. وطبیعی است که ما لیست انتخاباتی نخواهیم داشت و نمیتوانیم در انتخابات شرکت کنیم. ولی اگر افرادی از اصلاح طلبان می توانند وارد عرصه انتخابات شوند و با هزار یا علی از زیر تیغ آقای جنّتی بگذرند و شانس پیروزی نیز داشته باشند ما با شرکت آنان مخالفتی نداریم”.

او افزوده بود: “هرچند دوستان بهتر از من می دانند که جناح حاکم بسیار مایل است عده ای از اصلاح طلبان در انتخابات شرکت کنند وتعدادی از آنان نیز با همت نیروهای غیبی رأی نیاورند که هم نمایش آزادی انتخابات را بدهند وهم اکثر آنان از ورود به مجلس محروم شوند تا سرفرازانه بگویند که اصلاح طلبان رأی نیاوردند ومردم آنان راکنار زدند و…ولی بنده خدمت آقای جنّتی عرض می کنم روش های شما و لشکر گوش به فرمان شما ممکن است در کوتاه مدت نتیجه دلخواه شما راببار بیاورد ولی این داستان هم مانند داستان انتخابات سال ۸۸ درحافظه جامعه باقی می ماند ودر قلب و روح مردم به صورت عقده‌های متراکم انباشته می شود و من نمی گویم چه خواهد شد ولی این را می توانم بگویم که خدا را خوش نمی آید”.

ناامیدی موسوی خوئینی ها از برگزاری انتخاباتی آزاد در شرایطی مطرح شده که دو هفته قبل، 36 زندانی سیاسی در بیانیه ای که فشارهای داخل زندان و تحمل سلول انفرادی را برای آنان به همراه  داشت خواستار عدم شرکت هواداران جنبش سبز در انتخابات غیر آزاد شده بودند.

پیشتر نیز، نزدیکان میرحسین موسوی، یکی از دو رهبر در حصر جنبش سبز، از وی نقل کرده بودند که در دیداری کوتاه گفته است: “شرایط برای شرکت در انتخابات مناسب نیست‎”.