وقتی باد را نمی توان تحریم کرد

نویسنده

» گزارش وال استریت ژورنال از انرژی تجدید پذیر در ایران

بنوا فوکون

در ماه های اخیر، صنایع هسته ای، نفت و گاز ایران مورد تحریم های روزافزون بین المللی واقع شده است. اکنون به نظر می رسد ایران مایل است به توسعه بخش دیگری بپردازد: بخش انرژی های تجدید پذیر.

اخیرا در نمایشگاهی در تهران، شرکت های داخلی که برخی از آنها با شرکت های اروپایی نیز مبادله دارند، سلول های خورشیدی و توربین های بادی را به نمایش گذاشتند. علی شیرازی تبار، یک متخصص مکانیک در گروه مپنا، یکی از بزرگترین مقاطع کاران ایرانی، گفت: “سوخت های فسیلی تمام می شوند، ولی باد همیشه می وزد و کسی نمی تواند آن را تحریم کند.”

به گفته پایگاه داده های انرژی سبز، ایران در حال حاضر بزرگترین ظرفیت انرژی های تجدید پذیر را، که معادل ۹۳۸۵ مگاوات است، در اختیار دارد.

تحریم های جدید آمریکا و اروپا علیه شرکت هایی که با بخش نفت و گاز ایران مبادله دارند، به منظور محدود ساختن برنامه هسته ای ایران رخ داده است. دلیل هدف گرفتن صنایع نفت ایران در تحریم ها آن است که بخش نفت بزرگترین منبع درآمد کشور است و غرب معتقد است این درآمد ها برای تامین برنامه هسته ای ایران مصرف می شود.

یک سخنگوی اتحادیه اروپا تائید کرد که بخش انرژی های تجدید پذیر، مانند باد و انرژی خورشیدی و گیاهی جزئی از تحریم های اروپا نیست. یک سخنگوی خزانه داری آمریکا گفت فروش محصولات مربوط به این بخش برای شرکت های آمریکایی ممنوع است، مگر اینکه مجوز آن را دریافت کرده باشند.

همه از تفاوت میان تحریم های اروپا و آمریکا خوشنود نیستند. ناتان کارلتون، سخنگوی سازمانی که مخالف برنامه هسته ای ایران است گفت تحریم های اروپایی باید شامل انرژِی های تجدیدپذیر هم بشود.

مقامات ایرانی از سوی دیگر اعلام کرده اند که به دنبال دستیابی به انرژی تمیز هستند. در ماه مه، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران ۶۲۰ میلیون دلار بودجه به چنین پروژه‌هایی اختصاص داد. دولت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر را راه حلی برای معضل آلودگی هوا، که در شهرهایی مانند تهران به مساله اصلی تبدیل شده است، می‌نگرد. این امر همچنین فرصتی به ایران می‌دهد تا از وابستگی به نفت‌‌ رها شود.

جغرافیای محلی نیز به این امر کمک می‌کند. کویر لوت، صحرای مرکزی ایران، بنا بر گزارش سازمان فضایی آمریکا، بالا‌ترین درجه حرارت سطحی را دارد که معادل ۷.۷۰ درجه سانتی گراد است. همچنین شورای جهانی انرژی بادی هم تائید کرده است که کوهپایه‌های غرب و شمال شرقی ایران دارای کوریدور‌های بادی منحصر به فردی است.

توان بالقوه انرژی‌های تجدید پذیردر ایران توجه شرکت‌های اروپایی را جلب کرده است. در ماه جاری شرکت آلمانی فورلاندر، سازنده توبین‌های بادی، تعداد ۱۲ توربین بادی را به شرکت مپنا تحویل خواهد داد. این اقدام بخشی از قرارداد این شرکت برای تکثیر توربین هاست. ارزش این قرارداد اعلام نشده است.

به گفته فتانه دوستدار، شرکت پیمانکاری قدس نیرو در حال بررسی پروژه تبدیل زباله شهرهای با جمعیت بیش از ۲۵۰۰۰۰ نفر در ایران، به نیروی برق است.

با وجود این، بخش انرژی های تجدید پذیر هم می تواند تحت تاثیر تحریم های غیر صنعتی قرار گیرد و مثلا در حوزه تبادلات بانکی و مالی چار مشکل شود. عباس کارامیفر، مشاور یکی از شرکت های سازنده توربین، که به ارمنستان صادر می کند گفت شرکت او برای پیدا کردن قطعاتی که در ایران یافت نمی شود، دچار مشکل شده است.

به عنوان مثال شرکت های خارجی از فورش پره پرگ، که نوعی فیبر است که برای ساختن پروانه توربین ها ضروری است، اکراه دارند زیرا این ماده برای ساختن پره بالگرد هم بکار می رود.

شرکت های ایرانی می گویند تلاش های کشور برای توسعه فناوری انرژی سبز به نفع همه کشورها و دنیاست.

 

منبع: وال استریت ژورنال - ۱۷ سپتامبر