گفتند مراسم فقط با حضور خانواده باشد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در سالگرد درگذشت سحابی ها، همسر هاله در گفتگو با روز:

خانواده های سحابی و شامخی در دومین سالگرد درگذشت عزت الله سحابی و جان باختن هاله سحابی هم اجازه برگزاری مراسم نیافتند. تقی شامخی، همسر هاله سحابی در مصاحبه با “روز” اعلام کرد که به آنها گفته بودند مراسم باید خیلی محدود و فقط با حضورخانواده باشد و آنها به دلیل این تاکیدات در روزنامه آگهی داده اند که امسال مراسمی برگزار نخواهد شد.

عزت الله سحابی، رییس سازمان برنامه بودجه در دولت موقت، عضو مجلس خبرگان قانون اساسی، عضو مجلس اول شورای اسلامی و رییس شورای فعالان ملی مذهبی بود که از روز نهم اردیبهشت سال ۹۰ و به دلیل سکته مغزی به بیمارستان در کما بود. او بامداد دهم خرداد همان سال در گذشت و یک روز بعد و در جریان تشییع پیکرش، دختر او هم جان باخت. نیروهای امنیتی از برگزاری هرگونه مراسمی برای مهندس سحابی و دخترش ممانعت به عمل آوردند. همان زمان یحیی شامخی، فرزند هاله سحابی به روز گفته بود که خانواده آنها اجازه برگزاری هیچ گونه مراسمی برای هاله و عزت الله سحابی را ندارند و از سوی نیروهای امنیتی تحت فشارند.

این فشارها تا حدی بود که هاله سحابی نیمه شب و با نور چراغ ماشین در در بهشت فاطمیه روستای گلندوک لواسان، به خاک سپرده شد. حامد سحابی، برادر هاله و فرزند عزت الله سحابی نیز به “روز” گفته بود: تصمیم گرفته ایم هیچ درخواست رسمی نداشته باشیم و اکتفا کنیم به حضور دوستان و آشنایان در منزل خودمان.

سال گذشته و در اولین سالگرد درگذشت مهندس سحابی و جان باختن هاله نیز خانواده های سحابی و شامخی ناچار شدند مراسم کوچکی تنها با حضور خانواده و آشنایان نزدیک شان در منزل برگزار کنند. حامد سحابی همان زمان به “روز” گفت که با برگزاری مراسم در حسینیه ارشاد و مساجد مخالفت کرده اند و انها ناچار در منزل مراسمی برگزار خواهند کرد.

اکنون و همزمان با دومین سالگرد نیز آنها اجازه برگزاری مراسم نیافتند. تقی شامخی، همسر هاله سحابی به “روز” میگوید: امسال گفته شده بود که مراسم خیلی محدود باشد و فقط خانواده حضور داشته باشند. با توجه به تاکیداتی که کردند ما هم سعی کردیم اطلاع رسانی نکنیم و حتی در روزنامه آگهی زدیم که مراسم نداریم.

از آقای شامخی سوال میکنم که این تاکیدات و ممنوعیت مراسم از سوی نیروهای امنیتی بر شما اعمال شده؟ او تایید میکند و میگوید: تنها مراسمی با حضور خانواده در منزل برگزار کردیم.

هاله سحابی، عضو مادران صلح و فرزند عزت الله سحابی بود که روز ۱۱ خردادماه ۹۰ در جریان تشییع پیکر پدرش جان باخت و شبانه به خاک سپرده شد. خانم سحابی در حالی جان باخت که از زندان به مرخصی آمده بود.

رسانه های حکومتی مدعی شدند که خانم سحابی بر اثر ایست قلبی درگذشته اما همان زمان شاهدان عینی به “روز” گفتند که برخوردهای ماموران امنیتی و انتظامی در جریان تشییع پیکر آقای سحابی، عامل جان باختن هاله سحابی است.

 

سومین شکایت خانواده هاله سحابی

خانواده هاله سحابی که پس از جان باختن او با ارائه شکایتی به دستگاه قضایی، خواهان روشن شدن چگونگی جان باختن او شده بودند برای سومین بار به دستگاه قضایی شکایت کردند. تاکنون دو بار پرونده انها در دستگاه قضایی مختومه اعلام شده اما تقی شامخی، همسر هاله سحابی در مصاحبه با “روز” از طرح شکایت جدید و ادامه پی گیری های خانواده اش سخن میگوید: دو بار پرونده را مختومه کردند حکمی که دومین بار دادند قطعی و غیرقابل استیناف بود. ما هم با توجه به اینکه در همان حکم با اتکا به نظر شهود گفته شده بود ضربه ای زده شده و از سویی گفته شده که “به فرض اینکه ضربه ای زده شده” شکایت جدیدی مطرح کردیم و خواستار معرفی کسی که ضربه را زده و همچنین بررسی فیلم های دوربین های موجود در محل شدیم.

خانواده های سحابی و شامخی، ۴ شاهد به دادگاه معرفی کرده بودند که این ۴ شاهد در دادگاه حضور یافته و شهادت داده اند. حامد منتظری، نوه آیت الله منتظری یکی از این شهود بود که اعلام کرده بود: در جریان تشییع پیکر مرحوم مهندس عزت الله سحابی شاهد ضربه‌ای به بالاتنه خانم هاله سحابی بوده که پس از آن خانم هاله سحابی به حالت غش بر زمین افتاد و فرد ضارب بلافاصله خود را در میان مامورین نیروی انتظامی و لباس شخصی که در پشت سر او بودند کشید و از صحنه فرار نمود.

آقای منتظری پس از شهادت در دادگاه به “روز” گفته بود: من و سه نفر دیگر به عنوان شاهد حضور یافتیم و شهادت دادیم. به ما گفتند مشاهدات تان را بنویسید و من هر آنچه اتفاق افتاده بود و شاهد بودم را نوشتم. بعد پرسیدند فردی که ضربه را زده بود می شناسید؟ گفتم خیر. جالب بود که بعد از ما پرسیدند آیا ضربه را علت فوت میدانید؟ من نوشتم که به نظرم ضربه منجر به فوت شده. بعد گفتند دقیق تر بنویس که ضربه به کجا خورده. نوشتم که به بالاتنه ایشان خورد به سمت سینه اما دقیق تر نمی توانم بگویم.

آقای شامخی میگوید که دادگاه بدون توجه به شهادت شهود و بدون بررسی فیلم های دوربین های موجود در محل حکم داده بود به فرض اینکه ضربه ای بوده، ضربه عامل مرگ نبود و رابطه علیت برقرار نمی شود. بعد هم برای دومین بار حکم به مختومه کردن پرونده دادند.

همسر هاله سحابی می افزاید: ما مجددا شکایت کردیم بارها درخواست کرده ایم فیلم ها و عکس های دوربین های موجود در محل بررسی شود اما تاکنون توجهی نشده برای بار سوم شکایت کردیم و خواستار بررسی دوربین ها شدیم. خواستار این شدیم که مشخص کنید ضربه را چه کسی زده است و پیامدهایش از نظر قانونی چیست.

به گفته آقای شامخی هنوز مشخص نیست چه شعبه ای از دادگاه به شکایت جدید انها رسیدگی خواهد کرد او اما میگوید: ما پی گیری را وظیفه خود میدانیم و تا روزی که به نتیجه برسیم پی گیری خواهیم کرد.

او می افزاید: سالگرد دومین سال هم گذشت اما آنچه مسلم است اینکه خاطره شان برای ما زنده است و نیتی که برای خدمت به این مملکت داشتند کماکان در ذهن ما باقی است و امید داریم افکار خیری که داشتند بتواند ادامه پیدا کند.

هاله سحابی دو سال پیش در حالی در مراسم تشییع پدرش جان باخت که چند روزی از زندان به مرخصی آمده بود. او ساعاتی پیش از جان باختن درمصاحبه با روز از صلح و فرو خوردن خشم و پرهیز از انتقام جویی سخن گفته بود و امیدهایی که پدرش به جنبش سبز داشت.

خانم سحابی در بهشت فاطمیه روستای گلندوک لواسان، در کنار پدرش آرام گرفت.پس از جان باختن او، هدی صابر و دلیرثانی دو زندانی ملی مذهبی در اعتراض دست به اعتصاب غذا زدند؛ اعتصابی که منجر به ضرب و شتم و جان باختن هدی صابر شد .