آفتابی شدن فرنگی کار قتل های زنجیره ای

نویسنده
فیروزه متین

» افشاگری بازتاب درباره یک "گردن کلفت" دیگر

سایت بازتاب در ادامه سلسله گزارش های خود درباره “دانه درشت های اقتصادی” و “گردن کلفت ها” که پیش از این به افشای ارتباط مافیای بابک زنجانی و سعید مرتضوی پرداخته بود، اینبار ارتباط موسسه مالی-اعتباری “توسعه” با اکبر خوش کوشک، رئیس گروه ضربت وزارت اطلاعات در پرونده قتل های زنجیره ای و چهره موسوم به “فرنگی کار”را افشاء کرده است.

سایت بازتاب علت دست گذاشتن بر روی پرونده فساد اقتصادی “موسسه مالی اعتباری توسعه” را اعلام نکرده، اما برخی از کاربران این سایت از ارتباط این موسسه با محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی نژاد سخن گفته اند.

 از زمان پخش نوار مکالمه فاضل لاریجانی و سعید مرتضوی در مجلس، جناح های قدرت در جمهوری اسلامی افشاگری علیه یکدیگر را شدت بخشیده اند.
در همین راستا سایت بازتاب پیش از این از ارتباط مالی گسترده سعید مرتضوی و بابک زنجانی که به “دلال نفت” شهرت دارد و حسن میرکاظمی، یکی از عوامل سرکوب مردم در حوادث سال ۸۸ پرده برداشته بود.

اکنون نیز این سایت، ارتباطات مالی خلیل خلیل زاده و شهرام سلماسی،دو سهام دار اصلی موسسه توسعه را افشاء کرده که این اقدام وی با واکنش تند “اکبر خوش کوشک” یکی از عوامل قتل های زنجیره ای مواجه شده است.

سایت بازتاب در گزارش خود درباره موسسه مالی اعتباری توسعه و اقدامات غیرقانونی مدیران آن نوشته است:” خلیل خلیل زاده، مالک اصلی موسسه مالی و اعتباری توسعه و فعال عرصه برجسازی کسی است که با وجود داشتن کلکسیونی از تخلفات، هنوز بانک مرکزی و قوه قضاییه نتوانسته اند مانع فعالیتهای وی شوند، چهره ای که با وجود دستور رییس جمهور و رئیس قوه قضائیه و وزیر اقتصاد مبنی بر در اختیار گرفتن موسسه اش و صیانت از سرمایه مردم، با روشهایی مانع اجرای این دستور می شود”.

بازتاب در ادامه گزارش خود از همکاری خلیل خلیل زاده و شهرام سلماسی یاد کرده و نوشته است:” هیات مدیره شرکت در ابتدا خلیل خلیل زاده، شهرام سلماسی، ریاض انتصاری و همسران آنها هاجر پریچهر غفار تهرانی، سیمین امینی درباری و فیروزه محمودیان بودند که تا مدتها این ترکیب ادامه داشت و در واقع این بنگاه مالی خانوادگی اداره می‌شد.در همان آغاز راه با ایجاد مشکلاتی برای شریک سوم، با به زندان افتادن ریاض انتصاری همه سهام وی به دو شریک دیگر انتقال پیدا کرد. با حذف ریاض انتصاری عملا هیات مدیره موسسه با دو عنصر خلیل خلیل زاده و شهرام سلماسی ادامه فعالیت می‌داد”.

این سایت سپس درباره زد و بند های این موسسه و افزایش سرمایه آن از ۵ میلیارد به ۵۰ هزار میلیاردپرداخته و نوشته این سرمایه از طریق دریافت وام و نیز فروش صوری ساختمان حاصل شده است.

بازتاب افزوده: “این موسسه در گام نخست با پرداخت وام به سهراب سلماسی، فرزند چهارده ساله آقای سلماسی و واریز وجه آن به حساب خلیل خلیل‌زاده و اعطای دو میلیارد تومان وام در‌‌ همان سال ۷۸ به دیگر اعضا خانواده سلماسی که همگی صرف خرید سهام متفرقه مردم شده است و همین روش در مورد پدرام خلیل‌زاده فرزند ۱۵ ساله خلیل زاده نیز صورت گرفته و نامبردگان سرمایه موسسه را با همین وام ها در فاصله شش ماه بعد از افزایش سرمایه اول، به بیست میلیارد ریال افزایش می‌دهد”.

به نوشته بازتاب، “سوءاستفاده از جایگاه مدیریت در خرید املاک برای موسسه روش دیگری است که به کار گرفته شده است. به عنوان نمونه پروژه موسوم به افرا واقع در منطقه فرشته را طی مصوبه مورخ ۸۰/۲/۱۱ هیات مدیره از شرکت تعاونی مسکن ابرار خریداری و به مبلغ ۳۶/۷۸۰/۰۰۰۰۰۰ عرضه می‌نماید و در این راستا دو دانگ از پروژه فوق را که معادل ۳۳ درصد آن می‌باشد، بدون دادن هیچ وجهی به نام خود می‌نماید که البته ساخت پروژه فوق نیز از شرایط ویژه‌ای برخوردار بوده و نهایتا شش دانگ پروژه که مجموعه‌ای بیست هزار متر مربعی است، امروز در اختیار خانواده خلیل‌زاده می‌باشد. در صورتجلسه هیات مدیره همین کافی است که ملاحظه شود فقط دو امضاء خلیل‌زاده و سلماسی مشاهده می‌شود”.

در این گزارش به ارتباط موسسه توسعه و رسول تقی گنجی نیز اشاره شده و آمده است: “پرداخت تسهیلات با بهره‌های بالا روش دیگر خلیل‌زاده و شکا بوده است. به عنوان نمونه پرداخت تسهیلات به آقای رسول تقی گنجی با بهره سالانه ۳۵درصد خارج از قوانین مصوب بانک‌ها و موسسات عالی بدین طریق که۲۸/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال تسهیلات به شرکتهای نامبرده پرداخت نموده و هفتاد میلیارد ریال آن را از وی پس می‌گیرد و مقرر می‌دارند که هر‌گاه رسول گنجی اقدام به عودت ۲۱۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ وجه دریافتی نمود، آقای خلیل‌زاده نیز مبلغ ۷۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال را عودت دهد. رسول گنجی موظف به پرداخت سود ۲۸۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ با بهره سالانه ۲۷درصد می‌شود در صورتی که فقط ۲۱۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ وام دریافت نموده است”.

براساس این گزارش با وجود مفتوح بودن پرونده این رانت خواری در شعبه ۶ دادگاه رسیدگی به جرائم اقتصادی، خلیل زاده که به مدت دو سال از ریاست موسسه کنار رفته بود، بار دیگر به سر کار خود برگشته است: “آقای خلیل زاده پس از رای شعبه ششم در رابطه با اینکه آیا موسسات اعتباری شامل ماده ۳۹ می شوند یا نه، بوسیله آقای رحیمی اصفهانی رییس مرکز حقوقی بین الملل ریاست جمهوری از مدیر کل امور حقوقی قوه قضاییه استعلام نمود که پاسخ وی هیچ وقت جایی عرضه نشد. همان‌طور که گفته شد، به منظور پیگیری تخلفات و جرائم هیات مدیره رد صلاحیت شده موسسه بخصوص خلیل زاده از سوی بانک مرکزی به هیات سرپرستی دستور انجام اقدامات قضایی داده شده و پرونده ای در این رابطه در دادسرای مفاسد اقتصادی مفتوح شد که متاسفانه با بازگشت خلیل زاده به موسسه از آنجا که شاکی پرونده موسسه اعتباری توسعه بود پرونده فوق به سرانجام مطلوبی که انتظار بود نرسید”.

در گزارش اول سایت بازتاب، هیچ اشاره ای به ارتباط اکبر خوش کوشک، رئیس گروه ضربت وزارت اطلاعات در زمان قتل های زنجیره ای با این موسسه نشده اما در بخش “نظرات خوانندگان”، یکی از کاربران از وی به عنوان “مشاور خلیل زاده” یاد کرده است. همین امر موجب شد تا اکبر خوش کوشک، نسبت به گزارش بازتاب در صفحه فیس بوک خود واکنش تندی نشان دهد.

به نوشته بازتاب، خوش کوشک با به کار گیری ادبیاتی جالب توجه نوشته است: “یکی از افتخارات بنده همین است که در سیستم گروه توسعه هستم. وقت انتخابات است و مدیر مسئول بازتاب نیازمند شدید به مسائل مالی است و با این لجن پراکنی ها می خواهد اخاذی از گروه توسعه و شخص جناب مهندس خلیل خلیل زاده بکند. اما شتر در خواب بیند پنبه دانه و به شدت با این لجن پراکنی برخورد قانونی خواهیم کرد. آن کسی را که این اطلاعات را به شما داده است و در کنارش هم کمک مالی کرده است، یک انسان مریض روحی و روانی است و آن هم می خواهد از ما اخاذی کند اما شصت ما در خدمت ایشان است. بازتاب خود را با این لجن پراکنی ها خراب نکند اگر دین و ناموس و حیثیت حالیتون باشه به روسای قوه قضاییه و قوه مجریه و وزیر محترم اقتصاد دارایی و رئیس محترم بانک محترم مرکزی توهین نمی کردین”.

بازتاب در مقام پاسخ ضمن انعکاس این متن، نوشت:” اکبرخوش کوشک، یکی از عوامل قتلهای زنجیره ای که در دادگاه محکوم و زندانی شد، اما اکنون آزاد است، در صفحه فیس بوک خود بازتاب را متهم به باجگیری و همچنین تهدید کرده است.وی در آغاز به کار صفحه فیس بوک خود نوشته بود: بعد از ۱۲ سال صبر و دیدن بی عدالتی تصمیم گرفتم در تمام مطالب ظلم و ناحق بر خودم و خانواده ام تمام قد دفاع کنم و تمام مسایل قتل های زنجیره ای واقعی را بیان کنم”.

گفتنی است اکبر خوش کوشک، ملقب به “فرنگی کار” از اعضای اصلی تیم ترور خارج از کشور وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بود که پس از مرگ سعید امامی، برای مدتی بازداشت شد و به همکاری با اسرائیل اعتراف کرد؛ اعترافاتی که هرگز پخش نشد اما فیلم شکنجه های همسر سعید امامی، در ادامه پروژه اسرائیلی معرفی کردن قتل ها در سطح وسیعی منتشر شد.

او پس از آزادی، کماکان به فعالیت های اقصادی ادامه داده و همانطور که خود گفته هم اکنون در موسسه مالی اعتباری توسعه فعالیت می کند.

سایت “نه زیستن؛ نه مردن” درباره فعالیت ها و سوابق اکبر خوش کوشک نوشته است: “اکبر خوش‌کوشک هنگامی که در جوخه‌‌های ترور نظام در اروپا سازماندهی شد با اشاره به سابقه‌اش در کشتی فرنگی، اذعان می‌کرد که «فرنگی‌کار» است! می‌گویند وی در ترور فریدون فرخزاد، احتمالاً دکتر کاظم رجوی و بمب‌گذاری در حرم امام رضا و… شرکت داشته‌‌ است. اشتهار او به دست داشتن در تروریسم بین‌المللی تا آن‌جا بود که در دهه ۹۰ دولت کانادا یکی از دلایلی را که براساس آن به تقاضای پناهندگی منصور آهنی مأمور وزارت اطلاعات در ونکوور کانادا جواب منفی داد «داشتن عکس مشترک با تروریست معروف اکبر خوش‌کوشک در شهر رم» بود. نکته جالب توجه آن که ماهیت اکبر‌خوش کوشک برای سرویس‌های امنیتی اروپایی و آمریکایی نیز مشخص بود، اما اقدامی برای دستگیری او به عمل نیاورده بودند. اکبر خوش‌کوشک در سیستم سرکوب رژیم، به پاس بیرحمی‌ای که در مقابله با مخالفان نظام به خرج می‌داد، ارتقاء یافت و علاوه بر مسئولیت‌یافتن در ترورهای خارج از کشور به سمت مشاور عملیاتی وزیر اطلاعات در دوران فلاحیان رسید”.

این سایت درباره فعالیت های اقتصادی خوش کوشک هم می نویسد: “در دهه هفتاد و در اوج فعالیت‌های اقتصادی وزارت اطلاعات او و جواد خجسته باقرزاده برادر زن خامنه‌ای همراه با برادران افراشته بطور غیرقانونی موبایل از دوبی وارد کرده و در بازار آزاد می‌فروختند… خوش‌کوشک سپس زمینی را به مدد حمایت دستگاه اطلاعاتی و به زور در بالای خیابان پاسداران تصاحب کرد و با کلاهبرداری از این و آن به ساخت و ساز در آن مشغول شد و برای آنکه کسی جرأت نکند به او چپ نگاه کند دو طبقه از ساختمان مزبور را به سعید امامی و مصطفی‌ کاظمی که از مسئولان اصلی دستگاه امنیتی و سرکوب بودند اجاره داد و در طبقه‌ی دیگرش خودش زندگی می‌کرد. به این ترتیب سه نفر از مهره‌های اصلی قتل‌های زنجیره‌ای همسایه هم بودند و در یک مجتمع زندگی می‌کردند”.