دیپلماسی ایرانی وارد فاز جدیدی شد

پوریا عالمی
پوریا عالمی

وزیر امور خارجه ایران فردا در تهران میزبان همتای خود، آپی سالی له له مایا، از کشور توالو خواهد بود. باید بدانید که در دیپلماسی جهان، یکی از بزرگ‌ترین، ثروتمند‌ترین، کهن‌ترین و صدالبته ابرقدرت‌ترین کشورهای دنیا توالو است که توالویی‌ها چون اهل ریا نیستند اصلا به این موضوع اشاره نمی‌کنند. در ادامه بزرگی توالو را به شما می‌رسانیم:

مساحت: ۲۵ کیلومترمربع معادل با ۲۵۰ کیلومترریال (به ریال نوشتیم که مثلا بزرگ‌تر به چشم بیاید.)

جمعیت: ۱۰۵۵۴ نفرمعادل با ۱۰۵۵۴۰ نفرریال (به ریال نوشتیم که مثلا شلوغ‌تر به چشم بیاید.) یعنی اگر یکی از این اتوبوس‌های ما که چپ می‌کند و بیست و شش دختر دانش‌آموز از دنیا می‌روند، خدایی ناکرده در توالو چپ کند، کشورشان خلوت می‌شود.

۱- اگر مساحت ایران را ۱۶۴۸۱۹۵ کیلومترمربع در نظر بگیرم بین ایران و توالو چه نسبتی برقرار است؟

۲- نسبت وزیر امور خارجه ایران به وزیر امور خارجه توالو چیست؟ یک به یک؟ ۱ به دو؟ ۱ به ده؟ نسبت معکوس؟

۳- دیپلماسی ایرانی یعنی چی واقعا؟ (با رسم شکل)

۴- ما داریم به کجا می‌رسیم؟ دقیقا کجا؟ خیلی ممنون. می‌شه من همین‌جا پیاده شم؟

۶- حالا ما اصولا به فرهنگ چندهزارساله ایران خیلی مفتخر نیستیم و نژادپرست‌بازی در نمی‌آوریم. (الان هم داریم یک کمی عمدی درمی‌آوریم) ولی انصافا وزارت امور خارجه اعلام کند با چه میکروسکوپ یا ذره‌بینی روی نقشه جهان افتاده‌اند که این کشورهای موثر را پیدا می‌کنند؟ لطفا توجیه کنند حالا که توالو هیکل ندارد دقیقا چی دارد؟

۷- در ایران یک دهی جمعیتش بشود بالای ده هزار نفر درخواست می‌دهد استان شود. در توالو احتمالا یک نفردوقلو بزاید می‌تواند اعلام استقلال کند.

۸- سیاست خارجی ایران در این هفهشده سال این بوده که کشورهای ضعیف را متحد کند. به نظر ما لازم بود جاپای ایران در جنوب اقیانوس آرام که شل بود سفت شود، که خوشبختانه به خاطر دیپلماسی قوی ایران فردا و بعد از مذاکره با آپی سالی له له مایا، آن هم سفت می‌شود. ۹- امیدواریم حالا که مولوی و شمس و خیام و

 ابن سینا را کشورهای همسایه تصاحب کرده‌اند، شایسته است علی‌اکبر صالحی علاوه بر پافشاری بر مواضعش، نگذارد ژولی پولی آسی پاسی درا کوتا تا به تا را آپی سالی له له مایا با خودش ببرد. فقط همین.

منبع:: قانون، ۲۲ ابان