اخراج وزیر دفاع از بولیوی

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» تبعات انفجار آمیا ادامه دارد

خبرگزاری های بین المللی گزارش داده اند که دولت بولیوی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی را از این کشور اخراج کرده است. بر پایه این گزارش ها، احمد وحیدی شب گذشته ناچار شده تا سانتاکروز را به مقصد تهران ترک کند.

رسانه‌های بولیوی به نقل از “داوید چوکاوانکا” وزیر خارجه این کشور، گزارش می‌دهند که دعوت از وحیدی «خطا» و “عملی اشتباه” بوده است. احمد وحیدی متهم به دست داشتن در حمله تروریستی به مرکز یهودیان آمیا در آرژانتین است.

وزیر امور خارجه بولیوی عصر سه‌شنبه گفت که دعوت از وزیر دفاع ایران، به اشتباه صورت گرفته و دولت بولیوی به این خاطر از دولت آرژانتین “عمیقا عذرخواهی” کرده‌است.

در نامه وزیر خارجه بولیوی از این “وضعیت اسفناک” و “حادثه ناگوار” پوزش خواسته شده و گفته شده دولت این کشور گام های لازم را برای آنکه “احمد وحیدی خاک بولیوی را به سرعت ترک کند” برداشته است. او دلیل این «خطا» را نبود هماهنگی میان نهادهای رسمی این کشور عنوان کرده است.

دولت و دستگاه قضایی، آرژانتین احمد وحیدی را متهم می‌کنند که از آمران و طراحان انفجار سال 1994 در مرکز یهودیان در بوئنوس‌آیرس بوده است. در این حمله تروریستی دست‌کم ۸۵ تن کشته و بیش از ۳۰۰ نفر مجروح شدند. دولت جمهوری اسلامی تاکنون هر گونه دخالت در این انفجار را رد کرده است.

دو سال پیش از آن نیز ۲۹ نفر در اثر انفجار بمبی در سفارت اسرائیل در این شهر کشته شدند که اسرائیل، آمریکا و آرژانتین، دولت جمهوری اسلامی را متهم به دست داشتن و طراحی آن انفجار نیز می کنند.

 

متهمان بین المللی

دادستانی آرژانتین در سال 2006 رسما برخی مقامات و نهادهای دولتی ایران را به طرح ریزی و صدور فرمان اجرای عملیات تروریستی آمیا متهم کرد و پلیس بین الملل در سال 2007 بر مبنای همین کیفرخواست نیروهای پلیس سراسر کشورها را در جریان این پرونده قرار داده است.

علاوه بر احمد وحیدی که در آن زمان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران بود، اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت، محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران و علی فلاحیان وزیر وقت اطلاعات جمهوری اسلامی از دیگر مقام هایی هستند که در صورت خروج از کشور باید توسط نیروهای پلیس بین الملل بازداشت شوند.

مشخص نیست چرا این قانون در هنگام خروج وحیدی از ایران و ورود او به پایتخت بولیوی اجرا نشده است. نیروی قدس، شاخه عملیات بین المللی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

وزیر دفاع ایران دو روز پیش در راس هیئتی دفاعی - نظامی وارد سانتاکروز شده بود و قرار بود در این سفر ضمن دیدار با همتای بولیویایی خود در مراسم افتتاح مدرسه نظامی دفاع از اتحادیه “آلبا” شامل کشورهای کوبا، ونزوئلا، بولیوی، نیکاراگوئه و دومینیکن شرکت و در جشن فارغ‌التحصیلی خلبانان کشورهای ونزوئلا و بولیوی حضور پیدا کند.

این سفر به دعوت رسمی ماریا سسیلیا چاکون رندون، وزیر دفاع بولیوی صورت گرفته بود اما آنگونه که وزیر امور خارجه این کشور خطاب به همتای آرژانتینی اش نوشته، “متأسفانه وزارت دفاع از پیشینه این پرونده بی‌خبر بوده و این دعوت را با بقیه دولت هماهنگ نکرده‌ بود.”

وزیر خارجه بولیوی در نامه خود افزود: “در نتیجه این رویداد تأسف‌انگیز، باید به شما اطلاع دهم که دولت بولیوی اقدامات مقتضی را انجام داده تا احمد وحیدی بلافاصله خاک بولیوی را ترک کند.”

 این نامه خطاب به دولت آرژانتین آورده است: “می‌خواهم بدین‌وسیله از سوی دولت بولیوی عمیق‌ترین عذرخواهی‌های خود را اعلام کنم.”

وزیر دفاع بولیوی هم که دعوت کننده از احمد وحیدی بوده، گفته که که این دعوت “بدون آگاهی” از حکم پیگرد قانونی اینترپل که برای احمد وحیدی صادر شده انجام شده‌بود.

 

سفری که به بحران ختم شد

کشورهای ائتلاف آلبا که وزیر دفاع ایران برای شرکت در مراسم آکادمی نظامی مربوط به این ائتلاف به شهر سانتا کروز بولیوی رفته‌بود روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی دارند. ایران وبولیوی دارای روابط گسترده اقتصادی و سیاسی هستند و دولت های دو کشور خواهان مقابله با توسعه نفوذ آمریکا در منطقه آمریکای لاتین، خاورمیانه و جهان هستند.

سفر وحیدی به بولیوی موجی از اعتراضات را در آرژانتین، کشور همسایه بولیوی، در پی داشت. رئیس مرکز یهودیان در بوئنوس‌آیرس حضور وحیدی در بولیوی را یک “تحریک سیاسی” خواند. وی از کریستینا کیرشنر، رئیس‌جمهور آرژانتین، خواست که به دولت و رئیس جمهور بولیوی به خاطر این دعوت اعتراض کند.

 رئیس مرکز یهودیان تصریح کرد: “ما عمیقاَ نگرانیم که کشوری همچون بولیوی که به ما بسیار نزدیک است، چنین شخصی را به‌طور رسمی دعوت می‌کند.”

در آرژانتین حدود ۳۰۰ هزار یهودی زندگی می‌کنند که پس از نیویورک دومین مرکز بزرگ یهودیان خارج از اسراییل محسوب می‌شود.

دولت جمهوری اسلامی ایران تاکنون واکنشی به اخراج وزیر دفاع خود از بولیوی نشان نداده اما سایت های خبری اصولگرا مانند “جهان نیوز” این اقدام را “بسیار زننده” عنوان کرده و از عملکرد ضعیف دستگاه سیاست خارجی ایران در خصوص پرونده آمیا شدیدا انتقاد کرده اند.

به نوشته این سایت ها، انفجار آمیا تاکنون “هزینه‌های بسیاری را به سیاست خارجی ایران تحمیل کرده است” اما دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی همواره چنان با این موضوع “ضعیف برخورد کرده” است که طرف مقابل “جرات بیشتری برای اهانت بیابد.”

سفر وحیدی به آمریکای لاتین که به نظر می رسد برای جمهوری اسلامی ارزش تبلیغاتی و نشان دادن بی اعتباری رای دادگاه آرژانتینی را دارد در حالی صورت گرفت که فیلم هائی از وی در مراسم رسمی نشان داده شد که در کنار خانم وزیر دفاع آن کشور همتای خود و چند زن دیگر نشان داده شد، همان صحنه هائی که در دوران محمد خاتمی یکیشان می توانست جنجال ها بیافریند.