بازگرداندن دانشجویان به سلول های انفرادی

نویسنده
حسین محمدی

» فشار برای انحلال تشکل های

فشار نهادهای امنیتی براعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، به منظور واداشتن آنان به اعلام انحلال این تشکل دانشجویی ادامه دارد.برخی از زندانیان دانشجویی نیز مجددا برای بازجویی به سلول های انفرادی انتقال یافته اند.بر همین اساس، میلاد اسدی دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر و عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت علیرغم گذشت ۵۵ روز از زمان بازداشت، در آخرین ملاقات با خانواده از انتقال خود به بند 240 زندان اوین خبر داده و تصریح کرده است از ابتدای بازداشت در یک سلول دو در دو نگهداری می شده و از چند روز قبل به سلول انفرادی بند 240 که از سلول قبلی نیز کوچک تر است منتقل شده است.

بازجویی ها از میلاد اسدی حول فعالیت های دانشجویی در دانشگاه خواجه نصیر و همچنین دفتر تحکیم وحدت است و بازجویان او را برای استعفا از دفتر تحکیم یا غیرقانونی و منحله دانستن این اتحادیه دانشجویی تحت فشار قرار داده اند. اسدی به خانواده خود تصریح کرده “زیربار چنین درخواست هایی نخواهد رفت اگرچه ممکن است او را ماه ها در زندان انفرادی تحت فشار قرار دهند.” گفته می شود سایر اعضای بازداشت شده دفتر تحکیم وحدت از جمله بهاره هدایت،مهدی عرب شاهی و مرتضی سیمیاری هم تحت فشارهای مشابهی قرار دارند.

از سوی دیگرعابد توانچه، از فعالان دانشجویی طیف چپ از سوی شعبه  یک دادگاه انقلاب اراک به ریاست عمران عزیزی، به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. از جمله اتهامات وارده به این فعال دانشجویی در جلسه دادگاه روز ۹ آبان ماه می‌توان به اقدام علیه امنیت کشور، تخریب چهره کارگزاران نظام، تبلیغ علیه نظام، تشویش اذهان عمومی و وبلاگ نویسی اشاره کرد.

از جمله استنادات دادگاه برای صدور این حکم، مصاحبه توانچه با هفته نامه آلمانی اشپیگل بوده است.

 

دانشجویان لیبرال:  تمدید بازداشت

پرونده مهرداد بزرگ، احسان دولتشاه و سینا شکوهی، سه عضو دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران، به دادگاه ارسال شد.

به گزارش سایت  بامدادخبر قاضی بیگی، بازپرس شعبه سوم دادگاه انقلاب با صدور قرار مجرمیت برای مهرداد بزرگ، احسان دولتشاه و سینا شکوهی، پرونده این سه عضو دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال را جهت دادرسی به دادگاه ارسال کرد تا علیرغم قول قبلی به خانواده‌ و نیز وکلای آنها مبنی بر آزادی عزیزانشان در هفته‌ جاری، قرار بازداشت این سه نفر تمدید شود.

این در حالی است که قرار اولیه بازداشت روز 29 دیماه به پایان رسیده بود و خانواده‌ها بر اساس گفته‌های دادستان در دیدار هفته گذشته‌شان با وی و نیز قول بازپرس پرونده به خود این دانشجویان در بند 209، در انتظار آزادی فرزندانشان بودند.

گفتنی است مهرداد بزرگ، احسان دولتشاه و سینا شکوهی، سه عضو دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران، در تاریخ 28 آبانماه به همراه چهار عضو دیگر این گروه در یک جلسه کتابخوانی بازداشت شدند و به رغم اتمام بازجویی‌ها در دو هفته آغازین، از آن زمان تاکنون به اتهام ارتباط با گروههای معاند و نیز اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن نظم عمومی در بند 209 زندان اوین در بازداشت به سر می‌برند.

 

بازداشت در تهران و اهواز

بنا به خبرهای منتشر شده، صادق انسانی دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران هفته گذشته بازداشت شد. صادق انسانی که از دانشجویان ورودی سال ۸۳ رشته عمران در دانشگاه تهران است، به دنبال مراجعه نیروهای وزارت اطلاعات به محل سکونتش بازداشت شد.  از اتهام و دلایل بازداشت این دانشجو تاکنون خبری منتشر نشده است. با بازداشت انسانی، تعداد بازداشت شدگان دانشکده فنی دانشگاه تهران پس از 16 آذر،  به 12 تن رسید.

از سوی دیگر، آن گونه که سایت ادوارنیوز خبر داده است، همزمان با سفر اخیر احمدی نژاد به اهواز، تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه چمران احضار و تعدادی از آنها بازداشت شده اند. بازداشت این دانشجویان در روز 23 دیماه صورت گرفته و تعدادی همان روز، و یک تن دیگر نیز 4 روز بعد آزاد شده است. با این حال از یک فعال دانشجویی این دانشگاه، سجاد پیرفلک که از تاریخ 23 دی در بازداشت بوده، اطلاعی در دست نیست.  این فعال دانشجویی پیش از این نیز به یک ترم تعلیق از تحصیل محکوم شده بود.

همچنین جواد علیخانی دانشجوی رشته دامپزشکی و فعال دانشجویی دانشگاه چمران اهواز با حکم کمیته انضباطی به تبعید از این دانشگاه به دانشگاهی دیگر محکوم شده است. این دانشجو که پیش از این 11 ماه را در زندان گذرانده، از سوی دادگاه انقلاب شهر اهواز به 3 سال حبس تعزیری نیز محکوم شده است.

 

محکومیت با نامه وزارت اطلاعات

شورای دفاع از حق تحصیل، از جمله انجمن های دانشجویی است که اعضایش هزینه های سنگینی را پرداخته اند. این شورا که برای پیگیری وضعیت دانشجویانی که به هر شکل، از تحصیل محروم شده اند، تشکیل شده است، این روزها اکثر اعضای خود را در زندان می بیند. بنا بر اعلام دادگستری، ضیا نبوی و مجیددری، دو تن از اعضای این شورا، به 15 و 11 سال زندان محکوم شده اند و دلیل اصلی صدور چنین حکم سنگینی، ارتباط آن ها با سازمان مجاهدین خلق ذکر شده است. ضیانبوی، سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل، در تماس با یکی از دوستانش اعلام کرده اتهام رابطه با سازمان مجاهدین خلق را قبول ندارد. نبوی گفته است: “قاضی پیرعباسی به من گفت:علی رغم جوانی ات و اینکه هیچ اعترافی در رابطه با ارتباط با منافقین نکردی ولی من مجبورم بر اساس درخواست کتبی وزارت اطلاعات تو را محکوم به ارتباط با منافقین نمایم”.

مهدیه گلرو، دیگر عضو این شورا هم که در بازداشت به سر می برد، همراه همسرخود دستگیر و به وی اعلام شده تنها راه برای آزادی همسرش، “همکاری” وی با بازجویان است.

 

واکنش به حکم مجید توکلی

به دنبال صدورحکم مجید توکلی، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با انتشار بیانیه ای نسبت به حکم صادره واکنش نشان داد.  در این بیانیه آمده است: “مجید توکلی دبیر سیاسی اسبق انجمن اسلامی پلی تکنیک و سخنران مراسم روز دانشجو در این دانشگاه، به دلیل ایستادگی و پایداری در مقابل حرکات غیرقانونی و در دفاع از حاکمیت قانون و کیان دانشگاه، با به نقد کشیدن ارکانی که از کارکرد خویش خارج شده ونقش موتور مولد استبداد را ایفا می کنند، خواهان به رسمیت شناختن حقوق قانونی ملت و احترام به خواست ایشان شد. در مقابل زمانی که حاکمیت اقتدارگرا با واقعیات عینی جنبش دانشجویی که در خواست های رادمردی چون مجید توکلی تبلور یافته بود مواجه شد، و همین طور اجماع همگانی که حول این دانشجوی آزادی خواه و استبداد ستیز در میان دانشجویان شکل گرفت به سراغ محور تخصصی اش یعنی تخریب و لجن پراکنی رفت و بر طبق پازل گفته شده به هر نحوی سعی در تخریب این فرزند خلف مام میهن نمود. ابتدا برای تخریب وجه اش او را دانشجوی اخراجی با معدل کل زیر ۱۰ معرفی کرد (که با منتشر شدن گواهی اشتغال به تحصیل او برای ترم جاری، دروغ پردازی اش آشکار شد) و سپس برای تحقیر این آزاد مرد جنبش دانشجویی، او را فراری ای که با لباس زنانه در حال گریختن بود و بازداشت شد معرفی کرد و عکس های او را با پوشش زنانه منتشر ساخت (دید غیرانسانی به زنان و زن ستیزی نهادینه شده در این ساختار بیمار نیاز به تحلیل و ریشه یابی دقیق دارد).”

این بیانیه با اشاره به سابقه بازداشت های توکل، چنین ادامه داده است: “این اولین باری نیست که مجید توکلی ناجوانمردانه قربانی دشمنان اندیشه می شود. در اردیبهشت ماه سال ۸۶ مجید به همراه عده زیادی از دانشجو- روزنامه نگاران عضو انجمن اسلامی پلی تکنیک مورد اصابت تیر تهمت حاکمیت قرار گرفت و به او و جمع کثیری از دانشجویان پلی تکنیک بر چسب توهین به مقدسات چسبانده شد. او به حکم ناعادلانه بیدادگاه قضایی بیش از ۱۷ ماه زندان را تجربه کرد که روزهای بسیاری از این ۱۷ ماه را در سلول انفرادی و تحت شدید ترین شکنجه ها به شب رساند. مجید توکلی پس از آن در سال ۸۷ بار دیگر در مراسم سالگرد مهندس بازرگان به طور کاملا غیرقانونی بازداشت شد و مدت ۱۱۵ روز را در زندان و در سلول انفرادی زیر فشارهای جسمی و روحی شدید گذراند و اکنون نیز پس از گذشت حدود یک و نیم ماه از بازداشت در روز ۱۶ آذر، با حکم سنگین و ناعادلانه ۸ سال و ۶ ماه زندان مواجه شده است.”

این انجمن در بیانیه خود خوستار آزادی مجید توکلی و تمامی دانشجویان دربند شده و آورده است: “در شرایطی که مرتضوی ها و رادان ها و… آزادند و در حال رشد در سلسله مراتب شایسته سالار(!) موجود، چگونه می توان انتظار داشت مجید توکلی و صدها دانشجوی آزاده  دیگر آزاد باشند؟”

 

تداوم بازداشت ها، آغاز محاکمات

در حالی که در روزهای اخیر، عده ای از دانشجویان دانشگاه های گیلان بازداشت شده اند، خبرها حاکی از آن است که برای حدود 70 دانشجوی دانشگاه گیلان، برگه های احضاریه برای حضور در دادگاه آمده است. گفته می شود احضاریه های فوق، مربوط به دانشجویانی است که در روز 16 آذر بازداشت شده بودند.

از سوی دیگر، از وضعیت میلاد ویسی، دانشجوی رشته عمران دانشگاه انزلی، اطلاعی دردست نیست. وی که ازهفته گذشته بازداشت شده، هیچ گونه تماسی با خانواده خود نداشته و مشخص نیست که در کجا نگهداری می شود.

از سوی دیگر شعبه گیلان سازمان ادوار، با صدور بیانیه ای نسبت به بازداشت های مکرر در این استان اعتراض کرد. در این بیانیه آمده است: “در روزهای اخیر و پس از حوادث تلخ روز عاشورا، شاهد بازداشت های متعدد فعالان سیاسی در کل کشور، و بخصوص در گیلان هستیم. بازداشت هایی که اساسا برای بسیاری از آن ها نمی توان محمل و توجیه عرفی و قانونی پیدا کرد. در گیلان بازداشت مازیار شکوری، از اعضای نهضت آزادی ایران و فعالان ستاد شهروند آزاد، آتیه یوسفی، فعال جنبش زنان و عضو سازمان ادوار و میلاد ویسی، از جمله فعالان ستاد موسوی در گیلان، نگرانی فعالان سیاسی را موجب شده است. ادامه بازداشت آقای هادی عابدخدا، با توجه به وضعیت خاص جسمی ایشان، نیز مورد انتقاد بسیاری از محافل و گروه ها قرار گرفته است. از سوی دیگر ادامه بازداشت دانشجویان دانشگاه گیلان و روند محاکمه برخی از بازداشت شدگان روزهای گذشته بدون رعایت تشریفات قانونی لازم،عرصه را بر فعالان سیاسی و مدنی گیلان تنگ کرده است. اتفاقی که در دیگر نقاط  و استان های کشور، با شدت و ضعف به وقوع پیوسته است.”

در قسمت دیگری از این بیانیه آمده است: “متاسفانه فشار بر اعضای سازمان دانش آموختگان هم چنان ادامه دارد. سیدکوهزاد اسماعیلی، مسوول شعبه گیلان سازمان ادوار، از روز 13 آبان هم چنان در بازداشت به سر می برد. در مرکز نیز هم چنان شاهد تداوم بازداشت احمد زیدآبادی، عبدالله مومنی، سلمان سیما،روزبه کریمی هستیم. در اصفهان نیز، رشید اسماعیلی، از اعضای شورای سیاست گذاری سازمان، با توجه به وضعیت ناگوار جسمی که دارد، تحت بازداشت است.”