تشبیه مداح بیت رهبری به شعبان بی‌مخ

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» مشایی از ارضی شکایت می کند

در حالی که سخنان جنجالی منصور ارضی، علیه مشایی قرار است در دادگاه مورد رسیدگی قرار بگیرد یک رسانه دولتی این مداح بیت رهبری را کسی خوانده که “به روش شعبان بی مخ های تاریخ برای ریختن خون یک مسئول رده بالای دولتی حکم صادر کند”؛ در همین حال منصور ارضی نیز در مقابل انتقادات اعلام کرده وی وظیفه بازگو کردن حقایق را بر عهده دارد.

 

شکایت علیه مداح بیت

چند روز پس از سخنان جنجالی منصور ارضی علیه اسفندیار رحیم‌مشایی، معاون حقوقی احمدی‌نژاد از درخواست رسیدگی قضایی در مورد اظهارات وی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

فاطمه بداغی در این‌باره گفته است: “معتقدیم فرامین مقام معظم رهبری در مورد ممنوعیت هتک حرمت و هتاکی باید حفظ شود و هر شخص حقیقی و حقوقی این موضوع را مخدوش کند و زیر پا بگذارد، کار او را در راستای نقض فرامین مقام معظم رهبری می‌دانیم و درخواست رسیدگی قضایی می‌کنیم”.

منصور ارضی در مراسم شب‌های قدر در مسجد ارک تهران، درباره رحیم‌مشایی گفته بود: “فعلاً قایمش کردن، پیداش کنن بچه‌ها می‌کشنش. فعلا تو هزاران حصار قرار گرفته این یهودی امت. گفتمم هر کی بکشتش پولشو من می‌دم. خداشاهده نه اینکه حالا مثلا بگم”.

پس از این سخنان، رسانه‌های حامی احمدی‌نژاد، ارضی را تحت نفوذ تندروهای اصول‌گرا دانسته و  خواستار محاکمه وی شده‌اند. سایت نزدیک به روزنامه ایران - که تحت مدیریت علی‌اکبر جوان‌فکر قرار دارد - با انتشار مطلبی٬ با بی‌ربط خواندن اظهارات ارضی و اشاره به اینکه وی آلت دست گروهی افراطی است نوشت: “ارضی برخلاف آنچه نزد عموم مردم بدان شناخته می‌شود یعنی مداحی در مناسبت‌های مذهبی، یک تخصص دیگر هم دارد و آن تبدیل شدن به تریبون گروهی افراطی است که در نقد مخالفان فکری خود نه تنها جانب انصاف را رعایت نمی‌کنند که رکیک‌ترین توهین‌ها و تحقیرها را برای زیر سئوال بردن هر آن که مخالف آنها فکر می‌کند، به کار می‌برند”.

ارضی اما در پاسخ به انتقادها گفته است: “علمای بزرگواری مثل آیت الله مکارم و نوری همدانی و … اعتراض می کنند به اینها و این آدم ها هم آن بزرگواران را مسخره می کنند؛ و یکی هم مثل من پیدا می شود که پدرتان را در می آورد. مداحان که نباید فقط روضه بخوانند؛ بلکه باید هر جا که کم گذاشته شد، حقایق را بیان و روشنگری کنند؛ ولی بعضی ها نمی فهمند؛ حالا چه می خواهد خبرنگار باشد، چه می خواهد مسئول سایت، چه روزی نامه خورها”.

سخنان ارضی در حالی بیان می‌شود که رجانیوز٬ درباره سخنان وی آورده بود: “اگرچه حاج منصور از سر غیرت دینی‌اش اینگونه برافروخته می‌شود و علیه جریان نفوذی می‌شورد اما نتیجه این اظهارات می‌تواند کاملاً‌ به نفع یک سناریوی مظلوم‌نمایانه از سوی جریان نفوذی و در پازل آنان باشد. سخنان حاج منصور در سایت‌ها و روزنامه‌ها پخش شده و واکنش‌های زیادی به‌دنبال داشته است. آن‌هایی که با حاج منصور و منبر او انس دارند، می‌دانند که درد دین است که او را اینگونه به خروش می‌آورد و به جایی می‌رساند که بعضاً‌خارج از چارچوب‌ها اظهاراتی بیان می‌کند که اگرچه فرد و فعل مورد انتقادش به‌جاست اما نحوه بیان آن چندان بجا نیست”.

ارضی سال گذشته نیز درباره مشایی گفته بود: “اگر درباره مشایی اقدام مناسبی صورت نگیرد، من خودم درستش می‌کنم. این موجود در دولت، عین آلت تناسلی است و باید فکری به حالش کرد… چرا باید این همه پست و مسئولیت به وی داده شود؟ فقط مانده که مشایی مسئولیت آفتابه‌های مسجد شاه را هم بگیرد”.

در همین حال، سایت شبکه ایران – وابسته به موسسه مطبوعات ایران - با درج مطلب جدیدی، ضمن تشبیه ارضی به “شعبان بی‌مخ”، نوشته است: “ این مداح نامی که به خود اجازه می دهد گاه و بیگاه بی محابا مسؤولان مملکتی را آماج دشنام و توهین قرار داده و به روش… بی مخهای تاریخ برای ریختن خون یک مسؤول رده بالای دولتی حکم صادر کند، اولین سؤالی که به ذهن خطور می کند این است که قوه قضائیه برای مهار این خشونت افسارگسیخته که از سوی فردی  داعیه دارمذهب  تئوریزه می شود چه تدبیری اندیشیده؟”

از سوی دیگر یهودی خواندن مشایی از سوی ارضی، با واکنش یهودیان ایران مواجه شده است. نمایندگان یهودیان در مجلس و رییس انجمن کلیمیان ایران، از استفاده منصور ارضی از لغت یهودی به منظور توهین به مشایی انتقاد کرده‌اند.

سیامک مره صدق، نماینده مجلس،  در این باره گفته است: “ما یهودیان هیچ‌ مشکلی در ایران با یهودی بودنمان نداریم. قانون اساسی جمهوری اسلامی بر احترام به ارزش‌های یهودی و رعایت کامل حقوق یهودیان تأکید کرده است”.

هارون یشایایی، رئیس انجمن کلیمیان نیز با انتشار یادداشتی، از سخنان ارضی انتقاد کرد. وی  نوشت: “مثل اینکه آقای ارضی برای دشنام دادن به افراد مورد نظر خود هیچ صفتی بدتر از یهودی بودن پیدا نکرده‌اند. آقای ارضی نه قاضی شرع است و نه مجتهد جامع الشرایط که بخواهد حکم قتل یک نفر را صادر کند”.