انجمن صنفی
روزنامه نگاران بازگشایی نمی شود

نویسنده
نازنین کامدار

» پاسخ محسنی اژه ای به "خوش خیالی"ها

با بازگشت فشارها بر مطبوعات که با توقیف روزنامه بهار همراه شد و هواداران دولت حسن روحانی را هم دچار سرخوردگی و نا امیدی از وعده های مطرح شده درباره گشایش فضای سیاسی-رسانه ای کرد، غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه هم در نشست هفتگی خود و یک روز پس از نشست خبری ۴ عضو انجمن صنفی مطبوعات در خبرگزاری ایسنا در خصوص بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران، از عدم امکان گشایش این انجمن سخن گفت.

یک روز قبل از موضع گیری سخنگوی قوه قضاییه، آنطور که روزنامه “شرق” گزارش داده، ماشاءالله شمس‌الواعظین، رییس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، کامبیز نوروزی، دبیر کمیته حقوقی و مسعود هوشمندرضوی عضو هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نشستی در محل خبرگزاری ایسنا برگزار کردند که طی آن شمس الواعظین گفت: “انجمن یک شاکی رسمی دارد که وزارت اطلاعات است و باید شکایتش را از انجمن پس بگیرد. هر روزی که این شکایت پس گرفته شود ما بلافاصله در انجمن را باز کرده و فعالیت خود را آغاز می‌کنیم”.

او افزود: “روزی که انجمن توسط وزارت اطلاعات پلمب شد به ما گفتند این اقدام در راستای تدابیر پیشگیرانه انجام می‌گیرد. با این حال، حالا که رییس‌جمهور وعده بازگشایی همه انجمن‌های صنفی را داده است و همچنین دستور بازپس‌گیری همه شکایت‌های دولت از اصحاب رسانه‌ها را صادر کرده است، ما انتظار داریم هم به دلیل تغییر فضای کشور و هم به دلیل اینکه انجمن خانه و محل رفع و رجوع امور مربوط به اصحاب رسانه است از وزارت اطلاعات بخواهد شکایت خود از انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را پس بگیرد تا ما به خانه خود برگردیم”.

شمس الواعظین که مدتی ست در حال راه اندازی مجدد روزنامه “نشاط” است، اما تاکنون موفق به بر روی دکه آوردن روزنامه خود نشده، در ادامه گفته است: “من شهادت می‌دهم در انجمن صنفی روزنامه‌نگاران هیچ فعالیتی مغایر با فعالیت‌های صنفی که قانون برعهده ما گذاشته است انجام ندادیم و واقعا اگر چنین فعالیت‌هایی در انجمن انجام می‌شد من خودم از آن جلوگیری می‌کردم. البته این را هم بگویم بیشتر کسانی که این اتهامات را به ما می‌زنند خودشان همه‌چیزشان سیاسی است، از دیانتشان گرفته تا بقیه امورشان. اگرچه اعضای انجمن افرادی سیاسی بودند اما در چارچوب انجمن هیچ فعالیتی که به‌معنای سیاسی و مغایر با وظایف صنفی انجمن باشد انجام نمی‌دادیم، اگر موردی هست بیان کنند؛ اینکه انجمن یک بیانیه سیاسی صادر کرده باشد یا در انتخاباتی نسبت به کسی ابراز حمایت یا مخالفت کرده باشد”.

در این نشست، بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران هم اعلام کرده بود: “ما برای حل مشکلات انجمن باید از طریق سه وزارتخانه کار و رفاه و امور اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و اطلاعات کارها را برای بازگشایی انجمن پیگیری کنیم، برای این کار تاکنون نامه‌هایی به آقای ربیعی، وزیر کار فرستادیم با این حال تاکنون هیچ پاسخی به نامه‌های ما داده نشده است و به نوعی با کم‌لطفی آقای وزیر مواجه شده‌ایم. در حالی که در دوره ریاست‌جمهور قبلی وقتی جهرمی وزیر بود ما دوبار پیرامون وضعیت انجمن با او دیدار کردیم. اما وزیر کنونی گویا چندان اهمیتی برای درخواست‌های ما قایل نیست. از سوی دیگر ما با مسئولان وزارت ارشاد در معاونت مطبوعاتی برای این موضوع دیدار کرده‌ایم که آنها وعده‌های امیدوارکننده و قول‌هایی برای پیگیری بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران داده‌اند. ما امیدوار هستیم پیگیری‌های ما از طریق دو وزارتخانه کار و ارشاد منجر به رفع سوءتفاهم وزارت اطلاعات با انجمن شود”.

این اظهارات که از سوی برخی از فعالان رسانه ای به “خوش بینی” تعبیر شده، چند ساعت قبل از توقیف روزنامه بهار بود؛ روزنامه ای که محمدرضا عارف، کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات ، بلافاصله از آن اعلام برائت کرد و واکنش اعضای تحریریه این روزنامه را در پی داشت.

اما خبر بعدی هنوز نرسیده بود؛ به گزارش رسانه های داخلی،روزگذشته محسنی اژه ای وقتی از توقیف بهار خبر می داد، بازگشایی مجدد انجمن صنفی مطبوعات را هم غیر ممکن دانست و این نهاد را به تخلفات گسترده متهم کرد. به گفته وی “هر موسسه، نهاد، حزب، گروه و جمعیتی که به حکم دادگاه تعطیل شده، تا زمانی که آن حکم پابرجا باشد نمی‌تواند به فعالیت بپردازد، در غیر این صورت دادستان متعرض می‌شود و با آنها برخورد می‌کند.“ 

وی ادامه داد: “در موضوع انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تصمیم همان تصمیم قبلی است و آنها حق فعالیت ندارند و اگر فعالیتی کنند دادستان با آنها برخورد می‌کند”.

گفتنیست امیدواری ها به بازگشایی انجمن صنفی مطبوعات پس از بازگشایی خانه سینما در بین برخی از روزنامه نگاران اصلاح طلب افزایش یافته بود. دفتر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران در تاریخ ۱۴ مردادماه ۸۸ توسط دادستانی تهران و با حکم سعید مرتضوی پلمب شد. از آن زمان تا کنون فعالیت این انجمن به ویژه امور دبیرخانه‌ای آن، از قبیل تمدید اعتبار کارت عضویت داخلی و بین‌المللی اعضاء، امور بیمهٔ بیکاری و فعالیت کمیته‌های عضوگیری و رفاهی و… به حالت تعلیق در آمده است.

ایران هم اکنون به دلیل وجود بیش از ۴۰ روز نامه نگار در زندان، کماکان جزو بزرگترین زندان ها برای فعالان رسانه ای است.