لندن فشار بر تهران را آغاز کرد

نویسنده

» گزارش تایم درباره منع شرکت های بزرگ بریتانیائی از معامله با ایران

کاترین فیلپ

 

بریتانیا  با اعلام منع معاملات با شرکت های ایرانی ناقض تحریم سازمان ملل، فشار روی این کشور را افزایش داد.این اقدام درست قبل از دور دوم گفتگوها درباره برنامه اتمی ایران صورت می گیرد، که قرار است در آخر این ماه برگزار شود فشار زیادی را به ایران تحمیل کردند.

 

سارا مک کارتی-فرای، وزیر خزانه داری گفت که شرکت های انگلیسی از این پس مجاز به انجام معامله با شرکت های دولتی ایرانی نیستند و دلیل آن نقشی است که این شرکت هادر حمایت  از برنامه های اتمی ایران، که مشکوک به تولید سلاح خسته ایاست،ایفا می کنند. وی به پارلمان گفت:« شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مواد لازم برای تولید موشک های بالیستیک و برنامه های را حمل می کند».

 

سه روز پیش، کشتی آلمانی در ماتا توقیف شد که برخلاف تحریم های سازمان ملل، مهمات و اسلحه به سوریه حمل می کرد.

 

بانک ملت، یکی از بزرگ ترین بانک های ایران هم به دلیل “دخالت داشتن در جابجایی پول در رابطه با برنامه های اتمی و تولید موشک بالستیک”، در لیست سیاه قرار گرفت.

 

طبق ممنوعیت های جدید موسسات مالی و اعتباری از این پس نباید وارد معاملات و روابط تجاری با این شرکت ها بشوند و در صورت داشتن معاملات تجاری از قبل، نباید به آن ادامه بدهند مگر اینکه مجوز وزارت خزانه داری را داشته باشند.

 

هر شرکت انگلیسی این ممنوعیت را فورا ابلاغ شده است اجرا نکند، جریمه می شود یا مسئول اصلی آن به مدت دو سال به زندان می افتد.

 

بانک ملت یکی از بزرگترین بانک های ایران است که در سال 1989 و با ادغام اجباری 10 بانک دیگر ملی شد و گفته می شود سرمایه آن چهل میلیارد دلار است. شعبه آن در لندن باعنوان بانک بین المللی پرشیا کار می کند.

 

علی اکبر جوانفکر، مشاور رئیس جمهور محمود احمدی نژاد، این اقدام را محکوم کرد. او گفت:« تصمیم جدید دولت انگلستان احتیاج با بررسی بیشتر دارد اما تجربه نشان داده است که تحریم ها علیه ایران در  نهایت به سود ملت ایران تمام می شود».

 

«اگر دولت انگلستان تصمیم به تحریم ایران گرفته باشد، نشان می دهد که از واقعیت دنیای امروز دور شده است و چنین اقدامی به ضرر مردم انگلستان تمام می شود».

 

این اقدام خبر از وجود داشتن سومین دور تحریم ها از سوی شورای امنیت می دهد. هیلاری کلینتون، وزیرامور خارجه آمریکا، هفته گذشته  اعلام کرد که تحریم های سازمان ملل را ضعیف است و همانطور که حکومت ایران امیدوار است، هیچ فشاری را بر آن وارد نمی کند.

 

مقامات دولتی آمریکا گفته اند که حتی بدون وضع تحریم های جدید و تنها با تشدید تحریم های موجود می شود به حکومت ایران فشار آورد.

 

آمریکا به ایران هشدار داده است که فقط تا آخر ماه دسامبر فرصت دارد تا حسن نیت خود را در قبال برنامه های اتمی اش نشان بدهد وگرنه با تحریم های جدید شورای امنیت مواجه می شود یا اگر این تحریم موثر نیود با تحریم های آمریکا، اروپا و متحدان دیگرشان روبرو می شود.

 

این اقدام خزانه داری، دولت انگلستان را در مورد تحریم ایران در کنار آمریکا قرار می دهد و درست بعد از دیدار های مقام های عالیرتبه دوجانبه در واشنگتن در مورد تحریم های احتمالی صورت گرفته است.

 

هیئت ایرانی قرار است هفته آینده درباره جزئیات نقل و انتقال اورانیوم برای غنی سازی شدن در خارج از کشور، در وین مذاکره کنند، این اقدام با هدف برطرف کردن خطر تبدیل شدن سوخت اتمی به برنامه نظامی صورت می گیرد.

بازرسان بین المللی قرار است یک هفته بعد برای بازدید از تاسیساتی که بتازگی در قم کشف شده است، به ایران بروند. بعد از آن قدرت های بزرگ جهان برای دومین دور مذاکرات با ایران به ژنو بروند که دیپلمات ها معتقدند منجر به تحریم های بیشتر علیه حکومت ایران تا پایان سال بشود.

 

منبع: تایم آنلاین 13 اکتبر