سازمان مجاهدین در آستانه خروج از فهرست تروریستی اروپا

نیویورک تایمز
نیویورک تایمز

» نگاه نیویورک تایمز به رویکرد جدید اروپا

mojadin.jpg

دیپلمات های اتحادیه اروپا برای خارج کردن نام یک گروه مخالف ایران از فهرست سازمان های تروریستی این اتحادیه به توافق ضمنی رسیده اند.

یک دیپلمات که نخواست نام و مقامش فاش شود گفت تصمیم گیری نهائی درخصوص موقعیت سازمان مجاهدین خلق به وزیران خارجه اتحادیه اروپا محول شده که در روز دوشنبه با هم دیدار خواهند کرد.

یک دیپلمات دیگر هم گفت علیرغم مخالفت های ایران مبنی بر غیرقانونی بودن سازمان مجاهدین، سفرای اتحادیه اروپائی توافق کردند خروج نام سازمان از فهرست تروریستی را به اتحادیه توصیه کنند.

این اقدام می تواند به پیچیده تر شدن روابط اتحادیه اروپا و ایران منجر شود، درحالیکه هر دو مشغول گفتگو بر سر برنامه هسته ای تهران می باشند. اتحادیه اروپا و آمریکا نگران اند که ایران از این برنامه برای تولید تسلیحات هسته ای استفاده کند.

سازمان مجاهدین از اوسط دهه 1990 در فهرست تروریستی وزارت خارجه آمریکا قرار گرفته است.
دادگاه عدالت اروپا مکرراً اعلام کرده که دولت های اروپائی نتوانسته اند ماهیت تروریستی این گروه را به اثبات برسانند.

سازمان مجاهدین که با عنوان مجاهدین خلق شناخته می شود، شاخه نظامی شورای ملی مقاومت است که در پاریس مستقر است. این شورا اعلام کرده است که به استقرار یک دولت سکولار و دموکراتیک در ایران متعهد است.

سازمان مجاهدین در دهه 1340 در ایران تأسیس شد و در سرنگونی محمدرضا پهلوی، شاه تحت حمایت آمریکا در ایران، در سال 1357 به طرفداران آیت الله خمینی کمک کرد.

بااین حال مجاهدین خلق دچار اختلاف با خمینی شدند و هزاران نفر از طرفداران آن کشته، زندانی و یا مجبور به تبعید شدند.

سازمان معتقد است تعیین این گروه به عنوان یک سازمان تروریستی غیرعادلانه است. این گروه می گوید از سال 2001 خشونت را کنار گذاشته و از سال 2003 هرگز سلاحی در دست نگرفته است.

این سازمان اردوگاهی را برای استقرار 3500 نفر از اعضای خود در عراق تأسیس کرد که برای حملات برون مرزی به ایران از آن استفاده می شد. پس از سرنگون شدن صدام در سال 2003 توسط نیروهای تحت سرپرستی آمریکا، نیروهای آمریکائی به خلع سلاح این سازمان دست زدند و حضور آنها را منحصر به محدوده اردوگاه کردند.
هرچند آمریکا این سازمان را تروریستی محسوب می کند، اما واشنگتن نمی خواهد اعضای آن به ایران بازگردانده شوند. با این حال، عراق نتوانسته است کشور سومی را برای پذیرائی از اعضای سازمان پیدا کند.

عراق کنترل اردوگاه را از اول ژانویه در دست گرفته است اما نیروهای آمریکائی هنوز بر این اردوگاه نظارت دارند.

منبع: نیویورک تایمز- 23 ژانویه -2008