نمی شود در برابراین تصاویر سکوت کرد

محمد صفریان
محمد صفریان

» نامزد ندا آقا سلطان در مصاحبه با روز:

کاسپین ماکان، نامزد نداآقاسلطان که خود از جمله جوانان اهل هنر ایران است و سالها به فیلم سازی و عکاسی از طبیعت و  آداب و رسوم ایرانیان مشغول بوده، در مصاحبه با روزاز تولد ندا گفته است و اینکه “در سفر به کشورهای مختلف  و دیدار با ایرانیان اقصی نقاط دنیا درباره ندا و باورهایش سخن خواهد گفت.”

کاسپین ماکان پس از مرگ ندادر مقام اطلاع رسانی مصاحبه های مختلفی انجام داد؛ کاری که سرانجام به دستگیری او انجامید و باعث شد تا عکس ها و فیلم هایی که طی سالها فعالیت هنری اش گرد آورده بود از میان برود و در اختیار وزارت اطلاعات قرار گیرد.

وی در مصاحبه با روز سکوت نکردن درباره این فاجعه را “امری آمده از طبیعت انسانی” می داند و به روز اینگونه می گوید:

من سی و هفت سال در   ایران زندگی کردم. سیستم  خشن و دیکتاتوری مذهبی حکومت را هم به خوبی می شناختم. بی رحمی هایش را هم دیده و هم لمس کرده بودم. می دانستم که این اعتراض ها و مصاحبه ها بسیار خطرناک است و حتی ممکن است  گران ترین مجازات ها را برایم در پی داشته باشد.اما مگر می شد در مقابل آن تصاویر سکوت کرد؟ هر انسان دیگری هم جای من بود چنین می کرد. تصاویر آنقدر ناراحت کننده و تراژیک بودند که من گمان می کنم موضع گیری در برابر آنها،نخستین موضوعی است که به ذهن هر انسانی می رسد. من هم تنها به ندای درونی وجودم پاسخ گفتم.”

اما سوم بهمن ماه مصادف بود با بیست و هفتمین سالروز تولد ندا آقا سلطان. ماکان که چندی است از کشور خارج شده، در این روز از ایرانیان خارج از کشور دعوت کرد تا با گرد هم آمدن در این روز، ضمن جشن گرفتن  سالروز تولد ندا، سیاست های خشونت آمیز حکومت را نیز محکوم کنند. ماکان در باره این دعوت می گوید: “… هم من و هم خانواده ی ندا مایل بودیم که روز تولد ندا را جشن بگیریم و یادش را زنده نگه داریم، اما با توجه به رفتار حکومت در ماه های اخیر ترجیح دادیم مردم در این روز بخصوص و به دعوت ما بیرون نیایند. در واقع نمی خواستیم شاهد سرکوب مردم در روز تولد ندا باشیم. در ایران هم جو بسیار امنیتی شده بود. خیابان های منتهی به امیر آباد پوشیده از مامورین رژیم بود تا مردم نتوانند در محل شهادت ندا حاضر شوند…  اما من از ایرانیان مقیم خارج از کشور تقاضا کردم تا در این روز دور هم جمع شوند و یاد و خاطره ندا را زنده نگه دارند و رفتار حکومت را محکوم کنند…”

وی درباره نحوه خبررسانی در مورد این مراسم و استقبال ایرانیان خارج از کشور می گوید: “من برای خبر رسانی این مراسم رسانه ای بزرگ در اختیار نداشتم،وقت هم کم بود. اینگونه شد که این مراسم تنها از طریق شبکه های اجتماعی اینترنت خبررسانی شد. فیس بوک و بالاترین و سایت هایی از این دست؛با این حال با توجه به وقت کمی که برای خبررسانی داشتیم و ابزاری که برای این کار در اختیارمان بود، میزان استقبال مردمی بسیار خوب بود. ایرانیان عزیز در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا و کانادا دور هم جمع شدند که من در همین جا از همه آنها تشکر می کنم…”

وی در ادامه از برنامه آتی خود برای سخنرانی درباره ندا خبر داد و گفت به زودی در سفر به کشورهای مختلف  و دیدار با ایرانیان اقصی نقاط دنیا درباره ندا،شخصیت او و باورهایش سخن خواهد گفت.