نام معاون احمدی نژاد از پرونده فساد حذف شد

نویسنده
نازنین کامدار

» بعد از دوسال کشمکش

سرانجام پس از نزدیک به دو  سال نزاع رسانه ای میان راستگرایان بر سر فساد مالی معاون اول احمدی نژاد، روز گذشته اعلام شد اولین جلسه رسیدگی به پرونده اختلاس بیمه ایران که به پرونده “خیابان فاطمی” شهرت دارد با حضور پنج قاضی به ریاست سیامک مدیر خراسانی برگزار و نام محمد رضا رحیمی از کیفرخواست آن حذف شده است.

این پرونده فساد مالی که پیش از این از سوی صادق آملی لاریجانی به “بزرگترین باند فساد دولتی” شهرت یافته بود، با 54 متهم وارد مرحله رسیدگی شده اما نام محمد رضا رحیم و الیاس محمودی که رسانه های رستگرای منتقد احمدی نژاد آنان را متهمان ردیف اول و دوم این پرونده می دانستند، از کیفر خواست حذف شده است.

بنا به گزارش ایسنا، روز گذشته در اولین جلسه این دادگاه، نماینده دادستان، کیفرخواست متهمان پرونده را چنین شرح داده است: “چند تن از مدیران بیمه ایران شعبه‌های کرج و فاطمی تهران با به کاربردن ترفندهای گوناگون مانند صدور 2 چک بابت خسارت و دیه در یک پرونده، یکی برای زیان دیده و دیگری برای خود، تشکیل پرونده‌های خسارت واهی و صدور چک‌هایی به نام بستگان و آشنایان خود به عنوان زیان‌دیده و عدم واریز حق بیمه برخی بیمه گزاران مبادرت به برداشت وجوه از حساب شرکت بیمه‌ی ایران در این شعبه کرده‌اند”.

در بند دیگری از این کیفرخواست به “متهمان خارج از شرکت بیمه” نیز اشاره شده اما از نقش و سمت های آنان سخنی به میان نیامده است.

در این بند از کیفرخواست آمده است: “در این راستا تعدادی از افراد که از کارکنان شرکت بیمه ایران نبوده‌اند نیز دخیل  این پرونده هستند و تحقیقات از متهمان در شعب پنجم بازپرسی دادسرای کارکنان دولت تکمیل شده و با توجه به تحقیقات صورت گرفته از متهمان و مطلعان و گزارش‌های سازمان بازرسی کل کشور و اداره‌ حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، درخواست محاکمه و مجازات متهمان می‌شود”.

رسانه های دولتی نام متهمان این پرونده را به اختصار ذکر و نام چهار متهم اصلی را اینچنین درج کرده اند: “اتهام 4 متهم ردیف اول به نام‌های (م.ح.ن)، (د.ف.ر)، (ب.ک.الف) و (غ.و) مشارکت در اختلاس توام با جعل است”.

به نوشته ایسنا در پایان قرائت کیفرخواست برای متهمان اصلی این پرونده درخواست “اشد مجازات” شده است.

بر اساس متن منتشر شده در خبرگزاری های رسمی با وجود پاک کردن نام محمد رضا رحیمی به عنوان یکی از متهمان اصلی پرونده اختلاس بیمه ایران، متهم ردیف اول رسمی این پرونده که در جلسه حضور داشت از رحیمی نام برد.

به نوشته ایسنا، این متهم که خود با نام اختصاری “م.ح.ن “، معرفی شده، گفته است: “به سازمان بازررسی کل کشور جسارت نمی‌کنم ولی شخص آقای «ز» را قبول ندارم با من مغرضانه برخورد کرد. من این کار را انجام ندا‌ده‌ا‌م. حرکت من را سیاسی کرد‌ه‌اند و من را زدند. گفتند بگو پول را دادی به دکتر «ر». گفتم من اصلا دکتر «ر» را نمی‌شناسم”.

قاضی گفت: “پرونده چنین حکایتی ندارد. شما راجع به خودتان صحبت کنید”.

مدیرخراسانی، قاضی این دادگاه که جلو مطرح شدن نام رحیمی را گرفته بود، در ادامه با قرائت بخشی از اظهارات متهم در تحقیقات مقدماتی، درباره‌ نحوه‌ برداشت از حساب بیمه ایران و دوستی با «ج.الف»، «م» و «د.ف.ر» از وی پرسید: “آیا این اظهارات را قبول دارید؟” که متهم ردیف اول پاسخ داد: “ما پرونده‌سازی نداشتیم و این اظهارات را زمانی که مطرح کردم تعادل روحی نداشتم. ما تحصیل مال نامشروع و جعل نداشتیم. فقط اختلاس کردیم”.

حذف نام محمد رضا رحیمی از پرونده فساد بیمه ای در حالی روی داده که پیش از این الیاس نادران در یک کنفرانس خبری در 17 فروردین 89 به افشای نقش وی و همدستانش پرداخته بود.

نادران، در این کنفرانس خبری گفته بود: “رحیمی رئیس حلقه خیابان فاطمی است که در مورد منابع فاسد و توزیع آنها تصمیم‌گیری می‌کرد و تقریبا تمام اعضای این حلقه به جز وی دستگیر شدند و اینکه کسی را به دلیل مسوولیت اجرایی مستثنا کنند نه عادلانه است و نه اقدام درستی است”.

نادران با بیان اینکه جابر ابدالی، الیاس محمودی و مسعودی اعضای کمیته فاطمی هستند، گفته بود: “در مورد اینکه گفته می‌شود رحیمی در توزیع پول‌ها نقش نداشته و چک‌ها را جابر ابدالی امضا می‌کرده است هم باید گفت حساب و چک‌ها از جابر ابدالی است اما خط موجود در چک‌ها مربوط به فرد دیگری است و مشخص کردن اینکه خط متعلق به چه کسی است کار سختی نیست و مهم‌تر از توزیع پول منشاء فاسدی است که پول‌ها از آن تامین شده و رحیمی باید نسبت به آن به مردم و دستگاه قضایی پاسخ دهد”.

نادران از رحیمی به عنوان “متهم اصلی” و  از جابر ابدالی، الیاس محمودی و فردی به نام مسعودی به عنوان همدستان وی در این شبکه فساد اقتصادی، نام می‌برد.اما به جز “جابر ابدالی”، بقیه از فهرست متهمان حذف شده اند.

گفتنی است نزاع بر سر موقعیت محمد رضا رحیمی که هم متهم به فساد مالی و هم جعل مدرک تحصیلی است در حالی جریان دارد که محمود احمدی نژاد بارها از وی به صراحت حمایت کرده است.

او در مرداد ماه گذشته در جمع تشکل های شبه دانشجویی دفتر تحکیم وحدت (شاخه شیراز) و بسیج دانشجویی در حمایت از رحیمی گفته بود: “رحیمی حتی یک خط تخلف هم ندارد”.