زمزمه کاهش رقم یارانه نقدی

نویسنده
نازنین کامدار

» ۲ میلیون دیگر حذف شدند

در حالی که وزرای دولت روحانی با پرداخت یارانه نقدی ۴۴۵۰۰ تومانی به شهروندان موافق نیستند و از آن با عنوان “بدبختی گریبانگیر” و… یاد می کنند، روند حذف یارانه ها همچنان ادامه دارد. به طوری که پس از گمانه زنی ها و اخبار ضد و نقیض، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم اعلام کرد که تاکنون دو میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی محروم شده اند.

بنا به نوشته خبرگزاری های داخلی، محمدباقر نوبخت گفته است: “تا کنون دو میلیون نفر از دریافت یارانه کنار گذاشته شده اند.به هرحال با توجه به این‌که بانک‌های اطلاعاتی تمامی اطلاعات را در اختیار نداشته و کامل نیستند در برخی موارد اشتباهاتی نیز اتفاق می‌افتد و ما نیز با راه‌اندازی سامانه فرصت شکایات مردم را فراهم کردیم، بنابراین حذف همراه با خطای ۲۰ هزار نفری در بین دو میلیون یارانه‌بگیر حذف شده چندان غیرمنطقی نیست. هزینه‌های خرج شده از سال ۱۳۸۹ برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکنون بسیار سنگین است و نه تنها براساس قانون هیچ رقمی به سمت تولید و یا خزانه دولت روانه نشد، بلکه در این مدت ۵۰ هزار میلیارد تومان از خزانه برداشت شده و به همراه تمامی منابع ناشی از افزایش حامل‌های انرژی صرف توزیع نقدی شده است. در دولت یازدهم با صرفه‌جویی انجام شده در منابع هدفمندی و بعد از آن غربالگری یارانه‌بگیران تاکنون ۴۸۰۰ میلیارد تومان به طرح تحول سلامت پرداخت و هزینه‌های درمان ارزان شده است. در حال حاضر با مراجعه به بیمارستان فقط شش درصد هزینه درمان پرداخت می‌شود در حالی که پیش تر مردم قبل از اعلام بیماری باید به صندوق بیمارستان‌ها مراجعه و ارقام میلیونی پرداخت می‌کردند”.

او افزوده: “شناسایی نیازمندان هم می‌تواند یکی از راه‌حل‌ها باشد که تنها افراد تحت پوشش و مورد حمایت را یارانه بدهیم اما در این بین باید توجه داشت که ما باید یارانه ۶۶ میلیون نفر را حذف می‌کردیم و فقط به ۱۰ میلیون نفر تحت پوشش یارانه نقدی می‌پرداختیم. آنگاه افراد نیازمندی که تحت پوشش سازمان بهزیستی و یا کمیته امداد امام خمینی و سایر بخش‌های پوششی نیستند، ولی در بین آن ۶۶ میلیون نفر دیگر قرار دارند حذف می‌شدند. برای ما گواراتر این است که پردرآمد‌ها تا هنگام شناسایی و حذف یارانه بگیرند، ولی یارانه نیازمندانی که تحت پوشش نیستند حذف نشود، چرا که در بین آنها افراد نیازمندی وجود دارند که گزارش‌های ما نشان می‌دهد ساعتی قبل از واریز یارانه نقدی پای دستگاه‌های خودپرداز منتظر می‌ایستند”.

گفتنی ست، هنوز مشخص نیست که رقم نوبخت، مبنی بر حذف ۲ میلیون شهروند جدید است یا با احتساب حذف های ماه های گذشته به ۲ میلیون نفر رسیده است.

علی ربیعی، وزیر کار و رفاه اجتماعی دولت یازدهم نیز از حذف یارانه بگیران دفاع کرده و گفته است: “این یارانه حق مردم محروم و نیازمند است و این اهتمام در دولت وجود دارد که یارانه طبقه‌های پایین اجتماعی حفظ و حراست شود، و غیر نیازمندان نباید یارانه بگیرند”.

همزمان یک نماینده مجلس نیز زمزمه کاهش رقم یارانه نقدی را سرداده است.

جعفرزاده ایمن آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته است: “مطابق قانون دولت باید آنچه را که رقمی را که دولت در قالب یارانه و سوبسید به حامل های انرژی پرداخت می کرد را به صورت پلکانی کاهش دهد و این رقم را از محل هزینه ها کم کند، که از این طریق درآمدی برای دولت حاصل می شد و پیش بینی این بود که تا ۲۲۰۰۰ میلیارد تومان در سال برسد. البته دولت قبل تا ۲۸۰۰۰ هزار میلیارد تومان و تا ۳۲۰۰۰ میلیارد تومان محاسبه شده بود، این درحالی بود که دولت چیزی حدود ۴۲هزار و ۵۰۰ میلیون تومان یارانه نقدی به مردم پرداخت می کند و این پول در اختیار حدود ۷۶ میلیون نفر توزیع می گردد. با یک حساب سر انگشتی اگر به همه این افراد از محل ۲۸ هزار میلیارد تومان درامد یارانه بدهد قادر نبود این کار را انجام دهد، این درحالی است که قرار نبود همه این پول هم به صورت نقدی به مردم داده شود و مقرر شده بود در کنار پرداخت نقدی، کمک های غیر نقدی، اصلاح پرداخت های تامین اجتماعی، سوبسید مسکن و اصلاح حمل و نقل عمومی و کاهش آلایندگی و اشتغال زایی جوانان هم پرداخت هایی را داشته باشد. اما دولت صد درصد منابع را در پرداخت های نقدی خلاصه کرد و اگر نخواهد قرض بگیرد، که متاسفانه هم دولت قبلی و هم این دولت در حال استقراض از بانک مرکزی هستند، سرانه هر فرد چیزی حدود ۱۵۰۰۰ تومان خواهد شد، اماچون دولت قبلی بدون حساب و کتاب برای هر فرد حدود ۴۲۵۰۰ تومان پرداخت کرد که بعد هم به ۴۵۵۰۰ تومان رساند کشور را زیر بار یک قرض بزرگ قرار داد و حنایی را در دست این دولت و دولت های دیگر گذاشت که دیگر نتوانند از زیر آن در بیایند”.

همزمان با دور جدید حذف یارانه بگیران، وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی مجددا اعلام کرده که آماده رسیدگی به اعتراض حذف شدگان است.

این وزارتخانه در اطلاعیه ای آورده است: “با توجه به ضرورت به روز رسانی اطلاعات در سامانه، به اطلاع می رساند که خانوارهایی که یارانه آنها از ماه های گذشته قطع شده از روز یکشنبه مورخ اول شهریور ماه ۹۴ و خانوارهایی که یارانه آنها از مردادماه قطع شده، از روز چهارشنبه ششم شهریور ماه ۹۴ به سامانه ثبت اعتراض مراجعه کنند”.