اعتدالیون؛ سه یا صد و چهل نفر؟

نویسنده
نازنین کامدار

» ۴ خرداد تشکیل می شود

در حالیکه از هم اکنون زمزمه هایی مبنی بر ائتلاف نیروهای اصلاح طلب جدا شده از جنبش سبز به سرکردگی محمد خاتمی و عارف و محافظه کاران بریده از جبهه پایداری به رهبری ناطق نوری با هدف تصاحب کرسی های مجلس آتی به گوش می رسد، چند تن از نمایندگان حامی دولت در مجلس فعلی،روز چهارشنبه از تشکیل قریب الوقوع “فراکسیون اعتدال” خبر دادند و پیش بینی کردند تعداد اعضای این فراکسیون به ۱۴۰ نفر برسد.

تشکیل این فراکسیون در حالی در دستور کار نیروهای میانه رو در دو جریان اقلیت و اکثریت در مجلس نهم قرار گرفته که خط تقابلی جبهه پایداری با دولت که رکورد احضار روزانه وزرا به مجلس، جمع آوری امضاء برای استیضاح و طرح سئوالات مکرر را شکسته، روند کار کابینه را، به گفته هواداران دولت، با کندی مواجه کرده است.

به نوشته سایت پیام نو، همین مسئله موجب شده تا تشکیل “فراکسیون اعتدال”، به مجلس بعد محول نشود و از هم اکنون، هواداران دولت در دو جناح محافظه کار و اصلاح طلب میانه رو، خط خود را از آنچه که “افراطیون دو جناح” می نامند، جدا کنند.

پیش از این سایت فرارو از برگزاری نشستی با حضور ۶۰ نماینده حامی دولت در مجلس خبر داده و نوشته بود: “رقبای اصولگرای دولت بارها تاکید کرده اند که عدد هواداران تشکیل فراکسیون جدید از ۱۰ تا ۱۵ نفر هم تجاوز نخواهد کرد اما یکشنبه شب هفته جاری جلسه ای تشکیل شد که نشان می داد ارزیابی این عده چندان واقع بینانه نیست. گردهم آیی ۶۰ نفر از نمایندگان حامی دولت حکایت از تحولی جدید در صف بندی های مجلس داشت”.

در اینباره، عابد فتاحی، از نمایندگان پیگیر تشکیل فراکسیون جدید به پیام نو می گوید: “این عده تمام هواداران دولت و جریان اعتدال در مجلس نیستند و تقریبا تا الان حمایت ۱۰۰ نفر از نمایندگان از تشکیل این فراکسیون قطعی است”.

این سخن فتاحی را حامد قادرمرزی هم تائید می کند. او به “پیام نو” می گوید که خودش هم به عنوان یکی از هواداران جدی تشکیل این فراکسیون به دلیل سفر نتوانسته در آن جلسه حضور داشته باشد: “تشکیل این فراکسیون با صد نفر عضو قطعی است”.

ابراهیم نکو یک نماینده محافظه کار پیوسته به جریان اعتدال هم پیش بینی کرده که “فراکسیون اعتدال” بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ عضو داشته باشد.

او گفته: “ما در ماه های گذشته نخواستیم جواب برخی از اظهارنظرها را بدهیم تا از اول کار وارد حاشیه نشویم. اصولا هم نمی خواهیم وارد چالش حاشیه ای بشویم، چون می دانیم که در همان متن کار هم چالش های زیادی وجود دارد. با این حال حضور ۶۰ نفر از نمایندگان در جلسه یک شنبه شب نشان می دهد که چه کسانی راجع به وزن فراکسیون جدید درست می گفتند و چه کسانی اشتباه می کردند”.

سایت تدبیر هم زمان اعلام موجودیت فراکسیون اعتدال را چهارم خرداد، موعد انتخابات هیات رئیسه اعلام کرده و نوشته: “اعتدالیون می خواهند این بار با تابلویی جدا از دو فراکسیون اصلی وارد رقابت درونی پارلمان شوند”.

نماینده ای به نام قادر مرزی هم درباره این فراکسیون و ترکیب آن به “تدبیر” گفته است: “ترکیب بدنه فراکسیون جدید مشخصا از نمایندگان جدا شده از دو فراکسیون اصلی مجلس تشکیل خواهد شد.هسته اصلی فراکسیون جدید را اصلاح طلبان و نمایندگان اعتدالی مجلس تشکیل می دهند، اما در بدنه آن نمایندگانی حضور خواهند داشت که به هر دلیلی نمی خواهند در اردوگاه اصولگرایی فعالیت کنند و احساس می کنند که مواضع شان دیگر با اصولگرایان انطباق چندانی ندارد”.

در واکنش به تلاش این عده برای تشکیل “فراکسیون اعتدال”، رسانه های نزدیک به راستگرایان همچنان این موضوع را جدی ارزیابی نمی کنند. در یکی از اولین واکنش ها، خبرگزاری فارس از قول ایرج عبدی، نماینده راستگرای مجلس از “جدی نگرفتن تشکیل فراکسیون اعتدال از سوی اکثریت نمایندگان” خبر داده و هواداران تشکیل این فراکسیون را تنها “چند نفر” دانسته است.

او به فارس گفته: “تنها تعداد معدودی از نمایندگان هستند که به دنبال تشکیل این فراکسیون هستند و به جز دو یا سه نفر از نمایندگان سایرین این موضوع را جدی نگرفته‌اند و می‌دانند که این فراکسیون تشکیل نمی‌شود. تشکیل فراکسیون اعتدال بیشتر یک موضوع رسانه‌ای‌ است. چند نفری که به دنبال تشکیل این فراکسیون بودند سعی داشتند تا از طریق رسانه‌ها به موضوع دامن بزنند که پس از مدتی خود آنها نیز در تشکیل این فراکسیون جدیتی ندارند. من معتقدم که فراکسیون اعتدال تشکیل نمی‌شود و اگر هم تشکیل شود اعضای آن چند نفری هستند که به دنبال تشکیل این فراکسیون هستند”.

 واکنش منفی محمد رضا تابش، رئیس فراکسیون اصلاح طلب در مجلس هم در نوع خود جالب است. او هم دربرابر تشکیل این فراکسیون موضع گیری کرده و به “مهر” گفته است: “به عقیده بنده تشکیل فراکسیون در موقعیت فعلی امری منفی است. تشکیل فراکسیون اکنون امری دور از سیاست است”.

تابش همچنین در این باره که “از شما به عنوان یکی از اعضای اصلی این فراکسیون نام برده می شود”، گفته است: “اسامی مطرح می شود اما موضع من همان است که گفتم و تشکیل فراکسیون در شرایط کنونی امری منفی است”.