مقصر تحریم‌ها هم موسوی و کروبی بودند

نویسنده
حسین محمدی

» سخن‌رانی اصول‌گرایان در دانشگاه

چند روز پس از اعتراض‌های اصول‌گرایان به لغو سخن‌رانی‌های‌شان در دانشگاه‌های مختلف کشور، برخی از آن‌ها در چند دانشگاه به سخن‌رانی پرداختند و هم‌زمان میرحسین موسوی و مهدی کروبی را متهم کردند که عامل اصلی تحریم‌های اقتصادی چند سال گذشته هستند.

محمدحسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از وزرای دولت احمدی‌نژاد، در سخن‌رانی خود در دانشگاه تهران، با اشاره به کفشی که در سال ۸۸ و در جریان یک سخن‌رانی در این دانشگاه به سمت وی پرتاب شده بود، گفت: “این لنگه کفشی که شما به صورت نماد روشنفکران در اینجا قرار دادید در قیاس با آن کفشی که در سال ۸۸ به من پرت شد بسیار ارزان‌تر است که این نشان می‌دهد وضعیت اقتصادی دانشجویان نسبت به آن دوره کاهش پیدا کرده است”.

وی اضافه کرد:  “امروز خیلی فاصله است بین گفتاری که انسان با کلام و منطق آن را بیان می‌کند و آن سال‌هایی که عده‌آی دست به سنگ و قلوه سنگ می‌بردند و به تریبون بنده پرتاب می‌کردند البته من در آنجا گفتم جا دارد آدم جانش را پای افشای حقیقت بدهد”.

وزیر ارشاد دولت نخست احمدی‌نژاد همچنین اعتراض‌های سال ۸۸ به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری را عامل تحریم‌های اقتصادی علیه ایران توصیف کرد: “چند ماه بعد از پایان فتنه، کنگره آمریکا اوباما را احضار کرد که پاسخ دهد ۷۰ میلیون دلاری که برای آشوب در ایران تخصیص داده بود چگونه خرج شد. در حقیقت گزارش کار عملکرد سران فتنه در داخل فتنه را اوباما داشت در کنگره می‌داد.

این سخنان عضو سابق شورای سردبیری روزنامه کیهان در حالی بیان شده که یک روز پیش از سخن‌رانی صفارهرندی، حسین شریعتمداری، مدیرمسوول این روزنامه و نماینده رهبر جمهوری‌اسلامی در موسسه کیهان، گفته بود: “اسناد نشان می‌دهد که حتی تحریم‌ها (‌علیه برنامه هسته‌ای تهران) را سران فتنه به آمریکا پیشنهاد کردند، به سران فتنه می‌گویم که اگر حزب‌الله نبود الان بایستی چکمه نتانیاهو را واکس می‌زدید”.

اشاره وی به تحریم‌هایی است که توسط شورای امنیت و کشورهای غربی علیه ایران اعمال شد. تحریم‌هایی که به دلیل برنامه هسته‌ای ایران و به نتیجه نرسیدن مذاکرات، اعمال شده بود. رفع این تحریم‌ها در حال حاضر مطالبه اصلی دولت روحانی برای ادامه مذاکرات هسته‌ای و رسیدن به توافق جامع است.  

وی همچنین از نیروهای اصلاح‌طلب به عنوان “بزرگترین سرمایه اسراییل در ایران” توصیف کرده و گفت:  “پرز در اوج فتنه می‌گوید اصلاح طلبان به نمایندگی از ما در ایران می‌جنگند… حصر موسوی و کروبی تودهنی بزرگی به تکفیری‌ها و آمریکا بود که می‌خواست پروژه سوریه را در ایران پیاده کند و من اسنادش را دارم”.

پیش از این محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین، نیز در مصاحبه‌ای با وب‌سایت رجانیوز، گفته بود: “سخنرانی‌هایی صورت گرفت، نامه‌هایی نوشته شد، از طرف همین فتنه‌گرها بیاناتی شد که جهان را دعوت کردند و گفتند الان باید ایران را تحریم کنید. عباراتشان ثبت و ضبط شده است. در رسانه‌های خودشان آمدند و به غربی‌ها پیام دادند که ایران را تحریم کنید. اگر می‌خواهید ما را نجات بدهید، ایران را تحریم کنید”.