دستوری که انجام نشد

آرش سیگارچی
آرش سیگارچی

» نمی توان تا مادام العمر از رسانه ها شکایت نکرد

با اینکه دادستان استان تهران اصرار دارد که “رئیس جمهور تقریبا به وعده خود عمل کرده” و “بسیاری” از شکایت های دولتی از نشریات پس گرفته شده اما نماینده مدیران مسئول مطبوعات در نامه ای به احمدی نژاد از برقرار بودن شکایت نهادهای دولتی علیه مطبوعات گله کرد و نوشت “دستگاه ها” دستور احمدی نژاد را اجرا نکرده اند. این در حالیست که معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی “بخشش” احمدی نژاد را تنها تا قبل از 17 مرداد گذشته می داند.

entezami859.jpg

مساله از زمانی آغاز شد که محمود احمدی نژاد 17 مردادماه امسال در مراسمی که به مناسبت روز خبرنگار برگزار کرده بود، به خبرنگاران و مدیران مسئول مطبوعات، خبر “بازپس گیری تمام شکایت های دولتی از روزنامه ها و نشریات” را “هدیه” داد، اما با گذشت بیش از 5 ماه از زمانی که این هدیه خبری به رسانه ها اعطا شد، همچنان روزنامه ها در انتظار وصول شدن این هدیه هستند و مدیران مسئول در راه دادگاه مطبوعات.

در پی این تاخیر، نماینده مدیران مسئول مطبوعات روز گذشته طی نامه ای به رئیس جمهور نوشته که علیرغم دستور رئیس قوه مجریه برای پس گرفتن شکایات سازمانهای دولتی از مطبوعات، این شکایات هنوز پس گرفته نشده است.

حسین انتظامی در نامه خود به رئیس جمهور با اشاره به این نکته که “رفتار سازمانهای دولتی در این زمینه، اسباب سوء تفاهم را فراهم آورده”، نوشت:“متاسفانه هنوز نامه های رسمی وزارتخانه ها و سازمانهای ذی نفع خطاب به محاکم قضایی مبنی بر پس گرفتن شکایت صادر نگردیده و بلکه اعلام می شود که انصراف از شکایتها صورت نگرفته است.”

حسین انتظامی همچنین در گفتگو با خبرگزاری مهر یادآور شد:“بررسی های ما نشان می دهد که شکایات دستگاههای دولتی از روزنامه هایی نظیر جام جم، همشهری، اعتماد ملی و مردم سالاری همچنان در دستور کار دادگاه مطبوعات است و هیچ یک از پرونده های مفتوح این روزنامه ها مختومه نشده است.”

رییس جمهور خوش قول

همزمان با نامه انتظامی، سعید مرتضوی، دادستان تهران به خبرگزاری مهر گفت:“بسیاری از شکایتهایی که در دادگستری تهران توسط سازمانهای دولتی از رسانه های مکتوب مطرح شده بود پس گرفته شده و در این باره رئیس جمهور تقریبا به وعده خود عمل کرده است. شکایتهای پس گرفته شده اغلب مربوط به پیش از 17 مرداد سال جاری بوده است.”

در سوی دیگر هم، علیرضا ملکیان معاون امورمطبوعاتی و اطلاع‌رسانی فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشریح اقدامات این وزارتخانه در زمینه بازپس گیری شکایت ها گفت:“اگر شکایتی بعد از آن تاریخ (17 مرداد) از سوی دستگاههای دولتی نسبت به مطبوعات انجام گرفته است، طبعا مشمول این دستور رئیس جمهور نمی شود چرا که دستور ایشان این نبوده که دستگاههای دولتی مادام العمر از مطبوعات شکایت نکنند.”

وی همچنین با اشاره به اینکه بعد از صحبتهای رئیس جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه ای برای تمام دستگاههای دولتی در این زمینه ارسال کرد و خواستار بازپس گیری شکایات مطروحه تا آن هنگام شد، ادامه داد :“این نامه با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر لزوم اجرای دستور رئیس برای همه مسئولین و وزرای دستگاههای دولتی فرستاده شد که برخی از دستگاهها به این حرف رئیس جمهور عمل کردند و برخی هم البته عمل نکردند. بعد از این و با پیگیریهای ما عبدالرضا شیخ الاسلامی رئیس دفتر رئیس جمهور در بخشنامه ای از دستگاههای اجرایی کشور خواست از همه شکایات خود علیه رسانه ها ومطبوعات کشور صرف نظر کنند. تا جایی که من اطلاع دارم همه شکایتهای دستگاههای دولتی از مطبوعات که مربوط به قبل از روز خبرنگار است پس گرفته شده اما اگر شکایتی هم پس گرفته نشده باشد ممکن است شکایتی از جنبه شخصی و حقیقی یکی از کارمندان ارگان های دولتی باشد و ربطی به دستگاههای دولتی نداشته باشد.”

شکایت همچنان باقی

با اینکه مسولان دولتی همچنان خوشبینانه از پس گرفتن شکایت دولتی ها سخن می گویند اما واقعیت این است که دادگاه های مطبوعاتی نه تنها به این خبرها توجهی ندارند بلکه همه مدیران مسوول را به رحیمی معاون پارلمانی و حقوقی رییس جمهوری حواله می دهند که اتفاقا بعد از ماجرای کردان، رابطه اش با اکثر مطبوعات به سردی گراییده است.

از سوی دیگر بر خلاف گفته معاون وزارتخانه فرهنگ و ارشاد بسیاری از شکایت ها علیه مطبوعات که قبل از 17 مرداد بوده نیز بخشیده نشده است. از جمله این روزنامه ها روزنامه اعتماد ملی است که تنها یک مورد شکایت علیه آن پس گرفته شده است. روزنامه “اعتماد ملی” که به مهدی کروبی و حرب او تعلق دارد با 51 مورد شکایت رکورددار تعداد شکایت دستگاههای دولتی است که تنها یک مورد آن به بازپس گیری شکایت انجامید.

به گفته محمد جواد حق شناس، “تعداد 51 شکایت از روزنامه تاکنون مطرح شده که حدود 70 درصد این شکایتها از جانب دستگاههای دولتی بوده و تنها در یک مورد (شکایت نیروی انتظامی از اعتمادملی) با توجه به دستور رییس جمهور، این شکایت پس گرفته شد “.

دستگاههایی که هنوز شکایت خود از اعتماد ملی را پس نگرفته اند عبارتند از سازمان تربیت بدنی، وزارت نیرو، سازمان دامپزشکی، معاونت اجرایی رییس جمهوری، اداره جنگلبانی، وزارت جهاد کشاورزی و دستگاههای دیگر.

به نوشته سایت خبر آنلاین، روزنامه سرمایه هم با وجود اینکه تذکرهایی را بعد از تاریخ 17 مرداد 87 دریافت کرده است اما با شکایت جدید روبه رو نشده و در عین حال ماجرای دادگاهش با وزارت جهادکشاورزی همچنان ادامه دارد.

محکی مدیر مسئول همشهری نیز با بیان اینکه هنوز شکایات دستگاههای اجرایی از این روزنامه پس گرفته نشده است، گفت:“شش مورد شکایت از روزنامه در دادگاه مطبوعات وجود داشت که تنها یک مورد که مربوط به معاونت حقوقی ریاست جمهوری بود با رایزنی اداره حقوقی روزنامه با این معاونت پس گرفته شد و 5 مورد دیگر همچنان پابرجاست.”

دستگاه هایی که هنوز شکایت شان از روزنامه همشهری را پس نگرفته اند عبارتند از: وزارت جهاد کشاروزی، بازرگانی، اقتصاد و دارایی، آموزش و پرورش و کشور.