درگیری های تازه و ربوده شدن زائران

نویسنده

» گزارش وال استریت ژورنال از وقایع سوریه

به گفته فعالین و شاهدان عینی انفجارهای سنگین این روزها در پایتخت سوریه رخ داد و بالگرد ها در حال گشت زدن در آسمان شهر بودند، در حالی که شورشیان حملات مجدد خود را آغاز کرده اند.

درگیری های جدید نشان می دهد که پیروزی های بشار اسد موقتی بوده و نیروهای مسلح باید برای پاسخگویی به حملات شورشیان به تجدید سازمان بپردازند. جنگ داخلی در سوریه طی هفته های اخیر شدت یافته است و شورشیان موفق شده اند بزرگترین شهرهای سوریه، یعنی دمشق و حلب را هدف بگیرند.

یکی از شاهدان در دمشق گفت: “ما صبح امروز انفجارهای شدیدی شنیدیم و بالگرد ها در آسمان پرواز می کردند.”

درگیری های روز شنبه دو هفته بعد از حمله ارتش سوریه به محلاتی در مرکز شهر، که گفته می شد در دست شورشیان است، اتفاق می افتد. دو هفته قبل، انفجار شدیدی در دمشق باعث کشته شدن چهار تن از مقامات بلند پایه رژیم اسد شد.

از سوی دیگر تلویزیون ایران هم از ربوده شدن۴۸ زائر ایرانی در حومه دمشق توسط مردان مسلح خبر داده است. ایران گفته است این گروه در حال رفتن به اماکن زیارتی مقدس بوده اند.

این بزرگترین آدم ربایی ایرانی ها در سوریه به حساب می آید که قبلا شاهد ربوده شدن تعداد کمتری از ایرانی ها در ماه هایی اخیر بوده است. این آدم ربایی در حالی اتفاق افتاد که نیروهای رژیم در حال بمباران محله تدامون در حومه جنوبی دمشق بودند که گفته می شود تحت کنترل شورشیان بوده است.

یکی از مقامات سفارت ایران در دمشق گفت زائران ایرانی روز شنبه با اتوبوس در حال رفتن از هتل خود به حرم حضرت زینب در حومه جنوبی پایتخت بودند که مورد تهاجم افراد مسلح قرار گرفت. این حرم از اماکن زیارتی مسلمانان شیعه محسوب می شود.

تلویزیون انگلیسی زبان دولت ایران، پرس تی وی، “تروریست” ها مسئول این آدم ربایی معرفی کرد، که اصطلاحی است که رژیم سوریه برای نام بردند از شورشیان از آن استفاده می کند. در درگیری‌های خونینی که اکنون ۱۷ ماه است در سوریه ادامه دارد بیش از ۱۹۰۰۰ نفر کشته شده‌اند.

ایران، که اکثر جمعیت آن مسلمان شیعه هستند متحد نزدیک سوریه است که توسط شاخه ای از مسلمانان شیعه به نام علوی اداره می شود. ایرانی ها تا کنون چندین بار هدف حمله و آدم ربایی افراد مسلح متعلق به مخالفان عمدتا سنی سوریه قرار گرفته اند.

به نظر می رسد درگیری های روز شنبه دمشق فشار بیش از حد بر نیروهای نظامی رژیم وارد آورده است چرا که در دو هفته اخیر ارتش سوریه همچنین درگیر نبردهایی در شهر حلب، در ۳۵۰ کیلومتری شمال دمشق هم بوده است.

روز جمعه، خبرگزاری رسمی سوریه، سانا اعلام کرد که نیروهای ارتش بقایای “مزدوران تروریست” - اصطلاح دولت سوریه برای شورشیان - را در محله تدامون در جنوب پایتخت نابود کرده اند. این خبرگزاری گفت در این عملیات تعدادی کشته و زخمی شدند.

ناآرامی های سوریه با تظاهرات آرام معترضین در ماه مارس ۲۰۱۱ آغاز شد که اکنون به جنگ تمام عیار داخلی تبدیل شده است. فعالین از کشته شدن ۱۹۰۰۰ نفر از مردم سخن می‌گویند.

با اوج گرفتن درگیری ها، مقامات سوریه روز جمعه با متحد قدرتمند خود، روسیه تماس گرفتند. این مقامات از روسیه تقاضای وام و محصولات نفتی کردند، که نشان دهنده آن است که تحریم های بین المللی علیه سوریه رژیم را تحت فشار گذاشته است.

به نظر می رسد سوریه به سرعت در حال هزینه کردن ۱۷ میلیارد دلاری است که گفته می شد در ذخایر ارزی این کشور در شروع سرکوب مخالفان وجود داشت.

قدری جمیل، معاون نخست وزیر سوریه، که در راس هیئتی از کابینه سوریه به مسکو رفته است روز جمعه گفت که این کشور از روسیه خواسته است تا با وامی برای جبران ذخایر ارزی سوریه، که بر اثر تحریم صادرات این کشور توسط آمریکا و اتحادیه اروپا متوقف شده است، موافقت کند.

روسیه از سوریه در برابر تحریم های سازمان ملل محافظت کرده است و به تامین سلاح برای این کشور ادامه داده است. کرملین، همراه با چین، عضو وتو کننده دیگر شورای امنیت سازمان ملل، از تصویب قطعنامه سازمان ملل برای برکناری بشار اسد جلوگیری کرده اند.

چین روز شنبه گفت غرب در جلوگیری از یافتن راه حلی دیپلماتیک برای برقراری نظم و صلح در سوریه مقصر است.

ونگ کیجان، از معاونین بخش آسیایی وزارت خارجه چین گفت این کشور همچنان به راه حلی سیاسی برای بحران سوریه معتقد است و مخالف هرگونه دخالت نظامی خارجی است.

ترکیه نیز در همین حال از پناهنده شدن یک ژنرال دیگر ارتش سوریه به این کشور خبر داده است. قبلا پنج مقام نظامی دیگر ارتش سوریه به ترکیه پناهنده شده بودند. این ژنرال بیست و نهمین مقام ارتشی که از آغاز ناآرامی های سوریه نافرمانی کرده است. علی رغم این شکاف ها، ارتش سوریه کم و بیش دست نخورده باقی مانده است.

 

منبع: وال استریت ژورنال – 4 اوت