جیره‌بندی آب منتفی شد

نویسنده
فیروزه متین

» ادامه بارش ها در ایران

در حالی که کاهش شدید بارش ها در پاییز و زمستان گذشته موجب پیش بینی شرایط بحرانی آب در ماه های گرم سال جاری شده بود و حتی در هفته های پایانی سال اعلام شد که وضعیت آب در ۹ کلانشهر ایران به حد “قرم” رسیده است، بارش ها در هفته های اخیر لحن مقامات دولتی را در این زمینه تا حدی تعدیل کرده به طوری که معاون وزیر نیرو دیروز گفته است که دولت خود را متعهد می داند تا در سال جاری جیره بندی آب نداشته باشد.

به گزارش ایرنا، رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفته است: “خوشبختانه در روزهای پایانی اسفندماه جبهه های بارشی مناسبی در کشور شاهد بودیم که کمبود بیش از حد بارش در برخی استان ها را کاهش داد. بارش باران در بندرعباس نزدیک به ۱۹ میلیون مترمکعب آب را وارد سد میناب کرد. در شش ماهه نخست سال آبی جاری، ۱۳۱ میلی متر بارش داشته ایم که این میزان بارش درمقایسه با زمان مشابه متوسط درازمدت ۲۳ درصد کاهش نشان می دهد و بخش سخت کار این است که این میانگین کشوری است. با توجه به این وضعیت، ما در بخش تامین آب شهرها، مطابق با سناریوی سال گذشته خود را برای یک سال با بارش کمتر و روان آب کمتر آماده و با این پیش بینی، برنامه های لازم را برای عبور از تابستان سال ۹۴ طراحی کرده ایم که در اختیار رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و معاون رییس جمهوری قرار گرفته تا اعتبار لازم برای اجرای طرح های کوتاه مدت و اضطراری تامین شود”.

او افزوده است: “در سال ۹۴ متعهد شده ایم که در هیچ شهری نوبت بندی برنامه ریزی شده آب وجود نداشته باشد البته این به این مفهوم نیست که نیاز به همراهی مردم نداریم بلکه باید اقدام های فنی و مهندسی در این حوزه انجام شود و در کنار آن از مردم هم بخواهیم با ما همراهی کنند”.

او البته گفته است: “در برخی شهرها مانند کرمان کمبود جدی منابع آب داریم که نمی توان در کوتاه مدت آن را رفع کرد اما در تلاش هستیم در این شهر و شهرهای دیگر که با تنش آبی مواجه هستند، کمترین فشار برای تامین آب متوجه مردم باشد”.

 رسانه های خبری در اسفند ماه اعلام کرده بودند: “در حال حاضر ۹ مرکز استان شامل شهرهای کرمان، بندرعباس، سنندج، تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، کرج و همدان در وضعیت قرمز آبی قرار دارند. در حالی که در نیمه دوم سال جاری وضعیت تأمین آب شرب ۳ کلانشهر بندرعباس، سنندج و کرمان قرمز بود، با ادامه روند بی رویه مصرف آب در روزهای پایانی سال و ادامه وضعیت نامناسب بارش ها در سطح کشور، هم اکنون وضعیت تأمین آب شرب ۹ کلانشهر ایران در حالت قرمز قرار دارد”.

به نوشته رسانه ها، از مجموع ۱۱۵۲ شهر ایران، ۵۱۷ شهر سال ۹۳ با تنش آبی گذراندند و در برخی از این شهرها، تولید و مصرف آب در روزهای پیک تابستان سربه‌سر شد. تعداد شهرهای با تنش آبی در این مدت از ۵۱۷ شهر فراتر رفته و در حالی به استقبال سال ۹۴ می‌رویم که ۵۴۷ شهر ایران در وضعیت تنش آبی به سر می‌برند؛ به این معنی که با اندک افزایش مصرفی در این شهرها، وضعیت تأمین آب آنها به چالش تبدیل می‌شود.

با وجود بارش های اخیر و سخنان معاون آبفای وزارت نیرو، آنطور که رسانه ها گرارش داده اند، ذخایر آبی در تهران هنوز با ۱۳ درصد کاهش نسبت به سال گذشته مواجه اند.

در گزارش این رسانه ها آمده است: “حجم آب موجود در مخازن سدهای تهران در پایان اسفندماه ۹۳ به ۳۵۱ میلیون مترمکعب رسیده و این درحالی است که این حجم در زمان مشابه سال پیش از آن ۴۰۴ میلیون مترمکعب ثبت شده بود. حجم آب موجود درمخزن پنج سد لار، طالقان، کرج (امیرکبیر)، ماملو و لتیان در پایان سال گذشته به ترتیب ۱۳، ۱۴۵، ۵۵، ۲۵ و ۱۱۳ میلیون مترمکعب ثبت شد که در مقایسه با دوره مشابه سال پیش از آن ۱۳، ۱۱، ۲۴، ۲۳ و هفت درصد کاهش یافته است.

همچنین حجم آب ورودی به مخازن سدهای تامین کننده آب استان تهران در شش ماهه نخست سال آبی جاری (ابتدای مهرماه تا پایان اسفندماه ۹۳)، ۲۹۳ میلیون مترمکعب گزارش شده که این حجم نیز ۱۳ درصد درمقایسه با زمان مشابه سال گذشته کاهش یافته است”.

 پیش بینی هواشناسی حاکی از ادامه بارش ها در طی روزهای آینده است و احتمال جبران این میزان کسری آب چندان دور از انتظار نیست.