بینی سعودی‌ها به خاک مالیده خواهد شد

نویسنده
مریم کاشانی

» هشدار آیت‌الله خامنه‌ای به عربستان

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنانی بی‌سابقه به عربستان سعودی هشدار داد. رهبر جمهوری اسلامی که تاکنون بطور مستقیم عربستان را مورد خطاب قرار نداده بود، در دیدار با گروهی از واعظان گفت: “سعودی‌ها بدعت بدی گذاشتند در این منطقه و البتّه خطا کردند، اشتباه کردند. کاری که امروز دولت سعودی در یمن دارد انجام میدهد، عیناً همان کاری است که صهیونیست‌ها در غزّه انجام دادند. دو جنبه دارد: یکی اینکه جنایت است، نسل‌کشی است، قابل تعقیب بین‌المللی است، بچّه‌ها را میکشند، خانه‌ها را خراب میکنند، زیربناها را نابود میکنند، ثروتهای ملّی را در یک کشور از بین میبرند؛ خب، این یک جنایت بزرگ است؛ این یک طرف قضیّه است؛ طرف دیگر قضیّه این است که سعودی‌ها در این مسئله خسارت خواهند کرد، ضرر خواهند کرد و به‌هیچ‌وجه پیروز نخواهند شد.”

او اضافه کرد: “قطعاً بینی سعودی‌ها به خاک مالیده خواهد شد. ما با سعودی‌ها اختلافات متعدّدی در مسائل گوناگون سیاسی داریم؛ امّا این را همیشه میگفتیم که سعودی‌ها در کار سیاست خارجی‌شان یک وقار و متانتی نشان میدهند؛ این وقار و متانت را هم از دست دادند. چند جوان بی‌تجربه، امور آن کشور را در دست گرفتند و دارند آن جنبه‌ی توحّش را غلبه میدهند بر جنبه‌ی متانت و ظاهرسازی؛ این به ضررشان تمام خواهد شد. من هشدار میدهم به سعودی‌ها، از این حرکت جنایت‌آمیزی که در یمن میکنند باید دست بردارند؛ این در این منطقه قابل قبول نیست.”

بحران در روابط ایران و عربستان در حال گسترش است. در حالی که ماجرای حملات نظامی عربستان به یمن، بحران روابط دو کشور را شدت داده بود، خبر تعرض به دو تن از مسافران ایرانی در عربستان، این بحران را به جامعه نیز منتقل کرد. دیروز تجمعی اعتراضی در مقابل سفارت عربستان در تهران برگزار شد که با حضور گسترده پلیس ضد شورش همراه بود.

خبرگزاری مهر در گزارشی از این تجمع نوشت: “تجمع‌کنندگان با در دست داشتن دست‌نوشته‌ها و پلاکاردهایی با مضمون محکومیت اقدامات وحشیانه آل سعود و با سر شعار دادن شعارهایی همچون «مرگ بر آل سعود» و «عمره مستحبی تعطیل باید گردد»، خشم و انزجار خود را نسبت به این جنایت مأموران حکومت آل سعود اعلام کردند؛ مردم همچنین خواستار برخورد جدی دولت جمهوری اسلامی با این اقدام غیرانسانی و پیگیری کامل آن تا زمان مجازات دو مأمور خاطی و عذرخواهی رسمی عربستان سعودی از ملت و دولت ایران شدند.” خبرگزاری فارس نیز از “تقاضای تجمع‌کنندگان برای پایین کشیدن پرچم عربستان” خبر داده است. این خبرگزاری نیز در گزارش خود از این تجمع آورده است: “تجمع کنندگان با سر دادن شعارهای «عزا، عزاست امروز، ایرانی با غیرت صاحب عزاست امروز» و «نیروی انتظامی، حمایت حمایت»، «عمره مستحبی تعطیل باید گردد» «چه واجب چه عمره تعطیل باید گردد»، «بسیجی واقعی، همت بود و باکری»، «الموت لآل سعود»، «اگر که تعطیل نشه وعده ما دوشنبه»، «ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، «ایرانی با غیرتم هیچ جا نمی‌روم، همین جا هستم» و… خواستار تعطیلی سفارت عربستان در تهران و توقف حج عمره شدند.” همزمان، اخباری از تجمعی مشابه در مقابل کنسولگری عربستان در مشهد نیز منتشر شده است.

همزمان با این تجمعات، مهرداد بذرپاش، نماینده مجلس و مدیرمسئول روزنامه وطن‌امروز در نامه‌ای به وزیر ارشاد از اقدامات چند ماه پیش این نشریه در ابراز شادی از مرگ پادشاه عربستان دفاع کرده و نوشت: “می‌بینید که پادشاه بیمار و شاهزاده‌هایش چگونه بر ملت‌های مسلمان ظلم و جفا روا می‌دارند و مردم مظلوم یمن را اینگونه به خاک و خون می کشند و تمام‌قد در حال داعش‌پروری و صدور آدم‌کش در دنیا هستند. حال ان شاءالله پی برده باشید که چرا خبر مرگش که اینقدر گستاخانه بر زائران خانه خدا و مدینه منوره وحشیانه هتک حرمت می‌کنند و بر زائران این مکان مقدس این همه سخت می‌گیرند. پس برای اینکه شائبه خاصی پیش نیاید، هر چه زودتر در این رویه غلط تجدیدنظر کنید.”

از سوی دیگر گروهی از روحانیون نزدیک به راستگرایان در ایران نیز طی سخنانی به جنگ لفظی مقامات ایران و عربستان پیوسته‌اند. حجت‌الاسلام علی سعیدی نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران گفته است: “مدت‌هاست که پلیس عربستان نسبت به زائران ایرانی برخوردهای نامناسبی دارند و این امر در شأن کشوری که تولیت حرمین شریفین را بر عهده دارد نیست؛ حرمین مراکز متعلق به همه مسلمانان هستند و همگان حق دارند برای انجام مناسک واجب و مستحب آن، به این مناطق سفر کنند و حکومت عربستان هم مسئول تامین امنیت اجتماعی، اخلاقی و سیاسی برای آنهاست.” او اضافه کرد: “دولت ایران باید موضع‌گیری محکم داشته باشد، وزارت خارجه هم مواضع محکمی را اتخاذ کند و طوری رفتار کند که پلیس عربستان نه در این مورد، بلکه در نوع برخورد خود با زوار ایرانی تجدید نظر کند و ایرانیان با عزت و احترام کامل مناسک خود را انجام دهند.”

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی نیز در مراسم نمازجمعه مشهد گفت: “مقام معظم رهبری در خصوص حمله دولت سعودی به یمن تعبیر توحش را به عربستان نسبت داد. این یعنی که عربستان دولتی وحشی است.” او اضافه کرد: “در جریان فرودگاه جده نیز برخوردی شخصی با یک فرد ایرانی نبود بلکه این مسئله نیز صد در صد سیاسی است. همیشه برای زوار ایرانی در جریان سفر به عربستان مشکلاتی پیش می‌آید اما اینکه یک مامور سعودی در مقام اجرای ماموریت خود در فرودگاه بخواهد دست به اقدامی ناهنجار بزند نشان از این دارد که این مسئله یک جریان سیاسی است و این مامور حتما برای این کار دستور داشته است. باید توجه داشت که عربستان کشوری نیست که نیروی انتظامی ولنگاری داشته باشد.” او تاکید کرد: “دولتمردان ما بدانند که اگر می‌خواهند رابطه‌ای با عربستان برقرار کنند، باید بدانند که با یک وحشی برخورد می‌کنند.”

حتی اکبرهاشمی‌رفسنجانی هم که بصورت سنتی از سیاستمداران ایرانی نزدیک به عربستان محسوب می‌شود طی سخنانی با اشاره به ماجرای تعرض به زائران ایرانی این عمل را “رسوایی جدّی برای نظام عربستان و دستگاه امنیتی این کشور” ذکر کرد و گفت: “با توجه به برخی سوءعملکردهای گذشته مقامات فرودگاهی عربستان با روحانیون کاروان‌های زائرین، متأسفانه این اقدامات زشت به صورت زنجیره‌ای در حال تکرار است که باید در مورد آن تصمیم‌گیری قانونی و جدّی انجام شود.”

در این میان، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مشهد در مجلس نیز پیشنهاد داده است که اداره اماکن مذهبی مقدس در مکه و مدینه از سیطره حکومت عربستان خارج شده و به صورت بین المللی-اسلامی اداره شود. مشابه این سخنان در سال ۱۳۶۶ و بعد از درگیری گسترده ماموران عربستان با زائران ایرانی هم گفته شده بود. در آن زمان حتی آیت‌الله خمینی اعلام کرد که در صورت صلح با صدام حسین، امکان صلح با عربستان و ملک فهد ممکن نخواهد بود. اما بعدها در یک دوره شانزده ساله، از ریاست جمهوری هاشمی‌رفسنجانی تا پایان دوره خاتمی، روابط ایران و عربستان ارتقا یافته و ترمیم شده بود.