تهدید رهبران جنبش سبز به اعدام

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» الهام: موسوی محارب و عامل ترورهای خیابانی است

برای نخستین بار یک عضو حقوقدان شورای نگهبان، میرحسین موسوی از رهبران جنبش سبز را “محارب” خواند. این اتهام در شرایطی مطرح می شود که مجازات محاربه در قوانین فقهی و حقوقی جمهوری اسلامی، اعدام است. این عضو شورای نگهبان پیش از این نیز خواستار محاکمه و حذف رهبران جنبش سبز از جمله موسوی و کروبی شده بود.

غلامحسین الهام، سخنگوی دولت نهم و عضو حقوقدان شورای نگهبان روز یک شنبه در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه عباس پور، به دانشجویان گفت: “امروز من میرحسین موسوی را یک محارب علیه نظام می دانم که البته نظر من یک نظر حقوقی است و التزام عملی ندارد. “

در حالی که به نوشته سایت های حامی دولت در بین مخاطبان الهام در دانشگاه، دانشجویان هوادار موسوی هم کم نبودند و به طرح سئوال هم پرداختند سخنگوی سابق محمود احمدی نژاد تأکید کرد: “علی رغم اینکه من به آزادی معتقدم اما با این حال برای کسانی که هنوز طرفدار موسوی هستند متاسفم چرا که وی باعث بر هم زدن نظم کشور، ترور های خیابانی و مسائلی از این دست شده است.”

طی ماه های پس از انتخابات، این اولین بار نیست که یکی از نزدیکان احمدی نژاد موسوی را مورد آماج حملات قرار می دهد، اما اولین باری ست که یک عضو حقوقدان شورای نگهبان موسوی را متهم به “محاربه” می کند؛ اتهامی که تاکنون باعث اعدام بسیاری از فعالان سیاسی گمنام کشور شده است.

الهام که به دعوت بسیج دانشجویی این دانشگاه در همایشی با نام “کرسی آزاد اندیشی” به سئوالات دانشجویان پاسخ می داد، در بخش دیگری از گفته های خود با تشریح وظایف شورای نگهبان و نحوه رد صلاحیت گسترده نمایندگان اصلاح طلب مجلس هفتم در انتخابات مجلس هشتم، گفت: “یک روز گرایش مردم به سمت اصلاحات بود و آن افراد اصلاح طلب از فیلتر شورای نگهبان عبور کرده بودند و در حال حاضر هم گرایش به سمت اصولگرایان است، در این راستا صحیح نیست زمانی که نظر مردم از اصلاح طلبان برگشته ما شورای نگهبان را زیر سئوال ببریم”.

این عضو شورای نگهبان که در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته برخلاف عرف معمول اعضای این شورا قبل از زمان برگزاری انتخابات، از محمود احمدی نژاد صراحتا حمایت کرده و چندین برنامه تبلیغاتی را نیز به نفع وی تدارک دیده و به همین علت مورد اعتراض هاشمی رفسنجانی، علی لاریجانی، علی مطهری و بسیاری دیگر از چهره های اصولگرای دولت نهم نیز قرار گرفته بود، بدون ذکر نام نمایندگان اصلاح طلب رد صلاحیت شده در انتخابات مجلس هشتم، در پاسخ به یک دانشجوی هوادار موسوی که نمایندگان رد صلاحیت شده را افرادی خوشنام دانسته بود گفت: “شاید نمایندگان رد صلاحیت شده از نظر شما خوشنام باشند؛ به طور مثال در حال حاضر من دیگر میرحسین موسوی را خوشنام نمی دانم اما زمانی که این فرد برای تائید صلاحیت ریاست جمهوری کاندیدا شد به او رای دادم”.

شایان ذکر است که در پی حوادث بعد از انتخابات پر مساله ریاست جمهوری سال گذشته، برخی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم به دلیل همراهی و حمایت از موسوی و کروبی بازداشت و به حبس محکوم شدند.

غلامحسین الهام پیش از این نیز چندین بار میرحسین موسوی را مورد حمله قرار داده و خواستار برخورد دستگاه قضایی با وی و دیگر رهبران جنبش سبز شده است. او در بهمن ماه گذشته هم با بیان اینکه “میرحسین موسوی در دهه شصت یک نخست وزیر تحمیلی بود”، گفته بود: “در یک دوره‌ای موسوی دولت را در اختیار داشت و آن زمان دولت در اختیار نخست وزیر بود. البته در هر دو دوره هم میرحسین موسوی به رهبری تحمیل شده بودند. آن موقع و در یک شرایط سخت در کشور که ما مشکل مرزی داشتیم آقای موسوی بدون اطلاع همه استعفا می دهد و مطالباتی را مطرح می‌کند که یکی از مطالبات وی این بود که نمی خواست در تعیین دولت، رئیس جمهور نقشی داشته باشد که امام خمینی شدیدا وی را توبیخ کردند و گفتند که مردم از این تهدیدات زیاد دیده‌اند که این نشان می دهد امام به هیچ وجه به آقای موسوی باج نداده است”.

سخنگوی سابق دولت احمدی نژاد و همسر فاطمه رجبی،همچنین “بهترین راه برون رفت” از آنچه که به اعتقاد وی “فتنه” نام دارد را محاکمه و حذف موسوی و کروبی دانسته و گفته بود: “بهتر است موسوی و کروبی محاکمه شوند اگر واقعیت‌ها شفاف شده و وجدان سیاسی و انقلابی مردم بخصوص دانشجویان این دو نفر را محاکمه کنند و در ذهن خود و نسل جوان این دو نفر را محکوم کنند و در جامعه حذف شوند، بهترین محاکمه صورت گرفته است. او سپس از دستگاه قضایی خواسته بود در این مورد به وظیقه خود عمل کند”.

 احمد سلامتیان، نماینده سابق مجلس و تحلیل گر سیاسی در گفتگو با تلویزیون فارسی بی بی سی گفته است که سخنان الهام به هیچ وجه ملاک و مبنای حقوقی ندارد و چنین اظهاراتی فقط یک نوع جو سازی و فضاسازی فوق العاده افراط گرایانه ست: “خود آقای الهام هم متوجه این موضوع بوده است که حرفش مبنای حقوقی ندارد و برای اینکه در بین اجرا کنندگان ابهام فکری ایجاد نکند، بلافاصله می گوید که نظرش عقبه اجرایی ندارد.”

این تحلیل گر سیاسی همچنین گفته های الهام را مرتبط با نزدیک شدن پایان دوره ماموریت او در شورای نگهبان دانسته و افزوده است: “شرط حفظ کردن مقام در جمهوری اسلامی دادن تندترین شعارها و کشاندن نظام به افراطی ترین موضع هاست”.

گفتنی ست این عضو حقوقدان شورای نگهبان در پایان گفته های خود در دانشگاه عباسپور هیچ نهادی را غیر از رهبری حافظ منافع مردم تشخیص نداده و ادعا کرده در صورت کاهش اختیارات آیت الله خامنه ای، کشور دچار بحران خواهد شد: “البته باید گفت که در همه جای دنیا اختیارات این‌چنینی وجود دارد و در نهایت حرف آخر را یک فرد بیان می‌کند”.