قرار نیست مرزبانان به زودی آزاد شوند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» اظهارات متناقض درباره سرنوشت گروگان‌‌ها

هم‌زمان با اعلام فرمانده مرزبانی کشور درباره تنبیه برخی فرماندهان مقصر نیروی انتظامی در جریان گروگان‌گیری مرزبانان ایرانی٬ یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته است که قرار نیست این مرزبانان به زودی آزاد شوند. این در حالی است که پیش تر، دیگر عضو این کمیسیون از آزادی آنها تا قبل از عید نوروز خبر داده بود.

محمدحسن آصفری٬ عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی مجلس٬ خبر از تشکیل جلسه‌ای با حضور معاونان وزارتخانه‌های امور خارجه و کشور،‌ مسوولان نیروی انتظامی و سپاه پاسداران در کمیسیون امنیت ملی مجلس داد و گفت که این جلسه به “توضیحی در مورد اقدامات انجام شده برای آزادی سرباز گروگان گرفته شده” اختصاص داشته؛ گرچه مجلس “اقدامات مسوولان مربوطه برای آزادی ۵ مرزبان ربوده شده را کافی ندانست”.

به گفته آصفری “خروجی گزارش ارائه شده حکایت از آن ندارد که قرار است این مرزبانان به زودی آزاد شوند. تنها چیزی که ما مطمئن هستیم [این است] که این مرزبانان در سلامت کامل و قطعا در پاکستان هستند”.

این سخنان آصفری در حالی بیان شده که پیش از این عوض حیدرپور٬ دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی٬‌ گفته بود که “توافقات و مذاکرات با کسانی که ۵ مرزبان ایرانی را ربوده‌اند، انجام شده است… امید برای آزادی آنها تا قبل از عید نوروز قوت گرفته و باید منتظر ماند که مذاکرات به نتیجه قطعی برسد”.

پنج مرزبان ایرانی٬ ماه گذشته در مرزهای ایران و پاکستان به گروگان گرفته شدند. گروه جیش‌العدل با انتشار تصاویری از آن‌ها٬ مسوولیت این گروگان‌گیری را به عهده گرفت و اعلام کرد هر پنج مرزبان را در قبال آزادی “پنجاه تن از اعضای زندانی خود در ایران، ۲۰۰ تن از جوانان و علمای اهل سنت و ۵۰ تن از زنان مسلمان و سنی اسیر در سوریه توسط سپاه پاسداران” آزاد می‌کند.

هم‌زمان با این اظهارنظرها درباره وضعیت مرزبانان٬ حسین ذوالفقاری، فرمانده مرزبانی ایران٬ در یک نشست خبری٬‌ خبر از آن داد که “افرادی که مسئول مستقیم این مرزبانان بودند از سازمان ناجا برکنار شدند و هر فردی به هر میزان در این حادثه نقش داشت تنبیه شد و بعضی از آن‌ها به حوزه قضائی معرفی شدند”. وی همچنین خبر از آن داده که “مرزبانی ناجا بخشی از امور را به نیروی زمینی سپاه” واگذار کرده است.

خبر اعلام واگذاری حفاظت از مرزها به سپاه پاسداران٬ هم‌زمان با آن صورت می‌گیرد که ناصر کاشانی٬ نماینده زاهدان در مجلس٬ در اظهارنظری گفته است که “سپاه پاسداران در کنترل مرزها و برخورد با دشمنان موفق بوده است”. به گفته کاشانی

“اصلی ترین عامل موفقیت بیشتر سپاه نسبت به سایر قوای نظامی و انتظامی کشور در بحث تامین امنیت مرزهای سیستان و بلوچستان، جذب و استفاده از نیروهای بومی و بلوچ منطقه بوده است”. وی همچنین گفته است که عملکرد نیروی انتظامی در این منطقه برای مرزبانی موفق نبوده است.

به گفته ذوالفقاری “آخرین اطلاعات تا این لحظه حکایت از سلامتی مرزبانان دارد و اقدامات گسترده‌ای از جهات مختلف برای آزادی آنان در حال انجام است”.

هفته گذشته شایعاتی درباره آزادی این مرزبانان در عملیات نیروهای نظامی پاکستان منتشر شده بود. مساله‌ای که در ابتدا توسط مسعود جزایری٬ معاون ستاد کل نیروهای مسلح٬ هم تایید شد٬ اما وزارت امورخارجه این مساله را تکذیب کرد. اکنون اعلام شده است که در این عملیات نیروهای نظامی پاکستان٬ ۱۱ تبعه خارجی آزاد شده بودند که هیچ‌کدام از آن‌ها ایرانی هم نبوده‌اند.

در تحولی دیگر٬ سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس٬ با اشاره به این‌که مجلس نهم نسبت به عملکرد دستگاه‌‌‌های دولتی درباره آزادی ۵ مرزبان ایرانی “به شدت منتقد است و انتظار خیلی بیشتری از آنها دارد٬ گفته است که “پاکستان مسئولیت اصلی سلامت و آزادی مرزبانان را به عهده دارد و ایجاد تردید در استقرار گروگان‌گیرها و مرزبانان در پاکستان پاک کردن صورت مسئله است”.

بسیاری از نمایندگان مجلس و مقام‌های نظامی از ابتدای به گروگان گرفته شدن این مرزبانان٬ از دولت پاکستان به علت کنترل نکردن کافی مرزهای خود، به شدت انتقاد کرده و حتی تهدید کردند که ممکن است برای آزادی مرزبانان، به اقدام نظامی درون خاک پاکستان دست بزنند.