کمک میلیاردی به مشایی، مصباح و حسینیان

نویسنده
آرش معتمد

» با تصویب مجلس رانت خواری قانونی می شود

هر چند مراجع قم به برخی کمک های دولت به برخی هنرپیشه ها ایراد گرفته اند اما نسبت به کمک‌های 158 میلیاردی دربودجه 89 به اشخاص حقیقی وحقوقی سکوت کرده‌اند. این پرداخت ها که می رود با تصویب مجلس، قانونی جلوه کند با توجه به میزان نزدیکی اشخاص حقوقی وحقیقی به دولت ومیزان خودی بودن آن ها تنظیم شده است.

آیة الله مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه خود درباره برخی “حاتم بخشی ها به بعضی بازیگران” گفته بود: “از خزانه این ملت حاتم بخشی به بعضی از بازیگران نکنند، مردم این کارها را فراموش نخواهند کرد و روزی جواب خواهند خواست.”

این در حالیست که کمک های دولتی به اشخاص حقیقی و حقوقی از ابعاد بسیار بزرگتری برخوردار است اما آِیت الله شیرازی در این مورد سکوت کرده است؛همان طور که دیگر مراجع حامی دولت. بررسی جدول شماره 18 در پیوست های لایحه بودجه سال 1389 حاکی از آن است که مجموع  این کمک‌ها از رشدی 143 درصدی به رقم 94 میلیارد تومان و رقم کمک به اشخاص حقیقی وحقوقی برای تملک دارایی های سرمایه ای به 64 میلیارد تومان افزایش یافته است. سرجمع این رقم حدود 158 میلیارد تومان  در قالب کمک به 58 شخص حقوقی و شخص حقیقی سامان یافته است. تعداد  گیرندگان کمک  در بودجه سال جاری 38 شخص حقیقی وحقوقی بوده است.  برخی از مهمترین اشخاص حقیقی وحقوقی که از دریافت این کمک ها بهره مند می‌شوند با ارقام مندرج در بودجه  به شرح زیر است:

1-  موسسه مهدویت ( موسسه آینده روشن ) که اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر رییس دولت موسس آن است:یک میلیارد و 200 میلیون تومان

2-  بنیاد فرهنگی مولانا  که موسس آن حمید مولانا است؛دولت احمدی نژاد که پیش از این ملک وسیعی در نزدیکی ونک تهران برای راه اندازی بنیاد فرهنگی مولانا  در اختیار اوگذاشته بود،در بودجه 89  89  مبلغ 340 میلیون تومان به بنیاد فرهنگی مولانا اختصاص داده است.

3-  موسسه امام خمینی قم که آیت الله مصباح یزدی ریاست آن را به عهده دارد دراین بودجه مبلغ 10 میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است.

4-  موسسه مصباح الهدی یک میلیارد تومان

5-  موسسه سفینه النجاه یک میلیارد تومان

6-  مرکز اسناد انقلاب اسلامی به ریاست روح الله حسینیان از حامیان جدی احمدی نژاد 500 میلیون تومان

7-  بنیاد بوعلی سینا 300 میلیون تومان

8-  موسسه پرتو ثقلین 200 میلیون تومان

9-  کانون نویسندگان قم 200 میلیون تومان

10 ـ ستاد رسیدگی به امور دیه 10 میلیارد تومان.[در جدول مذکور بیشترین رشد اعتبار به ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه تعلق داشته به نحوی که با اختصاص 10 میلیارد تومان، بودجه این موسسه از یک رشد 4 هزار درصدی برخوردار می شود.]

11 - پژوهشکده آریان  2 میلیارد تومان.

در این میان جالب توجه است که  در بودجه سال 89 به  پژوهشکده رویان  تنها 2 میلیارد تومان اختصاص یافته  درحالی که به موسسه مصباح یزدی 10 میلیارد تومان اختصاص یافته است. موسسه رویان در سال 1370 به‌عنوان مرکز جراحی محدود با هدف درمان، پژوهش و آموزش ناباروری افتتاح‌شده و در سال 1377 مجوز مرکز تحقیقات علوم سلولی را از شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت  کرده است. این پژوهشکده فعالیت های پژوهشی و آموزشی و نیز درمانی خود را در قالب شش گروه پژوهشی جنین شناسی، ناباروری مردان، ناباروری زنان، ژنتیک تولید مثل، اپیدمیولوژی و بهداشت باروری و نیز سلولهای بنیادی (بن یاخته‌ها) انجام می‌ دهد. این پژوهشکده دارای 80 عضو هیات علمی بوده و دو فصلنامه علمی پژوهشی به نام های “یاخته” در زمینه علوم سلولی و “International Journal of Fertility and Sterility” در زمینه ناباروری منتشر می‌ کند. دولت همچنین به جامعه الزهرا 10 میلیارد تومان، 15 میلیارد تومان برای کمک به نهادها و مراکز فرهنگی و دینی،2  /5 میلیارد تومان به شهرک مهدیه قم و موسسه رواق حکمت 200 میلیون تومان اعتبار در بودجه 89 اختصاص داده است.