نیروگاه های هسته ای و جدول زمانی ایران

نویسنده

» تحلیل الجزیره از فعالیت های هسته ای

ایران اعلام کرده است که از اوائل سال آینده دست به کار ساختن 10 مرکز جدید غنی سازی اورانیوم خواهد شد.

علی اکبر صالحی رئیس برنامه هسته ای جمهوری اسلامی به تلویزیون دولتی این کشور گفت جستجو برای یافتن مکان تأسیس این مراکز به “مراحل نهایی” نزدیک می شود.

صالحی روز دوشنبه اعلام کرد: “ساخت تأسیسات جدید غنی سازی اورانیوم  تا انتهای سال جاری شمسی (ماه مارس) و یا اوائل سال آینده آغاز خواهد شد…. تأسیسات جدید غنی سازی در دل کوه ساخته خواهند شد.”

قدرت های غربی برای متوقف کردن فعالیت های هسته ای ایران، که به گمان آنها در خدمت تولید تسلیحات هسته ای است، تهران را هدف مجموعه ای از تحریم ها قرار داده اند.

ایران اصرار دارد برنامه هسته ای آن کشور صرفاً ماهیت صلح جویانه دارد.محمود احمدی نژادپ، رئیس جمهوری اسلامی خبر ساختن 10 نیروگاه جدید را برای اولین بار در سال گذشته اعلام کرده بود.

صالحی به الجزیره گفت: “ما تأکید می کنیم که باید از حقوق خود در جهت منافع ملی خودمان استفاده کنیم.”

وی افزود: “ما در حال بررسی هستیم و چندین مکان مناسب را یافته ایم که دارای میزان نسبتاً خوبی از اورانیوم و امکان غنی سازی است.”

اورانیوم غنی شده برای تأمین سوخت نیروگاه های هسته ای به کار می رود اما در صورت ادامه غنی سازی اورانیوم، امکان استفاده آن در تولید بمب هسته ای وجود خواهد داشت.

جمهوری اسلامی می گوید برای تولید سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی خود در تهران، در حال تولید اورانیوم با درجه خلوص 20 درصد است.

احمدی نژاد روز دوشنبه لایحه جدیدی را امضا کرد که به موجب آن، دولت موظف به ادامه غنی سازی اورانیوم تا سطح 20 درصد خواهد بود. ضمناً در قانون جدید آمده است “همکاری دولت با آژانس بین المللی انرژی هسته ای باید تنها محدود به قواعد کلی معاهده منع اشاعه جنگ افزار هسته ای (ان پی تی) باشد.”

به گزارش وب سایت تلویزیون انگلیسی زبان جمهوری اسلامی، پرس تی وی، این قانون هرگونه همکاری فراتر از الزامات ان پی تی را منع می کند. انتظار می رود این اقدام ، خشم قدرت های غربی را برانگیزد.

شورای امنیت سازمان ملل در ماه ژوئن چهارمین دور از تحریم ها را علیه ایران به تصویب رساند و اتحادیه اروپا و ایالات متحده نیز تحریم های سنگین تری که تجارت خارجی ایران را هدف می گیرد، به این مجموعه افزودند.

استیو فیلد، سخنگوی دیوید کامرون نخست وزیر انگلستان گفت اظهارات صالحی مایه نگرانی است.

وی به خبرنگاران گفت: “گزارش هایی که امروز شاهد آن بودیم، مطمئناً به ما این آرامش خیال را نمی دهند که ایران در مسیر درستی گام برمی دارد.”

در همین حال، کریستین فیگز سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت اخبار امروز “تنها به نگرانی های عمیق جامعه جهانی درباره برنامه هسته ای ایران دامن می زند.”

وی گفت: “ما از ایران می خواهیم با تعلیق فعالیت های غنی سازی اورانیوم، به تعهدات بین المللی خود احترام بگذارد.”

 

منبع: الجزیره- 17 اوت 2010