زن درون آل پاچینو؛ تنها چیز قطعی

نویسنده
نسرین تبریزی

» پشت ویترین/ تازه ترین آثار چاپی

صفحه پشت ویترین به معرفی کتاب های تازه انتشار چاپی در داخل و خارج از ایران اختصاص دارد. ناشران یا پدید اورندگانی که علاقمند به معرفی کتاب خود در این صفحه هستند، می توانند از هرکتاب دو نسخه به نشانی زیر بفرستند:

Rooz -PB 114 -Creteil , 94000 – France

 

حرفه هنرمند

شماره 49

ناشر: حرفه هنرمند

تعداد صفحات: 210 صفحه

قیمت: 15000 تومان

آن چه در این شماره می خوانیم:

حرفه عکاس / تحول در عکاسی با تلفن‌های همراه / محمدرضا شهبازی
عکاسی با تلفن‌های هوشمند، شمشیری دو پهلو / کاوه بغدادچی
اسمارت فون‌ها و ارتقای سواد بصری / هادی هژیرآذر
همگرایی رسانه‌ای و همگرایی تکنولوژیک / امین طلاچیان
شهروندان عکاس / محمدرضا طهماسب‌پور
عکاسی با موبایل / آکو سالمی
در باب “پولاروید قرن بیس و یکم” با گاردی باز / محسن بایرام‌نژاد
فتوژورنالیسم و آنچه امروز از اینستاگرام می‌دانیم / مصطفی پیوندی
اقتصاد تازه در فتوژورنالیسم: خیزش اینستاگرام/ الیورلارنت / برگردان: مهران افشار نادری
خلاقیت و دشمنان آن / علیرضا ملکیان
۱۰ عکاس مطرح در اینستاگرام که شما باید دنبال کنید / برگردان: بیتا ریحانی

نقد فصل / نقدی بر نمایشگاه غزاله هدایت / مجید اخگر

نقدی بر نمایشگاه کتایون کرمی / مهران مهاجر

نقدی بر نمایشگاه محمد حسین عماد / غزاله هدایت

حرفه نویسنده گزارشی به آینده (۳)

گذشته خوانی من/ پیروز کلانتری

دوباره خوانی “جهالت” / بهزاد خسروی نوری 

هشت کلید واژه برای بازسازی جهانی که هشت سال گذشته ما را در بر گرفته بود / شمیم مستقیمی

حرفه مجموعه دار/ اردشیر محصص، ژازه طباطبایی، قاسم حاجی‌زاده، منصوره حسینی، صادق تبریزی/ جواد مجابی و…

 

فیلم خانه

شماره 7

ناشر: فیلم خانه

تعداد صفحات: 208 صفحه

قیمت: 20000 تومان

آن چه در این شماره می خوانید:

سینمای ایران / ریشه های تاریخی “سینمای اجتماعی”/ گفتگو با سعید عقیقی،امیر خضرایی منش، نوید پورمحمدرضا

 سینمای حداکثرها یا همان “سینمای اجتماعی”/ نگاهی بازنی به برخی از فیلم های به اصطلاح اجتماعی در ایران، نوید پورمحمدرضا، امیرو، رنجرو

 مروری بر فیلم تنهای تنهای تنها/ ساخته ی احسان عبدی پور امیر خضرایی منش

احیاء دلهره/ گزارشی از نمایش آثار و بزرگداشت ساموئل خاچیکیان در سینماتک موزه هنرهای معاصر

سینمای جهان / در جستجوی نشان/ در باره ی فرانسیس ها، ساخته ی نوآبامباک ژواکیم لپاستیه مترجم: نوشین دیانت

 سبکی سنگینی هستی/ ایده هایی در باب یک کاراکتروحید مرتضوی

اختارشکنی فرانسیس؛ گفتگو با نوآبامباک و گرتاگرویک در باره فیلم فرانسیس ها/ مترجم: سوفیا مسافر

عشق و خشم/ در باره ی حرامزاده ها، ساخته کلردنی اندرو تریسی مترجم: آزاده جعفری

آینده سرنوشتی نامعلوم/ گفتگو با کلر دنی؛ دانیل کاسمن مترجم: مهدی جمشیدی

غوطه خوردن در مغاک دیجیتال/ در باره ی جاذبه، ساخته ی آلفونسو کوارون جی هوبرمن مترجم: سوفیا مسافر و…

موسیقی فیلم / میشل لوگران/ مردی که از آغاز با موسیقی فیلم عجین بود فیل سویینی مترجم: محسن کاس نژاد

 3000 سال/ گفتگو با میشل لوگران مترجم: رعنا طاهرزاده

 پیانیسیمو/ ژاک دمی از زبان میشل لوگران مترجم: آرش حقیقی و…

 

تنها چیز قطعی

نویسنده: دانکن مک ‌لین

مترجم: نورا موسوی ‌نیا

ناشر: نیلا

قیمت: 1200 تومان

تعداد صفحات: 16 صفحه

شمارگان:2200

این اثر یک نمایشنامه “تک پرسوناژ” یا تک بازیگر است و محتوای اصلی آن موضوعاتی درباره مساله زندگی و مرگ است. تنها شخصیت این نمایشنامه مونولوگ‌هایش درباره حقیقت مرگ را خطاب به فرزندانش که زیر 10 سال دارند بیان کرده و سعی می‌کند به آن‌ها بفهماند تنها مساله قطعی در این جهان مرگ است. نسبیت در معنایی متفاوت و جذاب در این نمایشنامه مطرح شده است و از آن جا که در چارچوب یک خانواده روایت می شود، روابط و مناسبات اعضای خانواده با همدیگر را تحت شعاع قرار می دهد.

مک ‌لین نمایشنامه ‌نویس معاصر ایرلندی است و “تنها چیز قطعی” نخستین اثر ترجمه شده او در ایران است. 

 

عباس کیارستمی و درس‌هایی از سینما

نویسنده: محمود ثانی

ناشر: معین

قیمت: 6000 تومان

تعداد صفحات:144 صفحه

شمارگان: 1100 نسخه

این کتاب برای نخستین ‌بار با عنوان “کارگران مشغول کارند” توسط انتشارات هیوز پرس در آمریکا به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی منتشر شد و پس از آن انتشارات معین متن فارسی این کتاب را منتشر کرد.

ژان کلود کاریر فیلمنامه‌ نویس در بخش هایی از مقدمه ای که بر کتاب “عباس کیارستمی و درس هایی از سینما” نوشته است به این نکته اشاره کرده که عباس کیارستمی تنها سینماگری است که می تواند درس سینما بدهد اما خود درسی نگرفته است. او همچنین معتقد است نخستین درسی که باید از کیارستمی بیاموزیم این است که هرگز نمی توانیم فیلم هایی را که او ساخته است، بسازیم. از زمانی که عباس کیارستمی با طعم گیلاس توانست به موفقیتی جهانی دست پیدا کند، بوده اند منتقدانی که شیوه فیلمسازی او را که مبتنی بر استفاده از کمترین ابزار و بازیگران آماتور است به نقد کشیده اند. با این همه، کیارستمی همیشه در بین بسیاری از سینماگران و منتقدان غیر ایرانی مورد ستایش واقع شده و بسیاری سبک فیلمسازی او را مهم و کامل می دانند.

عباس کیارستمی در بخشی از این کتاب درباره مباحث مختلفی صحبت کرده است که سرفصل برخی از این مباحث کار هنر، به فکر واداشتن است، لذت بخش ترین کار در سینما تجربه کردن است، چیزی که در کنترل ما باشد دیگر واقعیت است، ما از واقعیت چیز دیگری درمی‌آوریم که واقعیت شخصی ماست، زیبایی دردناک است و تحملش به تنهایی دشوار، جهان کار است و خداوند کارگر و… است.

 

زن درون آل پاچینو

نویسنده: فرید حسینیان

ناشر: کتاب نیستان

قیمت: 16000 تومان

تعداد صفحات: 276 صفحه

شمارگان: 1200 نسخه

نویسنده در این رمان تلاش کرده با روایتی از سه نسل یک خانواده - که در حال حاضر برخی از اعضای آن در خارج از ایران به سر می‌برند - و رفت و آمد آنها و مسافرت‌ های مداوم آنها به داخل و خارج کشور، زمینه و بستری برای مرور سه دهه از زندگی آنها فراهم کند.

این کتاب رمانی عجیب و روان‌شناختی است که در درون خود سعی می‌کند تصویری تازه و بدیع از شخصیت نهفته در درون انسان‌ها را روایت کند. حسینیان برای بیان حقیقت پیچیده و تازه فلسفی در رمان خود، از تمامی ابزارهایی که در دست داشته بهره برده است. از شعر و تک‌بیت‌هایی که در ابتدای فصول این کتاب دیده می‌ شود تا استفاده از هفت راوی برای قصه پردازی و انتخاب اسامی قابل اعتنا برای عنوان‌ بندی قصه‌ هایش. آل پاچینوی این رمان، نمادی است از غرب که در دهه های اخیر به وسیله سینما در سرتاسر جهان خودش را انتشار داده و جاذب و مقصد بسیاری از اندیشه ها و فرهنگ ها بوده است.

در بخشی از این کتاب آمده است: “طرح نخستین این کتاب در قالب یک داستان کوتاه با عنوان سیگار دوم بعد از صبحانه در سال 1385 نگاشته شد و بعدا با وقفه ‌ای چند ساله در 1389 شروع به بازسازی شکلی و بازنویسی محتوایی داستان شده و در قالب رمان پیش رو در آمده است.”

 

سریت

نویسنده: محمدحسین امیربختیار

ناشر: نیکا

قیمت: 5500 تومان

تعداد صفحات: 82 صفحه

شمارگان: 1100 نسخه

موضوع نمایشنامه سریت برگرفته از یک اسطوره ایرانی است. بر اساس این اسطوره، در زمان کاووس شاه، اهورامزدا برای پایان دادن به جنگ های خونین میان ایران و توران گاوی می آفریند که در هنگام اختلاف برای جلو گیری از جنگ، با کوبیدن سم بر زمین مرز را مشخص می کند.
کاووس که قصد تصرف بخش های حاصل خیزی از سرزمین توران را دارد، “سریت” را وادار به کشتن گاو می کند. از این پس جنگی خانمان برانداز بین ایران و توران در می گیرد.

محمدحسین امیربختیار که با الهام از این اسطوره کهن ایرانی، نمایشنامه ای را خلق کرده، در اثر خود کوشیده است ترکیبی تازه از درآمیختن تراژدی های نو و کهن به وجود بیاورد که اساس آن بر تضادهایی است که صحنه به صحنه شکل می می گیرند و سرآنجام اثر ویرانگر خود را بر “سریت” می گذارند.

اصولا به کار بردن مستقیم اسطوره در داستان، شبیه بندبازی بر خندق های کلیشه است. کمتر نویسنده ای است که بتواند تا به آخر بر این بند حرکت کند و در اعماق دره پرتاب نشود. در واقع او در مقام خالق نگاه تازه به اسطوره، آن را دئباره می آفریند تا در صورت لزوم و برای جلوگیری از سقوط، از آن بگریزد.

 

رابرت ویلسون؛ تئاتر فضا

نویسنده: شفتسووا ماریا

مترجم:نورا موسوی نیا

ناشر: قطره

قیمت: 14500 تومان

تعداد صفحات: 286 صفحه

شمارگان: 500 نسخه

این کتاب درباره زندگی و آثار رابرت ویلسون کارگردان معاصر آمریکایی و یکی از مهم‌ترین و مشهورترین کارگردانان تئاتر در جهان است.

 اساس کار او بر پایه‌ی فضا، زمان و نور استوار است. به عقیده‌ی ویلسون تئاتر کاری است متکی به خود و نه صرفاً متکی به متن. شفتسووا در این کتاب از زندگی، خطِ سیرِ کاری و شکل‌گیری رابرت ویلسون می‌گوید؛ از آغاز کار او با نمایش‌های رقص، اپراهای صامت و قطعات پرفورمنس تا دراماتورژی ادبیات اروپا. شفتسووا مهم‌ترین آثار ویلسون را بررسی می‌کند و از شرایط سیاسی که ویلسون در بستر آن رشد یافت غافل نمی‌ماند. در این کتاب آشکار می‌شود چه ‌طور فرزند دهه‌ 1960 بدل به مرد جهانی قرن بیست و یکم می‌ شود.

این کتاب چهار بخش اصلی دارد؛ خط سیر کاری و شیوه و اصول کار ویلسون دو بخش ابتدایی کتاب است. بخش دیگر این کتاب به بررسی و تحلیل مهم‌ ترین اجرای ویلسون با نام انیشتین در ساحل اختصاص دارد و در نهایت بخش تمرین‌ های عملی است که شیوه‌ های ویلسون برای کار و تمرین با بازیگران است. این بخش برای دانشجویان تئاتر کارائی بسیار دارد.

نشر قطره که از نخستین ناشرانی است که به انتشار آثار پایه تئاتر در ایران همت گماشته است، تا کنون قریب به 100 عنوان کتاب از مجموعه تئاتر امروز جهان منتشر کرده و سهم به سزایی در تکوین نظام مند آثار تئوریک در حوزه نمایش به زبان فارسی داشته است.